ویرگول
ورودثبت نام
علی اکبر ظهور
علی اکبر ظهور
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

استفاده کردن از dnf در فدورا !

من دوباره به یه لینوکس دیگه مهاجرت کردم و خوب بازم چیز جدید یادگرفتم ( این جای خوبشه ) , یکی از فرق های لینوکس ها باهم , مدیر بسته ها ( package manager ) هستن . اگر لینوکسی هستین و یا دنبال استفاده بهتر از مدیر بسته dnf هستین , این مطلب برای شما مناسبه .

مدیر بسته dnf چیه و چه فرقی با بقیه داره ؟

مدیر بسته dnf هم مثل مدیر بسته های دیگه توی لینوکس های دیگه هستش و همون کارایی ها رو داره و فقط مخصوص لینوکس های ردهت بیس هستش و برنامه های .rpm رو برای شما دریافت میکنه .

چه فرقی داره ؟ باید بگم هیچی ( این حرف دیگه خیلی زیاده رویه ) اگر بخواید خیلی معمولی و مرسوم با این مدیر بسته کار کنید , واقعا فرقی با دبیان و اوبونتو نداره و فقط باید اسم مدیر بسته ها رو با هم عوض کنید . ولی اگر میخواید حرفه ای تر کار کنید اونجاست که dnf از بقیه مدیر بسته ها پیشی میگیره .

دستورات dnf

اگر با اوبونتو کار کرده باشید , به راحتی میتونید با dnf کار کنید چون دقیقا مثل مدیر بسته apt کار میکنه ... چند تا نمونه معرفی میکنم و بعدش این شمایید که با سرچ کردن , مهارت خودتون رو توی استفاده از dnf بالا میبرید .

نصب برنامه ها

نصب برنامه ها توی فدورا درست مثل نصب کردن برنامه توی اوبونتو هستش , فقط به جای apt مینویسید dnf . مثل دستور زیر :

dnf install tmux

آپدیت کردن سیستم

دوباره مثل اوبونتو فقط جای apt رو با dnf عوض میکنیم . مثل کد زیر :

dnf update

یه نکته خیلی باحال اینه که اگر آپدیت رو انجام بدید , خودش اتوماتیک آپگرید رو انجام میده و دیگه نیاز نیست یه بار دیگه آپدیت کنید ( این از خوبی های مدیر بسته dnf هستش )

حذف کردن برنامه ها

و باز هم , مثل اوبونتو ...

dnf remove tmux

و . . .

و دستورات دیگه ای که ممکنه نیازتون بشه رو میتونید از سایت خود فدورا مطالعه کنید و یا اگه حال و حوصله سرچ کردن رو ندارید . میتونید از دستور زیر توی ترمینال استفاده کنید :

dnf --help

ترفند های DNF

مدیر بسته dnf خیلی چیز های باحالی داره که میتونید توی سایت های دیگه دنبالش بگردین , ولی من یه ترفند رو بهتون میگم که باعث میشه خیلی توی استفاده از فدورا لینوکس راحت باشید .

فدورا یه مشکل داره و اونم اینه که به طور عادی دنبال تورنت های سریع نمیگرده و فقط دنبال اونایی میگرده که در دسترس باشن و نتیجش این میشه که اگر بخواید سیستم رو آپگرید کنید , شاید یک ساعت طول بکشه تا آپگرید بشه ... ولی شما میتونید با استفاده از یک خط کد این مشکل رو برطرف کنید و این یه امتیازه ( مدیر بسته فدورا خیلی انعطاف پذیره ) .

کد زیر رو وارد کنید تا با استفاده از کد ادیتور نانو ( nano ) تنظیمات dnf رو عوض کنیم :

sudo nano /etc/dnf/dnf.conf

بعد از این کار , در آخرین خط از این فایل , این دستور رو وارد کنید :

fastestmirror=True

تغییرات رو سیو کنید و بیرون برید . این کار باعث میشه که سرعت دانلود , آپلود ,آپدیت و خیلی چیز ها بالا بره .

نتیجه گیری

با این مدیر بسته راحت باشید و باهاش مثل مدیر بسته های دیگه رفتار کنید . از کار کردن با فدورا لذت ببرید و همیشه لبه تکنولوژی باشید . در کل هدف من این بود که بهتون یه آشنایی بدم تا اگر با فدورا کار میکنید , باهاش راحت باشید . امیدوارم که تونسته باشم بهتون آشنایی خوبی بدم . اگر انتقادی داشتید حتما توی بخش نظرات با من در میون بزارید ...


سالم و سلامت باشید . . .


فدورالینوکسمدیر بستهfedorapackage manager
محتوای کاربردی در زمینه برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار تولید میکنم و سعی میکنم تا تجربیات خودم رو مطرح کنم . صفحه لینکدین من : https://www.linkedin.com/in/aliakbarzohour/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید