ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا دواری
علیرضا دواری
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

بررسی آنرپینگ و انواع آن

مرجع : https://cgalley.com

آنرپینگ و انواع آن :


به فرآیند باز کردن یک جسم سه بعدی و تصویر کردن آن بر از مختصات سه بعدی بر روی مختصات دو بعدی فرآیند آنرپ گفته میشود . علت اینکه یک جسم سه بعدی باید مختصات نقطه به نقطه اش در فضای دو بعدی تصویر شود تا هر نقطه از صفحه مبین مکان آن نقطه در فضا باشد این است که بتوانیم به یک جسم به درستی تکسچر که ماهیتی دو بعدی دارد بدهیم . آنرپ اساس و پایه تکسچرینگ یک جسم است به طوریکه اگر جسمی آنرپ نداشته باشد تکسچرینگ آن ممکن نیست . بسیار از دوستان فکر میکنند وقتی در نرم افزاری چون تری دی مکس از uvw map استفاده میکنند در واقع دارند از انرپ کردن فرار میکنند در حالی که uvw map فرمی از انرپ اتوماتیک بر مبنای اشکال و الگوریتم های ساده چون باکس، پلین و ... است. پس این حرف بعضی از افراد که میگویند من آنرپ نمیکنم من uvw مپ استفاده میکنم حرفی از اساس غلط است . در صورتی که در درک مفهوم انرپ مشکل دارید توصیه میکنم ویدیوی زیر بنده را که تئوری آنرپ را با مقایسه بین دنیای واقعی و دیجیتال توضیح خواهم داد، شماهده بفرمایید :

https://www.aparat.com/v/J6sVz


انواع روش های آنرپ کردن

آنرپ ها از طریق دو الگوریتم انجام میشوند . مرسوم ترین آن ها استفاده از روش pelt & Relax است که با ایجاد درز در قسمت های مناسب جسم و کشیدن و باز کردن جسم سه بعدی از ناحیه درزها تا زمانی که کاملا روی صفحه قرار بگیرند انجام میشود . روش دیگر ptex نام دارد که نوعی انرپ اتوماتیک از طریق انرپ نقطه به نقطه جسم و ذخیره اطلاعات نقاط کار میکند که این روش گرچه دردسر های فرآیند حوصله سربر انرپ قبلی را ندارد ولی ذخیره این حجم اطلاعات نقاط برای ایجاد آنرپ ptex نیازمند مشخصات سخت افزاری بالا میباشد و لذا روشی چندان مرسوم نیست .

انواع خروجی های انرپ بر اساس نوع کلاسترهای ایجاد شده :

بر اساس کلاسترهای ایجاد شده حاصل از آنرپ اگر کلاستر ها روی هم افتادگی داشته باشد به آن overlapping unwrap گفته میشود که اکثر آرک مدل های شرکت ها برای رندر که روی هم افتادگی برایشان مهم نیست از این روش تبعیت میکند . اگر کلاسترها هیچ روی هم افتادگی نداشته باشند به آن در اصطلاح non overlapping unwrap میگویند که مدل های مورد استفاده در موتورهای بازی در بخش لایت مپ ها باید از این نوع باشند ولی در همین موتورهای بازی در بخش آنرپ مربوط به تکسچر گاهی بهتر است برای بهینه سازی در فضای آنرپ بعضی کلاستر ها روی هم افتادگی داشته باشد و به عبارتی موتور بازی ترکیبی از دو روش مورد استفاده قرار میگیرد که اگر انرپ بسته به کاربرد از هر دو نوع را در خود داشته باشند در اصطلاح Mixed گفته میشود .

آنرپینگمدلسازی سه بعدیتکسچرینگآموزش تری دی مکسآموزش آنرپینگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید