ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا امینی
علیرضا امینی
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

کارهایی که در کمک‌های اولیه نباید بکنیم!



سلام دوستان، ساعت 00:20 هست و من طبق معمول باید 11میخوابیدم :) ولی چون فشار و استرس زیادی دارم نمیتونم بخوابم و خودمو مجاب کردم که بیام و یکم بارِ روانی ذهنم رو خالی کنم، الان میخوام درموردِ کارهایی که در امدادرسانی یا همون کمک‌های اولیه نباید بکنیم حرف بزنم. متاسفانه تو ایران چون اجباری برای آموزش کمک‌های اولیه نیست، افرادِ زیادی در موردش اطلاعی ندارن و مواقع مورد نیاز یک سری اشتباهاتِ رایج انجام میدن که ممکنِ جون مصدوم به خطر بیفته! من خودم دوره ی لازم رو دیدم ولی مدرکی ندارم که جریانش رو در آخر این ویرگول بهتون خواهم گفت :) و خواهشم از شما اینه تا میتونید همچین مطالبِ آموزشی/امدادی رو برای اطرافیانتون به اشتراک بگذارید و اونها رو برای گذروندن دوره های لازم تشویق کنید.


و اما بریم در مورد دوره‌ی کمک‌های اولیه صحبت کنیم،
اول از هرچیزی من ازتون خواهش میکنم که در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز هلال احمرِ منزلتون برین و ثبت نام کنید، این رو بدونید که به عنوان یک فرد در جامعه این وظیفه‌ی شماست که بدونین در مواقع بحرانی چکارهایی باید بکنید، و هرچند وقت یکبار جزوه‌ش که تو اینترنت پُر هست رو مرور کنید!

دوره‌ی کمک‌های اولیه یک دوره‌ی عمومی هست نیازی به ثبت نام در جمعیت هلال احمر به عنوان داوطلب نداره و در ایران هزینه‌ش 17هزارتومنه که 22ساعت آموزشِ حضوریِ کمک داره و 40ساعت دوره غیرحضوری که درمورد هلال احمر و تاریخچه‌ش هست، می بینید چیزِ خاصی هم نیست با گذروندنِ این دوره ضرر که نمیکنید هیچ، کلی هم فایده برای خودتونو اطرافیانتون خواهد داشت.

کمک‌های اولیه یعنی مجموعه اقداماتی که در لحظات اولیه حادثه با استفاده از وسایل موجود توسط فرد دوره دیده تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی باید انجام شود.
من در این ویرگول به این که چکارهایی باید بکنیم کاری ندارم چون مدرس این دوره نیستم و فقط کارهایی که نباید بکنیم رو خدمتتون میگم، و پیشنهاد میکنم اگر دوره ندیدید هیچ کارِ اضافیی نکنید چون ممکنه ناخواسته ضربه‌ی جبران نشدنیی به مصدوم بزنید و میتونن ازتون شکایت کنن.

فرض میکنیم یک فردی تو خیابون دچار حادثه شده و اولین نفر اونجا حاضر هستیم، خب اول از همه باید مراقب خودم باشم! اگر صحنه‌ی حادثه خطرناک هست باید عوامل خطر رو از بین ببرم یا در صورتی که فرد آسیب نخاعی ندیده باشه جابجاش کنم(که تشخیص این مورد واقعا سخته!). برای شروع اگر مصدوم به هوش هست باید ازش اذن و اجازه بگیرم که آیا میتونم کمکت کنم؟ اگر بیهوش بود از اطرافیانش اجازه میگیرم و اگر همراهی نداشت ما اجازه‌ی ضمنی داریم برای کمک به این فرد، توجه داشته باشین که اگر مصدوم در حین امدادرسانی به هوش بیاد و نخواد که شما کمکش کنید باید به حرفش گوش کنید چون میتونه ازتون شکایت کنه و براتون دردسرساز بشه و در ادامه که بیهوش شد میتونید به کارِتون ادامه بدید :))

خب درصورتی که مصدوم دچار صرع شده:
1. سعی نکنید ثابت نگهش دارید.
2. سعی نکنید فک مصدوم رو باز کنید!
3. به مصدوم آب و غذا ندید! (40بار تکرار شود)
4. پس از پایان لرزش، مصدوم به سمت چپ خوابانده شود و با کشاندن سر به عقب راه تنفسی باز شود.
5.اگر مصدوم مشکوک به آسیب نخاعی هست او را تکان ندهید.
6.مصدوم را تنها نگذارید.
7.مصدومِ کودک را زیاد سرد نکنید.

در صورتی که مصدوم دچار تصادف با ماشین و ... شده:
1. اگر مصدوم داخل ماشین گیر افتاده اولین کاری که نمیکنید جومونگ بازیه! اول زنگ بزنید به اورژانس.
2. سعی نکنید مصدوم رو از ماشین بیارید و درکل جابجاش کنید، چون احتمال آسیب نخاعی وجود داره (اگر خطر انفجار هست اگه میتونید برق ماشین رو قطع کنید).
3. به مصدوم آب ندید، ندید، ندید!!!

اگر مصدوم دچار شکستگی و خونریزی شده:
1.قسمت شکستگی رو تکون ندید چون ممکنه استخون شکسته و تیز، شریانِ حیاتیِ بدنِ رو قطع کنه.
2.خواهشا به مصدوم آب ندید :))
3. در هنگام خونریزی از گوش، سعی نکنید گوش را مسدود کنید. تلاش نکنید جسم خارجی را از گوش خارج کنید.
4. هنگام آسیب دیدگی چشم، جسم خارجی را از چشم بیرون نیاورید!!!!


اگر مصدوم دچار گزیدگی یا فرو رفتن شیء در بدنش شده:
1. مثل فیلما قسمت گزیدگی رو نخورید :))) نَمَکید، چون زهر به بدن خودتون میره و 2تا مصدوم خواهیم داشت :))
2. قسمت گزیدگی رو نبرید.
3.سعی نکنید شیشه یا شیء ریز رو با موچین (!) و امثالهم از بدن در بیارید چون کارو بدتر میکنید! ترجیحا با کارت اعتباری بیرون بیاریدش.
4. بریدگی و خراش رو با دستتون لمس نکنید.


اگر مصدوم دچار سوختگی شده باشد:
1.تاول را پاره نکنید.
2.در محل سوخته از چسب زخم استفاده نکنید.
3. محل سوخته را لمس نکنید.
4.لباس چسبیده به محل سوختگی را جدا نکنید.
5.از پانسمان چسبنده استفاده نکنید.
6.در سوختگی های سر و صورت اجازه‌ی خوردن و آشامیدن به مصدوم ندهید.

اگر مصدوم دچار یخ زدگی شده باشد:
1. اگر احتمال یخزدگی دوباره میدهید یا باید راه بروید، پای مصدوم و محل آسیب دیده را گرم نکنید.
2.محل آسیب را با برف مالش ندهید.
3.در محل یخزده از کیسه‌ی آب گرم استفاده نکنید.
4.اجازه سیگار کشیدن و راه رفتن ندهید.

-------------------------------------------------------

امیدوارم این مطلب براتون مفید واقع بشه و برای یادگیری بیشتر تلاش و جستجو کنید، البته این موضوع رو در نظر بگیرید یادگیری و کسب مهارت الویت اصلی و مهمترِ ما در برابر گرفتن مدارکِ امدادرسانی هست، خودِ من روزی که امتحانِ کمک‌های اولیه داشتم یکی از نزدیکترین افرادِ زندگیم در فجیع ترین موقعیت دچار صرع شد و اگر من نبودم معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد! و به امتحان هم نرسیدم :)

یک چیزی هم از شما که این مطلب رو میخونی میخوام، اگر جایی از مطالب من اشتباه بود در زیر همین پست متذکر بشید و کار درست رو بنویسید تا اطلاع رسانی بشه.





امداد رسانیکمک های اولیهfirst aidحوادث
نوشتنش با من، خواندنش با شما (:
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید