ویرگول
ورودثبت نام
علی اکبر ظهور
علی اکبر ظهور
خواندن ۱۰ دقیقه·۷ روز پیش

اگر برنامه نویس تازه کار هستیداین اشتباهات رو انجام ندید !!

تایم زیادی از آخرین مطلبی که نوشتم میگذره و توی این تایم طولانی من واقعا یک زندگی سخت ولی جذاب داشتم . دوسش دارم . زندگیه جالب و قابل بحثیه ولی امروز میخوام چند تا از اشتباهایی که کردم رو با شما به اشتراک بزارم تا شما حد اقل سه سال توی زندگیتون از بقیه بیوفتید جلو . خوشحال میشم پیشرفت بقیه رو ببینم پس برای اینکه دل من رو شاد کنید و زندگی خودتون رو به عنوان برنامه نویس بهتر کنید این مطلب رو تا آخر بخونید و بهش عمل کنید .

موضوع کلی

این قراره یه مطلب کاملا دلی باشه پس من رو بخاطر متن خیلی خودمونی که قراره بخونید ببخشید . آدمایی رو دیدم که به خودم گفتم بابا دمت گرم خیلی خوب اومدی جلو و بعضی ها رو هم دیدم که به خودم گفتم اوه اوه خیلی من از اینا عقب ترم و اوه اوه اینا چقدر با سوادن و سعی کردم که خودمو بهشون برسونم و در همین مسیر اشتباهات زیادی کردم و درس های خیلی زیادی گرفتم که دوست دارم با شما به اشتراک بزارم . تجربه هایی که کردم معمولا چیز هایی بودن که اگر زودتر متوجه اونا میشدم و بهشون عمل میکردم خیلی حرفه ای تر خیلی خوش برخورد تر و خیلی با سواد تر بودم . . .

از کجا آموزش ببینیم ؟

خیلی صادقانه بخوام بگم من خودم اولین آموزشی که دیدم توی مجتمع فنی تهران بود که دوره وب دیزاین آموزش میدادن و دوره ای بود که توش پایه های برنامه نویسی فرانت رو آموزش میدادن که همون موقع نزدیک به ۵ سال از زمانش عقب تر بود و با چیز هایی که دیگه هیچ کس باهاشون کار نمیکرد آموزش میدادن . سینتکس های قدیمی و نوع تفکر های قدیمی توی برنامه نویسی و اینجور چیز ها که من به لطف استاد خیلی خیلی عزیزم متوجه اونا شدم . استادم به قول خودش برنامه نویس خودساخته بود و واقعا هم بود ….

سر همین موضوع خیلی تفکر بروز تری داشت و فوق العاده هم باسواد بود نسبت به سنی که داشت و تجربه ای که کسب کرده بود توی دنیای برنامه نویسی . خیلی بهم کمک کرد که از همون اول دیدگاه درستی داشته باشم و بدونم که مسیر درست چیه . متاسفانه استاد من دقیقا یک ماه بعد از اینکه دوره ما باهاش تموم شد برای همیشه به روسیه مهاجرت کرد و دیگه ندیدیمش و فقط ازش برای من یک سری خاطره خوب به جا موند و دیدگاه جذابش .

به نظر من هر مدل هزینه ای برای یادگیری برنامه نویسی به سبک اکادمیک اشتباه کامله . مگر اینکه واقعا بخواید از پایه شروع کنید .

آموزش آکادمیک ذهن شما رو محدود میکنه و همین هم در مورد دوره فروش های اینترنتی صدق میکنه . دوره هایی که یک شخص با سواد و مطرح ضبط میکنه رو شخصا قبول دارم ولی هیچ وقت نتونستم خودمو قانع کنم که ازشون دوره بخرم چون سرفصل هاشون رو دیده بدم و از نظرم بدترین حالت های ممکن رو داشتن و صد البته که یک سری ها هم سو استفاده میکنن مثل یه سری سایت هایی که هم رزومه براتون میسازن و هم مسابقه برگزار میکنن و هم دوره میفروشن ( دیگه نخواستم اشاره مستقیم کنم )

بهترین مدل یادگیری اون مدلی هست که شما یک مشکل برای خودتون بسازید و با سرچ کردن سعی کنید که اون رو حل کنید . مثلا سعی کنید کدی بنویسید که با استفاده از جاوااسکریپت به دوربین کاربر دسترسی پیدا کنه و یک عکس قابل دانلود رو بگیره و ذخیره کنه که بعد از رفرش از بین نره . یا مثلا اگر میخواید لینوکس یاد بگیرید فقط نصبش کنید و سعی کنید داخلش دووم بیارید ! همین .

این مدل یادگیری یه ذره سخت و چالش بر انگیره ولی مطمئن میشید که همیشه سوادتون رو با خودتون حمل میکنید و جدا از اون به یه اعتماد به نفس جالب درباره خودتون میرسید .

مذاکره یاد بگیرید

هنر مذاکره کردن همیشه بهتون کمک میکنه . همیــــــــــــــشه !!

اگر بتونید با این اوضاع نابود توی ایران و توی شهرتون کار پیدا کنید به احتمال ۱۰۰ درصد باید برای حقوقتون چونه های سنگین بزنید و باید بهشون ثابت کنید که ارزش اون مبلغ و تایمی که میزارید رو دارید . صد البته که حرف های شما برای اون بیزینس ارزشی نخواهد داشت ولی شما باید تلاش خودتون رو بکنید چون شما به کار نیاز دارید .

اگر هم که بخواید فریلنس کار کنید که دیگه ثانیه به ثانیه زندگی شما بر پایه مذاکراتی که انجام دادید میگذره . اون بیرون آدم هایی هستن که حتی خودشون هم نمیدونن چی میخوان و بابت چیزی که حتی خودشون هم نمیدونن چیه ولی بهش نیاز دارن پول پرداخت نمیکنن و باید قانع بشن .

خودتون رو بروز نگه دارید

شما به عنوان برنامه نویس باید باید همیشه خدا توی آپدیت ترین حالت خودتون باشید . چون میتونید حداقل چند ماه زودتر از این دوره فروش های پولکی یا این استادایی که توی اینستاگرام همه چیو خیلی خفن جلوه میدن همه چیو یاد بگیرید و توی کار هاتون ازشون استفاده کنید .

یادمه ۴ ماه بعد از اینکه من از tailwind css استفاده کردم تازه توی اینستاگرام پر شد که واااای بوتسترپ مرد واااای همه مردم بیاد از tailwind استفاده کنید که بعد الان به جایی رسیدیم که فقط ایران خودرو ازش استفاده نمیکنه ……..

تنبلی رو کنار بزارید

بدترین دشمن زندگی هر کس تنبلیه خودشه . من واقعا شخص تنبلی هستم ولی توی کار هیچ وقت نمیزارم که تنبلی مانع من بشه . حال ندارم و حوصله ندارم و باشه بعدا و حال اانجامش میدم نداریم . مگر اینکه خیلی براش تلاش کرده باشید و به نتیجه نرسیده باشید . خودتونو جمع و جور کنید . عمر کاریتون از چیزی که فکر میکنید کوتاه تره

نشد نداریم !!!

تقریبا هیچ کاری نشد نداره حتی اگر برنامه نویس نیستید و با وردپرس کار میکنید . تقریبا هیچ وقت نمیتونم از هیچ کس قبول کنم که این کار نمیشه یا نشدنیه یا خیلی سخته . سخت بودن یه کاری جذابش میکنه ولی اینکه نشه نداریم . توی این دنیا افرادی هستن که کارایی میکنن از سطح انسانیت بالاتره و وقتی که با کارایی که اونا انجام دادن رو به رو میشید میگید که ععععع منم میتونستم انجامش بدم . ولی شما نخواستید باور کنید که میتونید یه کاریو انجام بدید .

سوال کنید . سرچ کنید . با مشکلتون سر و کله بزنید . بالاخره میتونید اون کار رو انجام بدید .

همه چیز شدنیه فقط کافیه این رو به خودتون تلقین کنید .

یه موس و کیبورد خفن برای خودتون بگیرید

بهتون قول میدم اگر از صدا و نرمی موس و کیبوردتون لذت ببرید تقریبا میتونید دنیا رو باهاشون فتح کنید . من با اولین پولی که از برنامه نویسی در آوردم یه کیبورد مکانیکال گرفتم که هنوزم از کار کردن باهاش و گوش کردن به صداش موقع تایپ لذت میبرم . باعث میشه خستگیتون کمتر و لذتتون بیشتر بشه

همیشه نمونه کار داشته باشید

حتی اگر یک وبسایت شخصی خیلی ساده میخواد طراحی کنید به غیر معمولی ترین روش ممکن عملیش کنید . جوری یه وبسایت شخصی بسازید که هر کسی تاکید میکنم هر کسی اون رو دید بگه که من اینو میخواااام .

به تیکه کد ها و تمرین هایی که میکنید راضی نباشید و سعی کنید تا میتونید نمونه کار داشته باشید و نکته مهمی که وجود داره اینه که نمونه کار های بقیه آدما رو باید نگاه کنید . چون همیشه یه نفر پیدا میشه که از شما یه کاری رو بهتر - تمیز تر و بهینه تر انجام داده باشه

سعی کنید هیچ وقت بخاطر پول کاری رو انجام ندید

هر وقت برای پول یه کاریو انجام میدید , پول ازتون فرار میکنه این یه قانون نانوشتست ولی تقریبا هر آدمی میتونه این رو تایید کنه و تو کار ما باید یکم لذت قاطی کارتون بکینید نه انگیره مالی …

وقتی برای پول یه پروژه رو میگیرید فقط میخواید که تمومش کنید و در انتهای پروژه شما یه بمب ساعتی تحویل مشتری دادید که دقیقا از لحظه تحویل هر لحظه ممکنه منفجر بشه . میتونه هک بشه و میتونه باگ های کاراتون همه با هم بیرون بزنن روی محیط پروداکشن و هزااااار تا مشکل مختلف

من یه تایم زیادی از این سه سالی که گذشت رو برای پول کار کردم و به چشم دیدم که کارای من تو مزخرف ترین حالت خودشون بودن و از وقتی بخاطر پول یه کاریو انجام ندادم کار هام هر روز بهتر از دیروزشون شدن .

برای بهتر کردن خودتون کد بنویسید و کار کنید . بخاطر نمایش توانایی هاتون کد بزنید . بخاطر ارتباط گرفتن و شبکه سازی یه کاریو انجام بدید .

کتاب بخونید

آره کتاب بخونید . جدا از اینکه خیلی بهتر میتونید یه موضوعی رو یاد بگیرید بهتون کمک میکنه که متوجه بشید دقیقا چند دقیقه میتونید تمرکز کنید . تایم بگیرید . از موقعی که یه کتاب رو شروع میکنید به خوندن چند دقیقه طول میکشه تا خوابتون ببره ….

به خودشناسیتون کمک میکنه

چیزی که بلدید رو به بقیه یاد بدید

این کلید چیزیه که هم به شما کمک میکنه و هم کمک میکنه این جامعه ضعیف برنامه نویس ها قوی تر بشه . مشکل ما اینه که آدمایی که سواد و تجربه خیلی خوبی دارن اون رو با کسی به اشتراک نمیزارن و تایم پیشرفت بقیه رو هم بیشتر میکنن و باعث این میشه که من بعد از چند سال کار حرفه ای تازه متوجه اشتباهاتم بشم و اصلاحشون کنم . میتونست ۱ ماه یا ۱ هفته یا حتی ۱۰ دقیقه باشه !

خاطره در این مورد خیلی زیاد دارم ولی ترجیح میدم اینجا راجبش صحبت نکنم و بحث رو به حاشیه نبرم .

اگر دقت کنید دیزاینر ها جامعه بهتری نسبت به برنامه نویس ها دارن . بخاطر اینه که همه طراح های همیدگه رو هر روز نگاه میکنن و سعی میکنن بهتر و خوشگل ترش کنن و یا مدرن ترش کنن . مشکلات خودشون رو متوجه میشن و این سوال برای همشون پیش میاد که پس چرا کارای من اینقدر قشنگ و دلنشین نیست ؟؟؟؟

در کل سعی کنید چیزی رو که بلدید به بقیه هم یاد بدید . هم خودتون پیشرفت میکنید و هم بقیه و باعث میشه که به حد جالبی از محبوبیت برسید

و برای آخرین موضوع این مطلب ….

یه مشکلی رو پیدا کنید و حلش کنید

همیشه یه مشکلی برای هر شخص و یا شرکتی وجود داره که شما میتونید حلش کنید . شاید اونا نخوانش ولی شما میتونید اون رو برای خودتون حل کنید . مثلا اسنپ چجوری یه صفحه داره که موقع ریلیز نسخه جدید ظاهر میشه و کاربر میتونه از اونجا بروزرسانی کنه ؟ مگه توی فرانت هم میشه بروزرسانی داد ؟ مگه اپ اندرویده ؟؟

سوال خوبیه برای اینکه شروع کنید به سرچ کردن و پرس و جو کردن برای ساختن یه همچین چیزی

این یه مورد کوچیک بود ولی میتونید همیشه سوال های بهتری از خودتون بپرسید و حلش کنید مثلا اینکه اگر دیجیکالا ۲۰ برابر الانش کاربر داشت چجوری میتونست اونا رو به بهترین روش هندل کنه ؟ محصولاتش رو چجوری آپدیت میکرد و از این مدل سوالات

هرچی بروز تر باشید بهتر متوجه میشید که چه مشکلی رو باید برطرف کنید



این ها چیزایی بود که از ته دلم دوست داشتم با شمایی که زحمت کشیدی و این مطلب رو خوندی به اشتراک بزارم تا شاید شما از بقیه بهتر توی زندگی و کارتون عمل کنید . امیدوارم که از این تجربه ها استفاده کنید و بعد ها هم شما مشکلی از چند نفر دیگه حل کنید . موضوع هایی که الان میخواستم راجبشون بنویسم این ها بودن و اگر خوشتون بیاد احتمال صد درصد یه یه نسخه دوم هم خواهم نوشت

شاد باشید

برنامه نویسیتجربهفرانت اندفرصت شغلیبرنامه نویس
محتوای کاربردی در زمینه برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار تولید میکنم و سعی میکنم تا تجربیات خودم رو مطرح کنم . صفحه لینکدین من : https://www.linkedin.com/in/aliakbarzohour/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید