ویرگول
ورودثبت نام
علی گلکار
علی گلکار
خواندن ۳ دقیقه·۶ سال پیش

او گنوم شل اکستنشن نام دارد!

سالام

من چند وقتیه که خیلی تو ویرگول می‌پِلِکَمْ (می‌چرخم) و به دلیل علاقه زیادی که به نوشتن دارم (نوشتن هر چیزی حتی چَرت و پَرت) - اَاِاُ هم گذاشتم که درست تلفظ کنید ?? - همیشه دوست داشتم که این گوشه موشه هاش یه وبلاگی برای خودم دست‌و پا کنم و شروع به نوشتن کنم ولی هرچی فکر می‌اومد تو سرم در واقع میشه گفت کاملا چرت بود.

امروز پس از کلی کلنجار با خودم به این نتیجه رسیدم که مهم نیست حتما رو یه موضوع ریز کلید کنم من دوست دارم بنویسم پس هر چیزی که توجهم به خودش جلب کرد و حس کردم جالبه رو می‌نویسم ?

خوب بریم سر اصل مطلب

اکستنشن تهرانی چیز ببخشید گنوم اکستنشن

خوب اگه شما از گنوم استفاده کرده باشید به احتمال ۸۵٪ در جریانید که گنوم اکستنشن چیه و چطور نصب میشه! اگه می‌دونید اون بیل‌بیلک موستون رو بچرخونید و برید پایین تر (اگه با گوشی هستین هم میتونید انگشتتون رو صفحه بزارین و به سمت بالا بمالین ?? کار سختی نیست در کل!) و قسمت بعد رو بخونید.

این GNOME Shell چی هست اصلا؟

گنوم شل در واقع چیز خوبیه! میشه گفت یه پوسته یا تابع (function) رابط کاربری برای گنوم هست که از نسخه ۳ به بعد اضافه شد و یه تغییراتی توی رابط کاربری گنوم ایجاد کرده که گنوم رو خیلی باحال تر کرده!

حالا GNOME Shell Extensions چیه؟

این لامصبا خیلی چیزای یک و به‌درد بخورین و همونطور که از اسمشون مشخصه یه مشت افزونه هستن که با نصبشون امکاناتی به ظاهر دسکتاپتون اضافه میشن، یه چیزین تو مایه‌های همین افزونه های موزیلا و کروم و... که هممون حداقل یکی دوتاش رو نصب داریم رو مرورگرمون و اصلا نگم برات (توصیه میکنم بنا به دلایلی معلوم قبل از شخصی سازی حتما کافور مصرف کنید)

اگه بخوام چندتا مثال بزنم از کاربردشون میتونم اشاره کنم به هیچی ? گفتم اگه بخوام کی گفته می‌خوام مثال بزنم حالا، خودتون برید نصب کنید! میفهمید چیه

در ضمن اکستنشن های گنوم رو کاربرا میسازن پس ۱۰۰٪ چیزای به درد بخورین که نیاز بقیه کاربرا رو هم میتونن برطرف کنن!

نصب اکستنشن گنوم شل اکستنشن

چه اکستنش تو اکستنشنی شد ?

خوب برای نصب افزونه‌ها (اکستنشن ها) شما دو راه دارین یکی این که اونهارو از این آدرس انتخاب و دانلود کنید:

extensions.gnome.org

راه بعدی هم اینه که با نصب افزونه گنوم شل روی مرورگرتون به صورت مستقیم از خود سایتش نصب کنید!?

خوب راه اول واقعا راه احمقانه ایه و وقتمون رو تلف می‌کنه پس مستقیم میریم دنبال راه دوم:

نصب

اول از همه وارد سایتش شید پیشنهاد میکنم با موزیلا برید. لینکش رو بالاتر گذاشتم

یه آلرت آبی رنگ بالای سایت میاد که بهتون میگه برای کنترل گنوم شل اکستنشن از همین سایت میتونید افزونه‌ش رو روی مرورگرتون نصب کنید.

خوب روی Click here to install browser extension کلیک کنید تا پیغام نصبو نشون بده و Allow کنید بعد از دانلود روی Add کلیک کنید! (یه جوری دارم توضیح میدم مهسا ۳ ساله از گلابستون هم میتونه انجام بده)

خوب به همین سادگی نصب شد حالا بریم مرحله بعد (اون پاهه که بالا سمت راسته عکسه)

نصب اکستنشن های گنوم شل اکستنشن

برای نصب اکستنش ها می‌تونید با کلیک روی اسمشون و ورود به صفحه‌شون اونارو نصب کنید برای مثال ما میریم سراغ نصب افزونه تقویم فارسی:

افزونه تقویم فارسی

خوب هممون اون بیل بیلک بالای گنوم رو می‌شناسیم که کارش نشون دادن تاریخ و ساعته منتها میلادی نشون میده ??‍♂️ باید چه کرد؟

افزونه Persian Calendar اومده که قوقا کنه نه تنها روز و ماه و سال رو نشون میده بلکه مناسبت هل رو هم نشون میده ? Persian Calendar رو سرچ کنید و روی تنها نتیجه موجود کلیک کنید. سمت راست صفحه یه دکمه بیل‌بیلکی هست که با فشردنش افزونه فعال و غیر فعال می‌شه پس بفشارینش یه آلرت نشون میده و بعد از این که تایید کردین شروع به نصب می‌کنه وقتی نصب شد توی تاپ بار بالای دسکتاپتون یه عدد ضاهر میشه که میگه امروز چندمه، تازه روش کلیک کنید جالب ترم میشه

درضمن با زدن اون چرخ دنده‌هه هم میتونید بیشتر شخصی سازیش کنین ??

توی نت و خود سایت سرچ کنید چیزای خیلی باحالی هست برای نصب مثل:

  • topicon plus
  • open Weather
  • Dash to Panel
  • Dash to Dock
  • clipboard indicator
  • Coverflow Alt-Tab
  • Drop Down Terminal

و چیزای جالب دیگه

تامام

خوشحال میشم کامنتاتون رو این پایین بنویسین ?

برگرفته از ویکی پدیای کبیر و صفحه اکستنش گنوم شل

افزونهگنوم شلتقویم فارسیGNOME Shell Extensions
هر روز درحال یادگیریم تا زمانی که جان برتن است، یک برنامه نویس، کمیک‌فن و فریلنسر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید