به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛ علی جناب طراح بسته بندی هلدینگ سیلانه سبز در خصوص چگونگی ورود خود به این حوزه گفت: ورود به حوزه چاپ بهخصوص در آن سالها که ظهیرالاسلام تنها منطقه کاری بود، سخت و فضا به نحوی بود که دانشجویان و بسیاری از دوستان و همسالان بنده جرات ورود به آن را نداشتند.
اما از آنجایی که صنعت چاپ در آن زمان بسیار پولساز بود و نسبت به بقیه صنایع برگشت سرمایه و سود دهی در کوتاهترین زمان اتفاق میافتاد، ترغیب به ایستادگی و فعالیت در این حرفه شدم و سختیاش را به جان خریدم. در حال حاضر در هلدینگ سیلانه سبز که شامل ۱۲ برند از جمله برندهای کدکس، کامان، دافی، پیکسل، آمبرلا و… است، به عنوان طراح بستهبندی فعالیت دارم.
وی افزود: حدود ۱۰ سال پیش که وارد این مجموعه شدم، طراحی بستهبندی آن بسیار پیشرفته بود و برگ برنده این هلدینگ هم، فهم نقص و کاستی این حوزه بود. البته کیفیت خوب محصولات، داشتن سرتیفیکیت از کشورهای مختلف و سرمایهگذاری در حوزه مارکتینگ از دیگر محاسن این مجموعه بود که باعث میشد، از رقیبان خود بسیار جلوتر باشد.
البته در حال حاضر دیگر نمیتوان گفت که این موارد باعث تمایز است، زیرا دیگر همکاران هم متوجه اهمیت مساله طراحی شدهاند. امروز دیگر نمیتوان صرفا با طراحی گرافیکی زیبا و خلاقانه ادعای برتری داشت و مسائلی مانند مارکتینگ، تبلیغات و استراتژی شرکت باعث تمایز نسبت به رقیبان میشود.
علی جناب طراح بسته بندی هلدینگ سیلانه سبز گفت: مساله اساسی در هلدینگ سیلانه سبز که مدیر عامل مجموعه بر آن تاکید دارد، خلاقیت و خاص بودن است که طی این سالها استراتژی خود را دنبال کرده است.
در قسمت ایونت مجموعه با تاکید بر خلاقیت دو برنامه را دنبال میکنیم؛ نخست، هدایایی که محصول را در قالب یک بستهبندی خلاقانه پرزنت میکنند و دیگری، برگزاری ایونتهای مختلف است. برای مثال، در هماکنون برند کامان با تلفیقی از کریسمس و شب یلدا ایونتی برگزار کرده که به اعتقاد بنده هر برندی جرات برگزاری ایونتهای اینچنینی و در مقیاس بزرگ را ندارد.
علی جناب افزود: در بخش طراحی و دیزاین در جایگاه خوبی قرار داریم و به راحتی میتوانیم با سایر کشورها رقابت کنیم. در تولید در بخشهای خاصی از جمله ظروف پت تا حدی پیشرفت کردهایم، ولی به علت عدم سرمایهگذاری و در دسترس نبودن مواد اولیه هنوز جای پیشرفت وجود دارد.
در بخش لیبل مثلا در حوزه آرایشی – بهداشتی همگام با دنیا پیش میرویم. در بخش تیوپ هم تا حدی خوب عمل کردهایم و در برند آرایشی- بهداشتی دافی این مساله به خوبی اجرا شده است. این برند برای اولین بار در کرم عطری، تیوپی را استفاده کرد که در حال حاضر در اروپا استفاده میشود.
در بخش جعبه هم، تکنولوژی در دنیا وجود ندارد که در ایران وارد نشده باشد. در نهایت اگر کمی مرزها باز شود و مسائل مالی و انتقال ارز به راحتی اتفاق بیافتد، میتوان با کشورهای دیگر تعامل داشت و تجارت کرد. در حوزه تیوپ و قالبهای تزریقی به علت عدم سرمایهگذاری بسیار عقب هستیم، اما مثلا در تولید کارتن وضع خوبی داریم.
وی در خصوص هوش مصنوعی که چه تحولاتی در این حوزه ایجاد کرده است گفت: ورود هوش مصنوعی اتفاق بسیار خوبی است. مساله مهم در هوش مصنوعی پرسیدن سوال درست است. وقتی به عنوان کارفرما از هوش مصنوعی استفاده میکنید، باید سوالات دقیقی بپرسید تا بستهبندی خوبی اتفاق بیافتد.
در حال حاضر چالش این است که سوالات را چه کسی میپرسد. هماکنون بستهبندیهای جذابی با هوش مصنوعی انجام میشود، ولی باید به این مساله توجه کرد که بسیاری از ایدههای هوش مصنوعی به علت عدم وجود مواد اولیه قابل تولید نیست. البته استفاده از آن برای ایده گرفتن خوب است، چون برخلاف ذهن ما چارچوبهای از پیش تعریفشده و جهتگیریشده ندارد و نامحدود فکر میکند.
علی جناب افزود: بستگی به این دارد که بستهبندی را چطور تعریف کنید. مساله اینجاست که طراحان حوزه بستهبندی از علم روز استفاده و دائما خود را بهروز میکنند و سعی در استفاده از نرمافزارهای روز دنیا را دارند که خروجی آن، طراحهای حرفهای و کاربلد است.
متاسفانه در صنعت چاپ افراد هیچ اقدامی برای بهروز شدن نمیکنند. فعالان صنعت بستهبندی زحمت بیشتری میکشند، ولی در حوزه چاپ هیچ اقدامی انجام نمیشود، در صورتی که به اعتقاد بنده، در چاپخانهها بهروزترین ماشینآلات وجود دارد.
به عنوان مثال، ماشین چاپ افست پیشرفتهترین و مدرنترین ماشین صنعتی جهان، در بسیاری از چاپخانههای ایران موجود است. سرمایهگذاران چاپخانه هیچگاه به دنبال تحصیلات آکادمیک نرفتهاند و تعداد بسیار کمی در این حوزه دانش و سواد دارند که دائما با هم درگیرند و در نتیجه آموزش درستی اتفاق نمیافتد. مساله اساسی دانش است. بهروزترین ماشین دنیا دست افرادی است که سواد ندارند.
علی جناب طراح بسته بندی هلدینگ سیلانه سبز گفت: به نظر بنده، باید بسیار زیرکانه وارد این حرفه شد. افراد باید به دنبال تکنولوژی جدیدی باشند که رقبا در اختیار ندارند یا شناخت کافی از بازار و رقبا داشته باشند تا در هنگام ورود درگیر رقابت نشوند. برندهای بزرگی در این حوزه وجود دارند که رقابت با آنها کار سختی است و اولین بخش رقابت هم مربوط به حوزه مالی و بحث قیمت است. برای مثال، در بخش بستهبندی و کارتنسازی کارگر ماهر بسیار کم است و برای جلب رضایت باید تلاش زیادی کرد.
وی افزود: به اعتقاد بنده کسی که کارش را بلد باشد و بداند چه میکند، هیچوقت درگیر حواشی نمیشود و در این حوزه موفق است. البته باید در نظر داشت که طراحان با چالشهای زیادی مواجه هستند و حمایتی نمیشوند.
انجمن طراحان گرافیک با یکدیگر متحد نیستند و برای مثال، انتخاب هیاتمدیره در آن مدتها طول میکشد، چون انجمن بر پا نیست. از طرفی مدتها به دنبال برگزاری نشست انجمن طراحان گرافیک با آقای ابوالحسنی رییس اتحادیه صنف چاپ هستیم که محقق نمیشود.
پیشنهاد ما این است که صنعت طراحی و چاپ کنار هم قرار بگیرند و نشستهای مشترک داشته باشند، اما جلسهای اتفاق نمیافتد. اتحادیه چاپ هم درگیر مسائل خودش است. هیچکدام از دو طرف دانش خود را در اختیار طرف مقابل نمیگذارند. طراحان گرافیک از نزدیک چاپخانه ندیدهاند و چاپخانهداران هم دانش کافی ندارند.
علی جناب در انتها بیان کرد: علم بدون خرد، علم نیست و هنر بدون علم، هنر نیست. تا روزی که علم و صنعت با یکدیگر تلفیق نشوند، هیچ اتفاق جدیدی نمیافتد. انجمن طراحان گرافیک و اتحادیه صنف چاپ باید با یکدیگر برنامه و نشستهای مشترک ماهانه داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند؛ در غیر این صورت هر کس ساز خودش را میزند و هیچگاه اتفاق مثبتی رخ نمیدهد و پیشرفتی حاصل نمیشود.
https://www.dsarmaye.ir/?p=39452
#علی جناب#جناب#طراحی_بسته_بندی #ali_jenab