یمت نجومی قبر در تهران از خبرهایی است که هر چند وقت یک بار به آن پرداخته میشود و سپس به فراموشی سپرده میشود. مسالهای که نه تنها امامزاده صالح که دیگر گورستانهای تهران هم با آن مواجه هستند. از سال ۸۶ اعلام شده بود که بهشت زهرا دیگر برای پذیرش مردگان ظرفیتی ندارد با این وجود تا امروز که نزدیک ده سال از این تاریخ می گذرد کماکان مردگان در بهشت زهرا دفن می شوند.
پذیرش روزانه ۱۵۱ متوفی در بهشت زهرای تهران
آمارهای رسمی از سازمان ثبت احوال کشور که متولی ثبت حیات اعم از تولد و فوت در شناسنامه و اطلاعات جمعیتی کشور است حاکی از آن است که تهران از سال ۸۵ تا سال ۸۹ به طور میانگین سالانه بیش از ۵۹ هزار فوتی داشته است که می توان این گونه عنوان کرد که روزانه ۱۶۲ تهرانی بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی فوت می کنند.آمارها نشان میدهد بیاحتیاطی در رانندگی، عدم دقت در استفاده از وسایل گازسوز و بی توجهی به سلامت جسمانی از مهمترین دلایل مرگ در پایتخت است.
البته به گفته مسئولان وزارت بهداشت در سالهای اخیر دلایلی مانند آلودگی هوای تهران هم مزید بر علت شده تا این آمار افزایش یابد. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بهشت زهرای تهران، پایتخت در ۹ ماهه نخست سال جاری ۳۵ هزار و ۵۵۸ فوتی پذیرش داشته است که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۲۲ مورد مرد و ۱۳ هزار و ۸۷۹ مورد زن بوده اند. آمارها نشان می دهد در سال ۹۰ حدود ۸۴۸ نوزاد در سازمان بهشت زهرای تهران به عنوان نوزاد فوت شده پذیرش شده است. همچنین بر اساس اعلام آمارها «سکته قلبی» علت بیشترین مرگ تهرانی ها بوده است که در رایانه بهشت زهرا ثبت شده است.
در سال ۹۴ آمار کل پذیرش شدگان در بهشت زهرای تهران ۵۰ هزار و ۴۵۶ متوفی بوده است که نسبت به سال ۸۸ حدود ۵/۴ درصد افزایش داشته است. با اینکه بهشتزهرا به افراد بیبضاعت قبر رایگان اختصاص داده است، اما قانون بالاشهری و پایین شهری اینجا هم حاکم است. هزینه واگذاری هرقبر در قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۸ (فاز دوم آرامستان) بهشت زهرا(س) تا سقف هفتاد درصد ظرفیت به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، از سقف هفتاد تا هشتاد درصد چهار میلیون تومان، تا نود درصد ظرفیت شش میلیون تومان و در ظرفیت نود تا صد درصد ۸ میلیون تومان تعیین میشود. هزینه واگذاری هر قبر در کلیه قطعات فاز اول این آرامستان قطعات یک تا ۱۱۲ به جز قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶ تا ۱۰۰ به قیمت ۲۰ میلیون تومان و قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶ تا ۱۰۰ به قیمت ۱۷ میلیون تومان فروخته میشود.
شاه عبدالعظیم
تهران علاوه بر بهشت زهرا چندین آرامستان دیگر هم دارد که قیمت قبر در امامزادهها از بهشتزهرا هم عجیبتر است. معمولا دفن اموات در این امامزادهها که اغلب داخل شهر قرار دارند، ممنوع است. به همین دلیل در این اماکن هم شاهد قیمتهای نجومی هستیم. قیمت هر قبر در قسمت صحن شاه عبدالعظیم، ۶۰۰ میلیون تومان است؛ اما قیمتها بالاتر هم می رود و تا یک میلیارد تومان هم می رسد. قیمت دیگر مکان های حرم هم از ۲۵ میلیون تومان شروع می شود و به ۵۰ میلیون تومان می رسد.
امامزاده پنج تن لویزان
امامزاده پنج تن که مرقد پنج برادر است در لویزان قرار دارد. گورستان عمومی لویزان نیز در کنار امامزاده پنج تن واقع شده و مساحت آن به سه هکتار میرسد. در این گورستان هم قیمت قبر متغیر است و از ۴۰ میلیون شروع میشود و به ۸۰ میلیون و حتی بالاتر میرسد.
امامزاده صالح فرحزاد
بقعه حضرت امامزاده صالح (ع) از نوادگان حضرت امام زین العابدین (ع) با داشتن سابقهای طولانی یکی از اماکن مقدس قدیمی و شناخته شده و در منطقه فرحزاد است. قیمت قبر در این امامزاده که به پیکر شش شهید گمنام هم متبرک شده، از ۱۰۰ میلیون به بالا تعیین شده است. بالا بودن قیمت قبر در این امامزاده به شورای شهر تهران هم کشیده شده و اعضای آن در پی حل این معضل هستند. مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، اسفند سال ۹۴ در هفتاد و پنجمین جلسه چهارمین دوره این شورا گفته است: قیمت یک قبر در امامزاده صالح هماکنون ۷۰۰ میلیون تومان است. چه کسی توانایی چنین خریدی دارد؟ بنابراین باید در این زمینه به صورت جدی رسیدگی شود.
امامزاده اسماعیل چیذر
امامزاده اسماعیل چیذر از پسران امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع) است که آرامگاه او در جنوب چیذر و بالای بزرگراه صدر واقع شده است. قیمت قبر در اینجا هم سر به فلک کشیده و بالای ۱۰۰ میلیون تومان است.
ابن بابویه
ابن بابویه نخستین گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از مشاهیر ایران در آن دفن شدند. نام این گورستان برگرفته از نام محمد بن بابویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آنجا واقع شده است. خرید قبر در این آرامگاه هم برای افراد بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان آب میخورد.
امامزاده عبدالله شهرری
حسین ابوعبدالله، فرزند عبدالله ابن عباس و از نوادههای امام زینالعابدین (ع) است. گورستان امامزاده عبدا... در شهر ری است و دفن مردگان مگر در گورهای از پیش خریداری شده در آنجا از دهه پنجاه متوقف شدهاست. مجموعه گورستان امامزاده عبدا... سال ۷۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این گورستان معروف هم گرانترین قبرهای پایتخت را در اختیار دارد و افرادی که بخواهند عزیزانشان را در این آرامستان دفن کنند باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بپردازند.
تمدید ۳۰ ساله دفن مردگان تهران
در حالی قیمت قبرستان های تهران سر به فلک می کشد که احداث گورستان در شرق و غرب پایتخت تنها در حد یک ایده که از سوی مدیران شهری نیز دنبال می شود، ماند. اما به نظر می رسد احداث گورستانی در جنوب شهر تهران به مرحله عملیاتی نزدیک می شود. بعد از دو سال نگرانی از اتمام ظرفیت گورستان کنونی پایتخت مسئولان شهری از تفاهم نهایی برای تملک زمین جدید گورستان پایتخت می گویند.سال گذشته رحمت ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از نهایی شدن تفاهم نامه تملک مکان جدید بهشت زهرا خبر داد و گفت: ظرفیت گورستان جدید پایتخت معادل بهشت زهرای کنونی است و دستکم تهرانی ها تا ۳۰ سال نباید نگرانی برای دفن مردگانشان داشته باشند.
بد از مرگ اولین اتفاقی که می افتد این است که روح ما که بخشی از آن هاله ذهن است و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی اوست شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ میکند و تصاویر بصورت یک فیلم برای روح بازخوانی می شود . شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است. زمان در واقع قرارداد ما انسانهاست. این ما هستیم که هر دقیقه را 60 ثانیه قرارداد می کنیم. اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است.
با مرور زندگی ، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود، وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد. برخی از این وابستگی ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی میکند .میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است .
روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند. این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی . مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب میشود . ولی به هرحال وابستگی ست.
این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را از رفتن به سمت هادی یا راهنما جهت خروج از مرحله دنیا باز میدارد . یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد. یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد .
با مرور زندگی، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود، وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد. برخی از این وابستگی ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی میکند .میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است
اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث میشود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد. چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند. به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش میکند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد. فشاری که به "روح" وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است. این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمیشود. چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند. پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد. این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و میتواند از لحظه مرگ شروع گردد .
یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد. بعد از مدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین میرود .
وابستگی ها باعث میشود که روح ، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد.بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستانها بدلیل همین وابستگی هاست. گاهی تا سالها فرد فوت شده نمیتواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند .