ویرگول
ورودثبت نام
علی اکبر ظهور
علی اکبر ظهور
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

معرفی آلپاین لینوکس !

امروز میخوام آلپاین لینوکس رو معرفی کنم و بهتون بگم که چرا جذابه و فرقش با لینوکس های دیگه چیه ؟ پس اگه به لینوکس ها علاقه دارین این مطلب برای شما مناسبه .

اگر بخوام توی یه جمله این لینوکس رو معرفی کنم , اینو میگم که آلپاین لینوکس یه توزیع لینوکس مستقل , غیر تجاری و عمومی هستش و به گفته خود تیم سازنده :

برای کاربرانی ساخته شده که قدر امنیت , سادگی و کارایی رو میدونن !!!

آلپاین لینوکس بر پایه musl و busy box ساخته شده و هدف سازندگانش امنیت و سادگی بوده . بزارین یه توضیح کوچیک بدم تا بهتر متوجه این مطلب بشید :

۱ - کتابخانه musl : یک کتابخانه استاندارد زبان برنامه نویسی C هستش که مخصوص سیستم عامل های لینوکسی ساخته شده .

۲ - بیزی باکس ( busy box ) : یک برنامه خیلی کوچیک که دستورات لینوکسی پر کاربرد رو توی خودش جمع کرده ( خیلی جمع و جور ساخته شده و فقط تلاش کردن دستوراتی رو که خیلی در لینوکس استفاده میشه رو توش جا بدن ) .

نکته : همونطور که گفتم , آلپاین لینوکس یه لینوکس کاملا مستقله و به همین دلیل مدیر بسته مخصوص خودش رو داره !

استفاده از بیزی باکس و musl باعث شده که این لینوکس از بقیه لینوکس ها , خیلی خیلی سبک تر و کارآمد تر بشه . این قدر سبک که اگر بخواید اون رو روی یه سیستم نصب کنید , فقط و فقط به ۱۳۰ مگابایت فضا نیاز دارید و رم ۱ گیگ هم کافیه !

و اگر بخواید اون رو روی کانتینر های داکر نصب کنید , حجمی که دریافت میکنید نهایتا 8 مگابایت هستش !!!

توسعه دهندگان آلپاین لینوکس ادعا میکنن که این لینوکس بسیار امن طراحی شده و کاربرانش نباید نگران امنیت باشن ( از موقعی که ساخته شده تا الان مشکل امنیتی بزرگ و مخرب نداشتن ! )

نتیجه

امیدوارم که با خوندن این مطلب تونسته باشید که به خوبی متوجه آلپاین لینوکس و کارایی هاش بشید . دوست داشتم یه مطلب خیلی کوچیک و کارآمد بنویسم تا اگر کسی نیاز داشت که با آلپاین لینوکس آشنا بشه , بتونه توی یک دقیقه تا حد خیلی خوبی با این لینوکس آشنا بشه ( امیدوارم که موفق شده باشم ) .


سالم و سلامت باشید . . .



آلپاین لینوکسآلپاینلینوکسبرنامه نویسیکمیاب
محتوای کاربردی در زمینه برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار تولید میکنم و سعی میکنم تا تجربیات خودم رو مطرح کنم . صفحه لینکدین من : https://www.linkedin.com/in/aliakbarzohour/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید