ویرگول
ورودثبت نام
علی اکبر ظهور
علی اکبر ظهور
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

استفاده از apk در آلپاین لینوکس

توی این مطلب قراره یاد بگیریم با مدیر بسته آلپاین لینوکس کار کنیم و اگر به فکر مهاجرت به آلپاین لینوکس هستین و یا کلا اگر به لینوکس علاقه دارید , این مطلب برای شما مناسبه .

هر لینوکسی برای نصب , آپگرید و کلا مدیریت بسته های خودش از مدیر بسته هایی مثل apt , pacman , dnf و غیره استفاده میکنه . از اونجایی که آلپاین لینوکس , یه لینوکس مستقله , مدیر بسته (package manager) خودش رو داره و من سعی میکنم که کاربردی ترین دستوراتش رو به شما بگم ...

توی آلپاین لینوکس از apk به عنوان مدیر بسته استفاده میکنیم .

لیست دستورات

نصب برنامه

برای نصب برنامه مورد نظر خودتون از دستور زیر استفاده کنید :

# apk add pkgName

شما مثل همه لینوکس ها میتونید چند تا برنامه رو با هم نصب کنید :

# apk add pkgName1 pkgName2
نکته : شما میتونید از طریق نصب برنامه ها, به کتابخونه ها و ماژول های اون ها هم دسترسی پیدا کنید


آپدیت کردن

برای آپدیت کردن منابع خودتون از دستور زیر استفاده کنید :

# apk update

خروجی :

آپگرید کردن

بعد از آپدیت کردن مخزن ها , برای آپگرید کردن میتونید از دستور زیر استفاده کنید :

# apk -i upgrade


حذف کردن

برای حذف کردن برنامه ها میتونید از دستور زیر استفاده کنید :

# apk del pkgName

شما میتونید چند تا برنامه رو هم زمان با هم پاک کنید , از دستور زیر استفاده کنید :

# apk del pkgName1 pkgName2


جستجو

برای گشتن دنبال برنامه مورد نظر خودتون از دستور زیر استفاده کنید:

# apk search pkgName

مثال :

# apk search feh

لیست کردن همه برنامه ها

برای لیست کردن همه برنامه های موجود توی مخزن از دستور زیر استفاده کنید :

# apk search -v
برای دیدن دستورات بیشتر و پیشرفته تر میتونید به این لینک برید و یا به وب سایت خود آلپاین لینوکس برید .

نتیجه گیری

در کل تمام دستوراتی که توی لینوکس استفاده میشه و به مدیر بسته مربوطه , همینایی هستن که بالا نوشتم . امیدوارم این مطلب کاربردی بوده باشه و تونسته باشید کارکردن با مدیر بسته آلپاین لینوکس رو یاد بگیرید . اگر یاد گرفتید , لذت ببرید و اگر یاد نگرفتید , دوباره مطالب بالا رو بخونید. اگر مشکلی و یا سوالی داشتید , حتما توی بخش نظرات من رو در جریان بزارید . . .


سالم و سلامت . . .


مدیر بستهبرنامه نویسیکاربردیpackage managerلینوکس
محتوای کاربردی در زمینه برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار تولید میکنم و سعی میکنم تا تجربیات خودم رو مطرح کنم . صفحه لینکدین من : https://www.linkedin.com/in/aliakbarzohour/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید