ویرگول
ورودثبت نام
علی اکبر ظهور
علی اکبر ظهور
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

قرارداد ببندید !

امروز میخوام درباره موضوعی صحبت کنم که خیلی برای تازه کار ها مهمه ( مخصوصا برنامه نویس ها ) . اگر برنامه نویس تازه کار هستید و یا به طور کلی در کاری تازه کار هستید این مطلب برای شما مناسبه .

قرار نیست خیلی طولانی بنویسم و فقط قراره که تجربه خودم رو از کار برنامه نویسی برای شما به اشتراک بزرام .

قضیه چیه ؟

قضیه از اونجایی شروع میشه که شما تصمیم میگیرید برای یک شخصی , برنامه ای بنویسید ( وب سایت , اپ موبایل و یا هر چیز دیگه ای ) , و اون شخص هم به صورت کلامی میگه که ‍‍اوکی شما برنامه من رو پیش ببر و من هم به شما مثلا ۵۰۰ دلار پرداخت میکنم .

شما با شوق و ذوق شروع به کار میکنید , کارتون رو پیش میبرید و سعی میکنید بهترین چیز رو برای مشتری خلق کنید و با خودتون میگید که من باید در قبال پولی که دریافت میکنم محصول خیلی خوبی رو ارائه بدم , بعد از پیش بردن کار و برطرف کردن کلی باگ اعصاب خورد کن , شما پروژه رو تموم میکنید , خیلی خوشحالید که کار تموم شده و شما بالاخره به پولتون میرسید , پروژه رو روی سرور دیپلوی میکنید و تمام .

پیش مالک پروژه میرید و بهش میگید که کار تموم شده و ازش درخواست میکنید که پول رو پرداخت کنه . ( البته به احتمال زیاد صاحب پروژه خودش در طول کار بالا سر شما بوده و دیده که کار تموم شده ) .

قضیه از همین جا شروع میشه که شما میبینید که صاحب کار به شما به جای ۵۰۰ دلار , مثلا ۱۰۰ دلار پرداخت میکنه و تمام !

شما که همچنان منتظر بقیه پول هستید میگید که آقا یا خانوم عزیز پس بقیه پول من کو ؟ و اون در جواب میگه که مثلا ( نه من به شما گفتم شما این برنامه رو بنویس , من به شما ۱۰۰ دلار میدم و هر وقت برنامه به سود رسید به شما بقیه پول رو میدم !!!! ) .

و شما دقیقا اینجاست که متوجه عمق فاجعه میشید ( زمان گذاشتید , بهترین کارتون رو ارائه دادید , شاید نیازمند اون پول بودید , کلی باگ اعصاب خورد کن رو حل کردید و از همه مهم تر اینکه شما خودتون رو معطل یه همچین موجودی کردید . )

کارفرمای شما در اون لحظه فکر میکنه که حق با اونه و حتی فکر این رو نمیکنه که مثلا یکی یه کارخونه ای داره و کارگر استخدام میکنه , به کارگر ها پول نمیده تا کارخونه به سود برسه ! آقا اومدیم و کار شما خوابید , اون کارگر چیکارست ؟

و بعد از فهمیدن این قضیه هم شما هیچ کاری نمیتونید بکنید , چرا ؟ چون دستتون به جایی بند نیست ( قراردادی نبستید ) و به همین راحتی پول و وقت شمابه فنا رفت .

چاره چیه ؟

چاره این ماجرا اینه که شما حتما باید با مشتری قرارداد ببندید , نه قرار داد دست خطی ( مهر و امضا ) , قرارداد رسمی! چرا ؟ چون اگر مبلغ پروژه شما بالا باشه شما بتونید حقتون رو به صورت قانونی از مشتری بگیرید . ( این توی موضوع استخدام هم صدق میکنه ) .

و بهتون پیشنهاد میکنم که حتما با یه وکیل صحبت کنید تا قرار داد های شما رو رسمی کنه و اینجوری دیگه خیال شما راحته .

وقتی که تمام شرایط یک کار روی کاغذ بیاد و قانونی بشه دیگه هیچ کس نمیتونه اون رو تکذیب کنه و یا حق شما رو نده و در این صورت شما میتونید با خیال راحت به کارتون برسید .

نتیجه گیری

این نوشته حاصل تجربه ای هستش که من به شخصه دوست ندارم کس دیگه ای متحمل اون بشه و شاید پول یه تازه کار خیلی زیاد نباشه ولی برای خودش فوق العاده ارزشمنده .

امیدوارم این مطلب بتونه برای شما مناسب باشه و ارزشش اینه که به دست هر تازه کاری در این زمینه برسه . حتما نظراتتون رو برام کامنت کنید ...


سالم و سلامت باشید ...

قرارداد نویسیبرنامه نویسیطراحی سایتcontractتجربه
محتوای کاربردی در زمینه برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار تولید میکنم و سعی میکنم تا تجربیات خودم رو مطرح کنم . صفحه لینکدین من : https://www.linkedin.com/in/aliakbarzohour/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید