ویرگول
ورودثبت نام
Ali Bahaari
Ali Bahaari
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

چطور یک تحلیل گر خوب در بازار های مالی شویم؟

سَوا از مسائل کلیشه ای مثل سلام و وقت بخیر، اول از همه بگویم که این تجربه شخصی من است و ممکن است نظرات مختلف باشد.
سخن را کوتاه کنم، برای اینکه یک تحلیل گر خوب در بازار های مالی شوید، مراحل زیر را باید به نظرم طی کنید:

۱. به کلاس تحلیل تکنیکال بروید.

ببینید دوستان برای عزیزانی که درباره‌ی تحلیل تکنیکال و بازار های مالی اطلاع زیادی ندارند قدم اول و بهترین کار رفتن به کلاس و کسب مفاهیم اولیه است. اما چرا؟
مهم ترین مزیت کلاس این است که شما اطلاعات پایه‌ای مثلث موج، روند، اندیکاتور، الگو های کندل استیک و ... (زیاد هستند) را یاد می گیرید و اصلا متوجه می شوید که بازار های مالی چیستند و فرق آن ها مثلا فرق بورس ایران با فارکس در چیست.
شما وقتی وارد کلاس می شوید با یک محیط تعاملی طرف هستید و می توانید علاوه بر کسب دانش، اطلاعات مختلفی را از راه پرس و جو، گفتمان و ... کسب کنید.
استادی وجود دارد که می توانید سوال های خود را مطرح کنید و اینکار به رشد شما کمک شایانی می کند.

۲. مطالعه حتما و لطفا داشته باشید.

دوستان عزیز این بازار سرشار از مفاهیم مختلف است و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که در این بازار تکمیل است. پس لطفا مطالعه را فراموش نکنید و سعی کنید مطالب مختلف یا حداقل به مباحثی که علاقه دارید بپردازید و اگر سوالی داشتید از دیگران پرس و جو کنید و نگذارید که این سوال برای شما بی پاسخ بماند. چون همان روز ها برای شما اتفاق خواهد افتاد و چه بهتر که بپرسید و بدانید.

در کنار یادگیری با مفاهیم و رویکرد های جدید آشنا می شوید که می توانید وارد آن حوزه ها شوید و سود خوبی از آن ها ببرید. این کار یک مزیت بسیار خوب دیگری هم دارد که در پایین به آن می پردازم.

۳. رویکرد ها و علایق خود را انتخاب کنید.

بعد از فهم مفاهیم اولیه به دنبال رویکرد های دیگر بروید و آن ها را حتی اگر شده کمی تست کنید و ببینید علاقه شما کدام سمت است. مثال می زنم من خودم از امواج الیوت کمی شنیده بودم و برای خود من بسیار جالب بود که انقدر به چارت ها مفاهیم رفتاری اضافه شده است. بعد ها بعد از تست سبک های مختلف که به بعضی از آن ها هم علاقه دارم و هنوز هم دنبال می کنم اما رویکرد اصلی و در اولویتم را امواج الیوت قرار دادم و به جِد دنبال می کنم.

حالا این دنبال کردن چه معنی دارد؟ اینکه من مطالعه درباره آن زیاد می کنم، فیلم های آموزشی مختلفی را نگاه می کنم و سعی در تحلیل این فیلم ها دارم و گاهی حتی سعی می کنم اشتباه از آن ها پیدا کنم، تحلیل هایی که بر اساس این سبک انجام شده را نگاه می کنم و ...
خلاصه که عزیزان همان طور که گفتم تحلیل گری زمینه بزرگی دارد و باید خودتان دنبال علایق خود بروید و نباید منتظر باشید تا اطلاعاتی به دانش شما اضافه شود.

۴. دل سرد نشوید.

استاد من، استاد محمد پور در یکی از جلسات به ما گفتند حد انتظار خود را پایین بیاورید تا دچار یاس و سردرگمی نشوید. (مخصوصا ابتدای یادگیری)

آقای رابرت ماینر از ابداع کنندگان سبک معاملاتی Dynamic Trading می گویند اگر ۵۰ درصد معاملات شما درست باشد، شما نخبه معامله‌گری هستید.

پس عزیزان، انتظار نداشته باشید که با یادگیری تحلیل رهِ صد ساله را یک شبه طی کنید و بتوانید ثروت زیادی به دست آورید. نمی گویم ممکن نیست که در چند ماه سرمایه‌ی مناسبی به دست بیاورید چون این اتفاق برای خود من هم افتاد پس باید به مرور زمان باشد و بعد اگر یک دفعه (یک شبِه) به دست نیامد نباید دل سرد شوید و بگویید من مناسب این کار نیست و یا رویکرد تحلیلی من به درد نمی خورد و قِس علی هذا.

مخصوصا در ابتدای یادگیری که خب اگر در گروه های تحلیل باشید کمی ممکن است از فضای رقابتی میان دیگران حسرت بخورید که ای کاش من هم جای آن ها بودم و اطلاعاتی خوبی داشتم اما بدانید فقط باید با کسب دانش و تجربه طی مدت ها به آن درجات برسید و اتفاقی و ناگهانی نیست.

۵. از تحلیل های قبلی خودتان یاد بگیرید.

نظرم این است که تحلیل های خودتان را به صورت عکس ذخیره کنید و نگه بدارید. خودم اینکار را در تلگرام در بخش Saved Messages انجام می دهم.

بعد از مدتی سراغ آن تحلیل ها بروید و چک کنید که تحلیل شما درست بوده است؟! اگر درست بوده که یک امتیاز مثبت برای شما (از نظر روان شناسی یک پاداش به حساب می آید که کار خود را در دفعات آینده بهتر انجام دهید) اما اگر تحلیل شما درست نبوده بروید و چک کنید چه سناریو های دیگری را باید در نظر می گرفتید که نگرفتید و از آن ها یاد بگیرید و برای تحلیل های بعدی استفاده کنید. حتی اگر اشتباهی در تحلیل بوده سعی کنید آن را اصلاح کنید تا دفعات بعد دچار مشکل نشوید.

۶. وارد حوزه های دیگر شوید.

بعد از اینکه آزمون های بالا را طی کردید، اشتباهات خود را در مقیاس کوچک کردید، دانش خود را بالا بردید و تجربه کسب کردید و ... به نظرم وقت آن است که وارد حوزه های دیگر شوید.

حالا این حوزه ها چی هستند؟ این حوزه ها می توانند زمینه های مختلفی باشند مثلا بازار های مالی دیگر مثل تحلیل و معامله گری در فارکس و ارز های دیجیتال، تدریس و آموزش، تحلیل گری محض در سایت ها و ‌شبکه های اجتماعی و ...

حوزه های دیگر سَوا از درآمد بیشتر برای شما می تواند به رشد بیشتر شما و افزایش تلاش شما در جهت و اهدافی که برای خود مشخص کرده اید منجر شود که باز هم رشد شما این وسط نمایان است.

پایان

این ها تجربه های خود من بودند که امیدوارم برای شما عزیزان کاربرد داشته باشند و بتوانید اگر به این زمینه علاقه دارید، وارد آن شوید و یا با جدیت بیشتر و بهتر آن را دنبال کنید.
این را هم از من به یاد داشته باشید:
این زمینه می تواند درآمد خوبی برای شما داشته باشد اما در ابتدا علاقه و دوم تلاش شما بیشتر از سایر موارد الزامی هستند و می توانند به رشد شما در آینده کمک شایانی بکنند. پس صرف صحبت دیگران که چرا وارد این زمینه نمی شوی؟، من روزی ۲۰ درصد سود می کنم و سر ماه قرار است ماشین BMW بخرم و ... وارد این زمینه نشوید چون خیلی از این دوستان صداقتی در کار ندارند و بعد که وارد می شوید و این صحنه ها برای شما پدید نمی آیند دل سرد می شوید. مخصوصا الان که سبدگردانی در بازار های مالی مختلف بدون دانش و تجربه لازم در کشور زیاد شده است، این صحبت های عجیب و غریب هم بیشتر شده اند. پس به آن ها بی توجه باشید!

در کانال خودم در تلگرام مباحث آموزشی و تحلیلی به صورت رایگان قرار می دهم و اگر تمایل داشتید می توانید آن را دنبال کنید. ID را در زیر قرار می دهم:

@AliBahaari

موفق و پایدار باشید...


تحلیلبازار های مالیفارکسارز های دیجیتالبورس
alibahaari.github.io
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید