ویرگول
ورودثبت نام
alii.ahmadii1880
alii.ahmadii1880
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

چالش های فریلنسری در ایران | تجربه من برای کسب درآمد ارزی

همونطور که می‌دونید توی ایران خیلی‌ها از طریق کار فریلنسری و دورکاری درآمد ارزی دارن و این موضوع که ارزش دلار به نسبت ریال، رقم بالایی هست (امروز که مقاله رو می‌نویسم دلاری ۲۲ هزار تومن معامله میشه)، می‌تونه درآمد خوبی رو برای ما فریلنسر ها رقم بزنه. می‌خوام در مورد چالش های فریلنسری در ایران صحبت کنم، چیزی که فریلنسر‌های خارجی هیچ وقت باهاش مواجه نمیشن.

این تجربه من از فریلنسری می‌تونه خیلی به شما کمک کنه (مهم نیست چه زمینه‌ای کار می‌کنید)، پیشنهاد می‌کنم حتما بخونید.



از کجا شروع کردم؟


راستش من از سال ۱۳۹۴ از خیلی از دوستانم می‌شنیدم که که کار فریلنسری خارجی عالی هست و همیشه جایی برای رشد وجود داره. اونها اون زمان کارهاشون رو توی Envato به فروش میزاشتن و البته این رو هم بگم که قیمت دلار مثل امروز نبود؛ با این حال از درآمدشون راضی بودن.

من به عنوان یک گرافیست تصمیم گرفتن کار فریلنسری رو برای رسیدن به درآمد ارزی شروع کنم، دلایل مختلفی هم برای این هدفم داشتم:

اول از همه اینکه مشتری‌های ایرانی خیلی برای کار هنری چونه میزنن و آخر سر هم که می‌خوایی تحویل بدی بازهم میکوبن توی طرح و شاید هم پول درستی ندن. اما مشتری‌های خارجی معمولا خیلی چونه نمی‌زنن، تازه وقتی دلار رو به ریال تبدیل می‌کنی رقم خوبی میشه. مثلا یک کار ۲۵۰ دلاری که ۵ روز از وقتم رو می‌گیره میشه ۵۵۰۰۰۰۰ تومن درآمد.

دوم اینکه وقتی پات به بازار جهانی باز می‌شه، یکجورایی روی رشدت تاثیر میزاره، سعی می‌کنی نمونه کار‌های روز رو بررسی کنی، با گرافیست‌های بین المللی رقابت کنی و ....

سوم اینکه گستره جهانی مشتری‌ها بیشتره و انگار به جای اینکه مشتری‌هاتون روی بین ۸۰ میلیون ایرانی پیدا کنید، می‌تونید مشتری‌هاتون رو از بین ۸ میلیارد آدم پیدا کنید. (البته مشتری‌های خارجی همیشه از کشورهای توسعه یافته سر و کلشون پیدا می‌شه که خودش خبر خوبیه و دستمزد خوبی هم میدن و تازه مشتری‌های آمریکایی اگر راضی باشن انعام هم بعد پایان کار میدن)

چالش های فریلنسری در ایران

همونطور که می‌دونید، صدها سایت فریلنسری هست، بعضی‌هاش خیلی تخصصی برای زمینه کاری خاص هست، مثلا سایت های تخصصی آموزش زبان انگلیسی به بچه‌های چینی، سایت تخصصی توسعه وردپرس، یا سایت تخصصی مسابقات گرافیک و .... همینطور سایت‌های فریلنسری خارجی هم هستند که همه موضوعات و تخصص‌ها رو پوشش میدن. این سایت های خارجی خیلی زیاد هستند که بخشیش رو می‌تونید توی این لینک ببینید.

اولین قدم این بود که ببینم چه سایت‌هایی مناسب کارم هست تا بتونم به عنوان گرافیست کارم رو شروع کنم. من سایت‌های زیادی رو برای کار انتخاب کردم، چالش‌های زیادی داشتم و الان هم با برخی از اونها کار می‌کنم و با برخی کار نمی‌کنم. چالش‌ها به عنوان یک ایرانی خیلی خیلی زیادن ولی بازهم به اعتقاد من ارزشش رو داره.

من همیشه به همه اینو می‌گم:

فریلنسرهای خارجی سوسولن، چون هیچ کدومشون شرایط ما ایرانی‌ها رو ندارن

۱) عدم امکان ورود به سایت با IP ایران

متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی، زمانی که یک سایت خارجی فریلنسری رو باز می‌کنید، می‌نویسه Access Denied، یا به شما اعلامیه رو می‌ده که به دلیل موقعیت جغرافیایی امکان دسترسی به سایت رو ندارید (We see you are accessing our site from a restricted location). شما تمامی مراحل ثبت نام در سایت رو باید با IP غیر ایران وارد بشید و طی فعالیتتون هم همیشه این رو رعایت کنید و مراقب باشید لو نرید که اکانتتون بسته میشه.

۲) مراحل احراز هویت سخت

بعضی سایت‌های خارجی نیازی به احراز هویت ندارن و شما به راحتی می‌تونید فعالیت کنید، اما برخی سایت‌ها نیاز به احراز هویت دارند. مثلا سایت 99designs که برای مدت‌ها ازش درآمد خوبی داشتم پاسپورت ایرانی قبول می‌کرد به شرط اونکه نشون می‌دادیم از خارج کشور داریم وصل می‌شیم. من یک بار اشتباهان با IP ایران وارد شدم و ایمیلی اومد که شما تا یک ماه وقت دارید پولتون رو بردارید و بعد از اون اکانتتون برای همیشه بلاک میشه، که آخر هم شد. ولی بعضی سایت‌ها علاوه بر پاسپورت، باید آدرس منزل و همچنین صورت حساب بانکی هم ارایه بدیم که عملا امکان پذیر نیست (مثل Peopleperhour که فقط در صورت داشتن دوست و آشنا در خارج می شد یکجورایی فعالیت کرد).

۳) وریفای شماره تلفن

زمانی که در سایت Fiverr شروع به کار کردم، ازم شماره تلفن خارجی می‌خواست و اعلام می‌کرد یک کد وریفای به شماره تلفن ارسال میشه و من هم از یک شماره تلفن مجازی استفاده کردم برای ثبت نام. تا اینجای کار همه چیز عالی بود و حدود ۵ تا کار گرفتم که جمع درآمدم شد ۴۳۰ دلار. دو ماه بعد که خواستم درخواست برداشت پول رو بدم، بهم گفت یک پیامک وریفای به همون شماره تلفنی که قبلا ثبت نام کرده‌ام ارسال میشه و چون من با شماره تلفن مجازی ثبت نام کرده بودم عملا نتونستم پولم رو برداشت کنم. تا به امروز هم همون اکانتم توش این پول باقی مونده. البته این تجربه کمک کرد با شماره تلفن یکی از دوستانم در خارج کشور دوباره در Fiverr ثبت نام کنم و تا به امروز از Fiverr درآمد خوبی دارم.

۴) نقد درآمد ارزی و تبدیل به ریال

چالش برانگیز ترین کار هم تبدیل دلار‌های به دست آماده به ریال هست. عملا ما تحریم بانکی هستیم و هیچ کدوم از بانک‌های ما به خارج متصل نیست. قضیه از این قراره که بیشتر سایت‌های فریلنسری خارجی با PayPal تسویه حساب می‌کنند، پس یا باید یک حساب پی پال داشته باشید یا اینکه از حساب پی پال شرکتی دیگران استفاده کنید. (البته توجه کنید بعضی سایت‌های فریلنسری مثل Squadhelp حتما باید حساب پی پال به نام خودتون باشه). این مشکل میشه از سایت‌هایی که خدمات ارزی ارایه می‌کنن رفع کرد. این سایت‌ها هم افتتاح حساب پی پال رو انجام میدن و هم براتون درآمدتون رو نقد می‌کنند. خودم از سایت Avalpardakht.com استفاده کردم که تا الان راضی بودم و مشکلی هم نداشتم و پشتیبانیش هم همیشه باهام همکاری می‌کرده. ولی می‌تونید سرچ کلی بزنید ببینید چه سایتی مناسب شما هست.


همونطور که متوجه شدید، چالش های فریلنسری در ایران برای رسیدن به درآمد ارزی مثل هفت خوان رستم هستن ولی اگر شروع کنید به کار و از تجربه‌های دیگران استفاده کنید، اون موقع کاملا دستتون میاد که چکار کنید و از درآمد دلاریتون حسابی لذت می برید و از بالا رفتن قیمت دلار هم توی زندگیتون نگران نمی‌شید. امیدوارم این تجربه‌های من به کارتون بیاد. راستی پیشنهاد می‌کنم فقط در یک سایت فریلنسری کار نکنید و چندتا رو هم زمان پیش ببرید.



فریلنسرینقد درآمد ارزیفریلنسری خارجیدورکاری خارجیتجربه فریلنسری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید