ویرگول
ورودثبت نام
علی مهری‌ناری
علی مهری‌ناری
خواندن ۵ دقیقه·۴ ماه پیش

مسیر یادگیری سئو در 4 قدم؛ تجربیات یک کارشناس سئو

شما ممکن است از طریق دوستان، محل کار یا حتی در شبکه‌های مجازی با سئو آشنا شده باشید و اکنون این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه سئو یاد بگیریم یا به دنبال یک مسیر یادگیری سئو هستید. اگر من به زمانی که شروع به یادگیری سئو کردم برگردم، این مسیر یادگیری سئو را پیش می‌گرفتم: ابتدا با دوره‌های رایگان شروع می‌کردم تا با اصول سئو آشنا شوم. در مرحله دوم، یک وبسایت در حوزه‌ای که به آن علاقه داشتم طراحی می‌کردم. مرحله سوم یادگیری نوشتن محتوای وبسایت و مطالعه درباره آن بود. همزمان که روی سئو سایت کار می‌کردم، یک دوره پولی می‌خریدم تا از تجربیات و پشتیبانی مدرسین بهره‌مند شوم. پیشنهاد می‌کنم تا آخر این مقاله همراه من باشید تا مسیر یادگیری سئو را به صورت تجربی و اصولی به شما توضیح دهم.

پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بهتر با سئو، مقاله "سئو چیست و چه کاربردی دارد" را مطالعه کنید.

قدم اول مسیر یادگیری سئو - منابع رایگان

در قدم اول، با استفاده از مقالات و دوره‌های رایگان سئو که از صفر تا صد مفاهیم سئو را به شما آموزش می‌دهند، شروع کنید. این منابع به شما کمک می‌کنند تا پایه‌ای قوی در سئو بسازید. با این حال، توجه داشته باشید که مقالات ممکن است همیشه دقیق نباشند و روش تدریس دوره‌های رایگان هم ممکن است با سلیقه و سبک یادگیری شما سازگار نباشد.

من خودم مسیر یادگیری سئو را با دوره‌های رایگان شروع کردم. مشکلی که داشتم این بود که بیشتر محتوای دوره‌ها به تبلیغ محصولات اختصاص داشت و بسیاری از مباحث مهم را پوشش نمی‌دادند. تنها کلیات سئو را توضیح می‌دادند. مقالاتی هم که می‌خواندم، پراکنده و خسته‌کننده بودند.

مقالات و دوره‌های رایگان هیچ هزینه‌ای برای شما ندارند، اما ممکن است زمان شما را بگیرند. همچنین، این منابع اغلب پشتیبانی ندارند، بنابراین نمی‌توانید سوالات و مشکلات خود را مطرح کنید و پاسخ بگیرید.

بهترین منبع فارسی و رایگان:

- Freeseoforever

بهترین منابع رایگان انگلیسی:

- Search Engine Journal

- Ahrefs

- Moz

قدم دوم مسیر یادگیری سئو - دوره‌های پولی

پیشنهاد من این است که دوره‌های پولی از متخصصین سئو را تهیه کنید. این دوره‌ها مزایای زیادی دارند، زیرا اساتید در این دوره‌ها تمامی مفاهیم و مسیر یادگیری سئو را به طور کامل توضیح می‌دهند. بیشتر محتوای این دوره‌ها بر اساس تجربه و آزمون و خطا بر روی پروژه‌های موفق ارائه می‌شود، که شما می‌توانید از این تجربیات بهره‌مند شوید.

همچنین، این دوره‌ها دارای پشتیبانی هستند که امکان ارتباط مستقیم با اساتید را فراهم می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید سوالات و مشکلات خود را مطرح کنید و پاسخ‌های دقیق و حرفه‌ای دریافت کنید. بهترین متخصصانی که من از آن‌ها مطالب زیادی یاد گرفتم و به شما نیز پیشنهاد می‌کنم، عبارتند از: حمید جعفری، امین هاشمی، و محسن طاووسی. این افراد سابقه و پروژه‌های موفق زیادی دارند و شما می‌توانید نکات و ترفندهای بسیاری از این متخصصان بیاموزید.

قدم سوم مسیر یادگیری سئو - تجربه عملی

خواندن مقالات و دیدن دوره‌ها به تنهایی کافی نیست و فقط 20% از مسیر یادگیری سئو را پوشش می‌دهد. شما باید در طول مطالعه، تمرین عملی هم داشته باشید. بهترین کاری که تمامی متخصصان سئو توصیه می‌کنند این است که بعد از کسب اطلاعات کلی از سئو، یک سایت در حوزه‌ای که به آن علاقه دارید با استفاده از وردپرس طراحی کنید و با توجه به دانشی که دارید، تکنیک‌های سئو را به صورت عملی پیاده‌سازی کنید.

این کار باعث می‌شود که شما به صورت عملی سئو را یاد بگیرید و همچنین یک نمونه کار خوب ایجاد کنید که در آینده برای گرفتن پروژه‌ها به شما کمک می‌کند. تجربه عملی نه تنها به شما در درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند، بلکه مهارت‌های شما را نیز تقویت کرده و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

اگر محصول و ایده‌ای برای سایت ندارید پیشنهاد می‌کنم یک سایت مجله‌ای در حوزه سئو طراحی و برای آن تولید محتوا کنید، با این کار تمامی مفاهیم سئو مرور می‌شود. حتی اگر روی کلمه کلیدی‌های کم رقابتی مثل "انجام خدمات سئو در مشهد" کارکنید و رتبه بگیرید این سایت به یک کانال درآمدی برای شما تبدیل می‌شود.

قدم چهارم مسیر یادگیری سئو - کارآموزی

شما می‌توانید پس از گذراندن دوره‌های سئو و تمرین مباحث آن، به عنوان کارآموز در شرکت‌هایی که نیاز به کارآموز دارند، استخدام شوید. این شرکت‌ها معمولاً یک تیم سئو دارند و شما می‌توانید از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوید. اما توجه داشته باشید که شرکتی که قرار است به عنوان کارآموز شما را استخدام کند، باید در طول دوره به شما تکنیک‌ها و مباحث سئو را آموزش دهد. چرا که برخی از دوستان که به عنوان کارآموز کار می‌کردند، هر کاری به جز سئو انجام می‌دادند.

در طول دوره کارآموزی ممکن است حقوق کمی به شما تعلق بگیرد یا حتی هیچ حقوقی نداشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت‌های کاریابی، شرکت‌هایی که نیاز به کارآموز دارند را پیدا کرده و رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید. به نظر من، بهترین سایت کاریابی که می‌توانید شرکت‌های خوب را پیدا کنید، جابینجا است.

کارآموزی در یک شرکت معتبر به شما فرصت می‌دهد تا به صورت عملی با پروژه‌های واقعی کار کنید و تجربیات ارزشمندی کسب کنید.

یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟

با تماشای دوره‌های آموزشی، شما می‌توانید در مدت 2 تا 3 ماه اصول پایه سئو را یاد بگیرید. اما اگر بخواهید سئو را به صورت تخصصی یاد بگیرید، این فرآیند زمان بیشتری از شما خواهد گرفت. اگر با بازاریابی دیجیتال آشنایی داشته باشید، روند یادگیری برای شما راحت‌تر خواهد بود.

اینکه یادگیری سئو چقدر طول میکشد، به عواملی مانند میزان تعهد شما به مطالعه و تمرین، تجربه قبلی و میزان زمانی که روزانه به یادگیری اختصاص می‌دهید بستگی دارد. بنابراین، برای تسلط کامل بر سئو نیاز به صبر و تمرین مستمر دارید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردم تجربیات خودم را با شما در میان بگذارم تا از اشتباهاتی که خودم در مسیر یادگیری سئو انجام دادم آگاه شوید و با انتخاب مسیر درست، در کوتاه‌ترین زمان به یک کارشناس و بعدها به یک متخصص سئو تبدیل شوید. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشد و هر سوالی که داشتید، حتماً از من بپرسید.

مسیر یادگیری سئوسئودیجیتال مارکتینگبازار یابی دیجیتالی
من علی مهری‌ناری، کارشناس و علاقمند به سئو هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید