ویرگول
ورودثبت نام
علی اکبر ظهور
علی اکبر ظهور
خواندن ۳ دقیقه·۶ ماه پیش

معرفی لینوکس سالاس ( Solus )

به توزیع از مرگ برگشته سالاس ( Solus ) سلام کنید ! احتمالا جزو بهترین توزیع های لینوکس خواهد بود که باهاش کار میکنید .

یک توزیع مستقل که به طور عجیبی استیبل و خوب به کاربر هاش سرویس داده و دقیقا مثل بقیه توزیع های گنو لینوکس , قدرتمند و خاص عمل کرده . توی این توزیع, خاص تر .

درباره سالاس ( Solus )

سالاس یک توزیع مستقل از لینوکس هستش . به این خاطر بهش میگیم مستقل که از روی لینوکس دیگه ای ساخته نشده ! مثل Ubuntu که از روی Debian و شاخه Debian اومده . برای سیستم های x86-64 architecture ساخته شده و پکیج منیجر مخصوص خودش رو داره .

سالاس لینوکسی هست که برای استفاده روزانه کاربران ساخته شده . طبق گفته توسعه دهندگان سالاس :

A modern operating system to power your daily needs. Install today, update forever.

این توزیع به صورت rolling release عرضه شده . به همین خاطر شعار این رو میدن که امروز نصب کن و تا ابد آپدیت کن .

این توزیع دقیقا برای تمام افراد و همه نوع استفاده مناسبه ! چون ابزار های برنامه نویسی - تولید محتوا - کار های روزمره مثل آفیس و حتی بازی رو فراهم کرده !!! ( کی فکرشو میکرد یه روزی بشه توی لینوکس بازی کرد?)

شاید این, بهترین تعریف از سالاس لینوکس بود که میتونید بخونید .


مدیر بسته ( Package Manager )

توی سالاس برای نصب - حذف - آپدیت و در کل مدیریت کردن بسته ها و برنامه های سیستم عامل از مدیر بسته " eopkg " استفاده میکنیم . نمونه دستور نصب برنامه tmux :

sudo eopkg install tmux

اگر میخواید کامل کار کردن با این مدیر بسته رو یاد بگیرید . به این لینک برید .


پوسته ها ( Theme's )

مثل بقیه لینوکس ها , توی این لینوکس هم میتونید از همه محیط ها استفاده کنید .
ولی سالاس در حالت دیفالت با محیط های Gnome - Lxde - Budgie - Mate و Plasma رو به شما میده و شما میتونید iso مربوط به محیط دلخواه خودتون رو دانلود کنید و لذت ببرید


سیستم مورد نیاز

  • به طور میانگین برای ISO های مختلف این توزیع , شما قراره که یک فایل ۴ گیگی رو دانلود کنید
  • در کمترین حالت برای نصب این توزیع به ۱۰ گیگ فضای خالی احتیاج دارید
  • به طور میانگین به ۴ گیگ رم نیاز دارید
  • و سیستم های ۶۴ بیت (x86_64)


دیگه برای اینکه یک نرم افزار بخصوص سیستم عامل رو بخواید نصب کنید چه چیزایی لازمه بدونید ؟!؟


نتیجه گیری

دیگه وقتش بود که یک نفر خیلی ساده و خوب این توزیع رو معرفی کنه . در کل به عنوان یک شخص کامپیوتری, اگر یک لپ تاپ داشته باشم که برای کارای روزانم باشه و هم بدونم شاید بخوام باهاش برنامه نویسی کنم , حتما سالاس رو نصب میکنم .

توزیع نسبتا جدیده و داره توی رنکینگ میاد بالا , میتونید جزو کسانی باشید که بعد از سالها به بقیه میگید یادش بخیر اون موقع سالاس ...


سعی کردم خیلی مختصر و مفید و کوتاه و البته خودمونی این توزیع رو معرفی کنم . لذت ببرید .

سالاسSolusلینوکسگنو لینوکسسیستم عامل
محتوای کاربردی در زمینه برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار تولید میکنم و سعی میکنم تا تجربیات خودم رو مطرح کنم . صفحه لینکدین من : https://www.linkedin.com/in/aliakbarzohour/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید