همه ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از روز قدس، توسط مسلمانان تجلیل به عمل می آید، مردم به جاده ها می ریزند، شعارهای ضد اسرئیل سر می دهند و از مردم فلسطین اعلام حمایت می کنند. معمولا گستردگی این راهپیمایی در کشور همسایه ما «ایران» بیشتر از سایر کشورهای اسلامی است. در فرجامین جمعه ماه صیام، روزه داران با لب های خشکیده، قلب های مملو از محبت، و بازوان توانمند در یک صف واحد می ایستند و بر ضد رژیم اسرائیل شعار سر می دهند و خواهان آزادی فلسطین می گردند.
سالها قبل از پیروزی انقلاب کشورهای عربی و در رأس آن سازمان آزادیبخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطنیان در دره کرامه بود را روز فلسطین عنوان کردند. بعد از جنگ چند روزه سال ۱۹۶۷ و شکست مصر و سوریه برای اولین بار فلسطینیها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات شدیدی علیه اسرائیل وارد کردند. به دنبال این پیروزی آن روز تاریخی به «معرکه کرامه» و «روز جهانی فلسطین» عنوان شد که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار میشد. اما روز فلسطین هویت عربی داشت و مورد استقبال مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت.
پس از پیروزی انقلاب در وزارت امورخارجه بحث و تبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهاد کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد...
در ۱۶ اسد سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در پی بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیل، امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران، از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.
از آن زمان به بعد همه ساله از این روز بزرگداشت می گردد و مسلمانان برای نشان دادند مراتب تنفر و انزجارشان از رژیم اسرائیل، و حمایت قاطع شان از مردم تحت ستم فلسطین فریاد عدالت سر می دهند. در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی میباشد.
قدس برای اعلام حمایت از فلسطین است و می تواند به عنوان روز وحدت بخش جهت همگرایی تمام مسلمانان جهان در برابر توطیه های بیگانگان به کار بیاید و ملل مسلمان را باهم متحد سازند. این اتحاد می تواند بر توانمندسازی کشورهای اسلامی در برابر دشمنان بی شمارشان بسیار موثر و مفید واقع گردد. از طرفی، کشورهای اسلامی اگر با حفظ اتحاد و همبستگی خواهان رهایی فلسطین از انقیاد اسرئیل شوند و در برابر آن با تمام نیرو بایستند، روزنه امیدی برای آزادی آنان باز خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۶ در پیامی خطاب به مسلمانان گفتند: «ملت های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه ی رهبران ننگین و خود فروخته ای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمین های غصب شده و مسلمان این خطه را به تباهی کشیده اند، به دنیا اعلام کنند. ملت های مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه کن کردن آن دست نخواهند کشید.»
با این حساب روز قدس با قدامت تاریخی که دارد، برای رهایی فلسطین و اتحاد مسلمانان مهم و حایز اهمیت است، و بنابر همین دلیل است که همه ساله با شکوهتر از قبل تجلیل می گردد و برای مردم همواره تازه و قابل ستایش باقی می ماند.
سردار شریف دلیل تصمیم برای لغو برگزاری مراسم روز قدس ۹۹ در دیگر شهرستان ها در صورت لغو این مراسم در تهران را این دانست که انجام چنین کاری «آسیب بیشتری به همراه دارد چرا که ملاک قضاوت رسانههای بیگانه در این زمینه، برگزاری راهپیمایی روز قدس در شهر تهران است». وی در ادامه با اشاره با لغو بسیاری از برنامه های مذهبی در ماه های اخیر افزود: «با توجه به شرایط موجود اگر به صراحت بگوییم راهپیمایی روز جهانی قدس به صورت فیزیکی و میدانی برگزار نمیشود به جایی بر نمیخورد و نباید دغدغه این را داشته باشیم که دشمنان چه قضاوتی در این زمینه خواهند داشت». سخنگوی سپاه پاسداران همچنین افزود که نباید نگران سخنان بیگانگان در مورد راهپیمایی روز قدس ۹۹ بوده و دغدغه آن را داشت.
وی در انتهای سخنانش افزود: «از حالا با گردنی برافراشته میتوانیم اعلام کنیم راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار نمیشود و تمرکز خود را بر بهرهگیری از رسانهها و فضای مجازی بگذاریم». در دیگر خبری در این مورد، نصرت الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور اعلام کرد که سه گزینه جایگزین برای برگزاری راهپیمایی روز قدس ۹۹ وجود دارد. اول اینکه در برخی شهرستان ها که از لحاظ شیوع ویروس کرونا وضعیت مناسبی داشته و در منطقه سفید قرار دارند، این مراسم مانند سال های گذشته و پس از نماز جمعه برگزار شود. وی گزینه دوم را استفاده از راهپیمایی خودرویی دانست که در آن خانواده ها سوار بر خودروهای خود و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم روز قدس شرکت نمایند.