نویسنده : علیرضا دواری
منبع : سایت https://cgalley.com
در این مقاله قصد دارم که به بررسی اهمیت ساخت المان های بازی ( Game Asset ) بپردازم . اگر شما در حوزه سی جی فعالیت میکنید بسیار اتفاق افتاده که اسم هایی چون 3dsky، CGtrader و ... را به عنوان سایت هایی برای فروش آبجکت و کسب درآمد ارزی شنیده باشید که خود ما نیز به تفصیل به این موضوع پرداختیم و به هنرآموزهای خود آموختیم چگونه از امثال این سایت ها برای کسب درآمد ارزی استفاده کنند . اما عمده این درآمد زایی ها در حوزه های مدلسازی معماری و آبجکت های highpoly بوده است . حال می خواهیم به نقطه متضاد آن یعنی آبجکت های لوپلی ( Lowpoly ) بپردازیم و ببینم که جایگاه این آبجکت ها در بازارهای خارجی به چه صورت است .
وقتی از آبجکت های لوپلی و مدلسازی لوپلی سخن به میان میاوریم بازارهای هدفی چون صنایع AR، VR و گیم را خواهیم داشت که از این میان بازار گیم یک بازار پر سود و پرمخاطب است که عمده فعالیت های مدلسازی لوپلی را در بر میگیرد . در ادامه ما بازار گیم را با بازار معماری مقایسه میکنیم .
بازار گیم و معماری در حوزه سی جی :
فرض کنید شما یک مدلساز و فعال در زمینه سی جی هستید و میخواهید در زمینه معماری یا گیم فعالیت کنید . شما برای فعالیت خود نیاز به اطلاعاتی از جمله اینکه بازار هدفتان چقدر گستردگی دارد و یا پیش نیازهای آن چیست خواهید داشت . گرچه هر دو بازار پر سود و پر مخاطب است اما دیده شده که بیشتر تمایلات سی جی در کشور ما رو به معماری است که این میتواند ناشی از عدم آگاهی در رابطه با این باشد که بازارهای پر سود دیگری نیز به جز معماری وجود دارند برای همین اگر بخواهیم بازار معماری را با بازار گیم و بازی به عنوان یک سی جی آرتیست مقایسه کنیم به موارد زیر میرسیم :
دنیای گیم برای سی جی آرتیست
بازار معماری با افراد تحصیل کرده رشته معماری و عمران بیشتر سر و کار دارد و بیشتر این دو قشر به ساخت و ساز و طراحی میپردازند
در بعضی کشورها به خاطر بافت قدیمی و خاص خود ساخت و ساز خیلی معنا ندارد و جنس کارها از نوع بازسازی است
سبک های معماری بیشتر خلاصه شده در چند سبک است
معماری با واقعیت سر و کار دارد
یک پروژه صفر تا صد ساخت و ساز معمولا با یک تیم طراحی و یک تیم اجرا یی به اتمام میرسد و افراد زیادی را در حوزه سی جی درگیر نمیکند
معماری دنیای گیم را در بر نمیگیرد
کار سی جی برای مدلسازی معماری با تخصص های پایین هم شدنی است و حساسیت در آن کمتر است
دنیای معماری برای سی جی آرتیست
حوزه گیم با همه نوع افراد اعم از بزرگسال و خردسال، تحصیل کرده و بدون مدرک تحصیلی سر و کار دارد و همه قشر در اوقات فراغت به بازی های کامپیوتری میپردازند
به خاطر این تنوع شرکت های بزرگ و کوچک و همچنین تیم های مستقل زیادی سالیانه به صنعت گیم میپردازند
تنوع در سبک های گیم زیاد است
گیم با دنیای اعم از رئال و فانتزی سر و کار دارد و این یعنی تنوع در محتوا
یک شرکت بازیسازی برای کامل کردن بازی خود نیاز به افراد و تیم ها و گروه ها و در نهایت محتواهای زیادی است
گیم و دنیای بازی معماری را نیز در بر میگیرد
کار سی جی در گیم تخصصی تر است و حساسیت در آن بیشتر است
در مقایسه بالا شما به وضوح در میابید که در یک مقایسه کوچک بازارهای معماری با گیم خواهید دید که در دنیای گیم تنوع، شانس پیدا کردن کار، وسعت و تخصص در حوزه سی جی بیشتر به چشم میخورد تا معماری اما در زمینه معماری با داشتن حداقل تخصص هم میتوان فعال بود ( توجه بفرمایید این مقایسه فقط از دید یک سی جی آرتیست است وگرنه معماری یک رشته تخصصی است و زمینه های درآمدزایی خود را نیز دارد و مقایسه فوق اصلا به معنای این نیست که بگوییم سراغ معماری نروید بلکه به این معناست که میگوییم فقط معماری را صنعت پردرآمد در نظر نگیرید و از صنعت پردرآمد دیگری چون صنعت گیم غافل نشید ).
چرا تخصص و حساسیت در گیم بیشتر از سی جی در معماری است ؟
به عنوان یک سی جی آرتیست شما در حوزه معماری بیشتر نیازمند سه بعدی سازی پلان ها، چیدمان که معمولا از مدل های آماده استفاده میشود و نهایتا نورپردازی و رندر هستید که با وجود امکانات موتورهای رندر امروزی نورپردازی و رندر و تنظیمات آن دیگر چالشی پیچیده نیست و با کمترین مهارت هم اجرا میشود . تجربه شخصی بنده از کار با افراد و شرکت های معماری بیانگر این بوده که گاهی افرادی که در این حوزه سر و کار دارند به هیچ عنوان قدرت تولید مدل های سه بعدی متوسط تا سطح بالا را ندارند و علم کافی از مفاهیم شیدر، تکسچرینگ و آنرپ ندارند ولی با وجود این میتوانند نماهای خارجی و داخلی خوبی را طراحی کنند چرا که در طراحی نما و دکوراسیون داخلی بیش از هر چیز علم و تخصص معماری و درک درست از فضاها حاکم است تا تسلط بر محتواهای دنیای سی جی و کار فردی که در زمینه معماری تسلط دارد در بخش سی جی توسط مدل های آماده با کیفیت و شیدرهای آماده راه میوفتد و لذا این که در معماری میتوانید با حداقل تخصص سی جی و با درک درست معماری فعالیت داشته باشید هم یک مزیت تلقی میشود و هم یک عیب . مزیت آن در این است که شما با کمترین اطلاع به نرم افزارهای سه بعدی میتوانید در این بخش فعال باشید و عیب آن این است که در حوزه معماری در اصطلاح دست زیاد شده و افرادی نا متخصص اقدام به خراب کردن این بازار میکند . حال آنکه در حوزه گیم شما باید درک درستی از مدلینگ، آنرپینگ، شیدرها، تکسچرینگ و ... داشته باشید و زمینه ای تخصصی است و اگر اطلاعاتتان کافی نباشد نمیتوانید وارد این حوزه شوید یا ادامه دهید و این نیز خود هم یک مزیت است و هم یک ضعف . ضعف آن در تخصصی بودن آن است که ورود به آن سخت تر است و اتفاقا نقطه مثبت آن نیز تخصصی بودن آن است که ورود به آن سخت تر است و بازار جهانی تری دارد که البته این مورد به نظر من یک مزیت به حساب می آید چرا که باعث میشود درآمد در آن مناسب باشد و پول های زیادی جابجا شود و افراد به موفقیت های زیادی برسند .