ویرگول
ورودثبت نام
علی آقابالازاده
علی آقابالازاده
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

کوتاه نوشتی درباره هنر | آیت الله حائری شیرازی(ره)


چرا از هنر نمایش و هنر سینما استفاده نکنیم؟ مگر همین هنر نبود که تعزیه خوان، صد سال قبل استاندار فارس را چنان به گریه در آورد که او را بیهوش از مجلس بردند و بعد از دوهفته از دنیا رفت.

?اگر همان زمان راه را ادامه داده بودیم و حکومت های لایق داشتیم ما زود تر از غرب به تئاتر رسیده بودیم و از تئاتر به سینما می رسیدیم و معارف اسلامی را در قالب فیلم به جهانیان عرضه می کردیم. همانگونه که سعدی و حافظ ، خواجوی و فردوسی و مولوی و دیگران در قالب شعر و نثر آنچه را از معارف به آن رسیده بودند عرضه کردند.


❇️اگر هالیوود تهاجم فرهنگی خود را به سراسر عالم گسترده از قدرت جاذبه جنسی و آزادی و جذابیّت بی بند وباری و آمادگی نفس اماره انسانی به تنهایی نیست از بی حالی و کم کاری ما هم هست و گرنه در انسان هم نور هست و هم ظلمت . هر هنری که می خواهیم محتوای غنی اسلام را عرضه کنیم به فاخر بودن هنر بیاندیشیم. به دلیل غنای محتوی ، ضعف فرم و ساختار و بسته بندی را توجیه نکنیم. اگر خداوند به آنها فرصت داد به ما هم مدد خواهد رساند ” کله نمدّ هولاء و هولاء ” چون رشد در اوج گیری درگیری بین حق و باطل است هر دو طرف را مدد می دهد. ببینید به ابلیس عمری عطا کرده توأم با سلامت وتوانایی که پیری ندارد . وقتی همه ” من نعمّره ننکسّه ” در پیش دارند ابلیس با چنین عمری هنوز  « نکُس » پیدا نکرده است . چون استثناء از آن قاعده است چون مهم اوج گرفتن امواج نبرد حق و باطل است؛ هر چه باطل قوی تر باشد حق برای عروج خود مرکب تازنده تری یافته است. این همه عروج حسینی در عاشورا بر روی امواج شقاوت اسفیاء است .

خدای را که بزشتی زشتکاران کرد

عیان جمال جمیلان ماه سیما را


?به هر جهت هنر را با هنر باید پاسخ گفتن و برهان را با برهان و خطابه را با خطابه . هنر سمعی را با هنر سمعی و هنر بصری را با هنر بصری.

“وَکَتَبْنَا فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ”

شمشیر در مقابل شمشیر و کلام در مقابل کلام و مقاله در مقابل مقاله و علم در مقابل علم و هنر در مقابل هنر؛ ما تا اقتصاد رساله ای خود را دانشگاهی نکنیم نمی توانیم آن را جهانی و بازاری کنیم .


? ما تا هنر خود را علمی نکنیم نمی توانیم آن را دانشگاهی کنیم و تا آن را دانشگاهی نکنیم نمی توانیم آن را کارشناسانه کنیم و تا کارشناسانه نکنیم نمی توانیم در بدنه حکومت پذیرفته کنیم و تا حکومت نتواند هنر اسلامی را بپذیرد هنر در انحصار هنر وابسته و وارداتی است . البته تغییرات تاکتیکی در هنر وارداتی برای رفع حساسیت مؤمنین و علماء داده می شود، اما لعابی بیش نیست.

https://eitaa.com/aliaghabazadeh



هنرسینماهالیوودآیت الله حائری شیرازیتئاتر
طلبه حوزه علمیه قم، پژوهشگر اندیشه و فرهنگ، فارغ التحصیل مهندسی پلیمر دانشگاه تهران
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید