خب همانطور که گفتیم وظیفه گیمبال، ثابت نگاهداشتن دوربین است؛ اما این کار را چگونه انجام میدهد؟ گیمبال در اصل یک پشتیبان محوری است که به شما اجازه میدهد تا جسمی که به آن متصل است را حول یک محور بچرخانید. گیمبالهایی که برای دوربینهای دیجیتال و گوشیهای موبایل بکار میروند، اغلب از نوع ۳ محوره هستند. این محورها عبارتاند از: pitch، yaw و roll که احتمالاً در جداول مشخصات فنی گیمبالها نام آنها را مشاهده کردهاید.
محور pitch اشاره به حرکات سوژه به سمت بالا و پایین دارد. مثال خوبی از این مورد، حرکت بهصورت تیلت است؛ به زبان ساده، اگر سر خود را به سمت بالا برده و پایین بیاورید (یا برعکس) شما سر خود را تیلت کردهاید.
محور yaw اشاره به حرکات در راستای افق دارد و مثال خوبی از این مورد، زمانی است که سر خود را به سمت چپ و راست میچرخانید.
محور سومی که گیمبالها وظیفهدارند حرکت را در آن راستا نیز خنثی یا کنترل کنند، roll نام دارد. بهترین مثال برای درک این مورد، زمانی است که با یک تصویر وارونه مواجه میشوید و سر خود را برای مشاهده درست آن میچرخانید، در این حالت سر شما رول کرده است.
حال که با این مفاهیم آشنا شدید، بد نیست نگاهی هم به تصویر زیر داشته باشید. در این عکس محورهای گفتهشده در بالا، روی تصویر یک گیمبال مشخص شدهاند. با مشاهده تصویر زیر متوجه میشویم که گیمبالها تا چه اندازه در کنترل حرکات دوربین مؤثرند.
نکته مثبت در مورد گیمبالها آن است که این ابزارها، نسبت به سایر لرزشگیرها سبکتر و جمعوجور تر هستند. همین نکته موجب شده تا استفاده از گیمبالها راحت باشد و بتوانید در زمان استفاده از آنها، بهراحتی حرکات خود را کنترل کنید.