ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا ابراهیمیان
علیرضا ابراهیمیان
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

تجربه همکاری از اسپانسری در پادکست

امیدوارم مثل من اهل گوش دادن به پادکست باشین تا این مطلب رو بیشتر درک کنین. قصد داشتم در این مطلب چند تجربه‌ای که درباره اسپانسری پادکست داشتیم رو باهاتون مطرح کنم.


تجربه همکاری اسپانسری با پادکسترهای ایرانی

خب چند وقت پیش ما در مجموعه تپسل اسپانسر پادکست 10 صبح، رادیو کار نکن، رادیو رشدینو و رادیو بادیو بودیم و این اولین تجربه ما در زمینه اسپانسری پادکست بود.

قبل از همکاری با این مجموعه‌ها، داشتیم به این موضوع فکر می‌کردیم و چند سوال مهم برامون مطرح شده بود:


  • مخاطب این پادکست ها چه کسانی هستند؟
  • چقدر برامون فایده داره که در این پادکست ها شنیده بشیم؟
  • چطور میتونیم اثر بخشی پادکست رو ارزیابی کنیم؟

این سه سوال مهم باعث میشد که کمی در این کار تعلل داشته باشیم ولی بالاخره انجامش دادیم اما اینکه چطور به این سوالات پاسخ دادیم رو در ادامه براتون شرح میدم.


چطور بفهمیم مخاطب پادکست کیه؟


پاسخ اولین سوال (مخاطب پادکست) برای من بشخصه کار خیلی پیچیده‌ای نبود. ضمن اینکه از بچه های پادکستر، مخاطبانشون رو سوال کردیم چند راه دیگر رو هم پیش بردیم.

من چندین اپیزود از پادکست ها رو گوش داده بودم و بعد شبکه های اجتماعی هر پادکست رو بررسی کردم و کامنت ها توییت ها و پست هایی که مخاطب هر پادکست با هشتگشون در اینستاگرام و توییتر share کرده بود رو بررسی کردم.

بعد از بررسی متوجه شدم که درصدی از مخاطبان ما آشنا با این پادکست ها هستن و دنبال میکنن.


چطور متوجه بشیم که اسپانسری در پادکست چقدر برامون فایده داره؟

این سوال رو واقعا نمیشه بهش یه جواب کلی داد اما اگر بخوام راجع به تجربم بگم خب ما یه پیام مهم داشتیم که این پیام :

  • تاریخ انقضا نداشت و همیشه پیام تبلیغاتی مون برای کاربر تازگی داشت.
  • هدف مون از انتشار پیام برندینگ بود.


همین دو نکته برامون کافی بود که بدونیم اسپانسری میتونه مفید باشه اما یه نکته‌ای که در این زمینه وجود داره و لازم میدونم که اشاره کنم اینه ما خیلی وقتا بد نیس بجای اینکه همش درگیر این باشیم که فلان کار مارکتینگ چقدر برامون فایده داره تست کنیم و ببینیم نتیجه به چه شکل خواهد شد؟ اگر نتیجه خوب بود که خب عالیه باید روش پلن (برنامه ریزی) کنیم اما اگر نتیجه‌ای نداشت یا بد بود تجربه کردیم همین!


چطور میتونیم اثر بخشی پادکست رو ارزیابی کنیم؟

واقعا بررسی اثربخشی پادکست کار بسیار سختیه ولی قصد دارم بعدا در کانال دیجیتال مارکتینگ یک پادکست ضبط کنم و به این مورد هم اشاره کنم.اما اینجا میخوام جواب سوال دیگری رو با کمی دیتا و آمار و ارقام بدم.


چطور میتونیم میزان شنیده شدن پادکست رو اندازه گیری کنیم؟

این سوال مهمیه که هر دیجیتال مارکتری رو درگیر میکنه که من اگر اینقدر هزینه کنم بعدش چه اتفاقی میفته و چطور میتونم اون فعالیت رو اندازه گیری کنم.

احتمالا توی اسپانسری در پادکست به این مشکل دچار بشین که امکان اندازه گیری وجود نداره ما هم بدنبال پاسخ به این سوال بودیم.

اول اینکه از خود پادکسترها کمک گرفتیم و دوستان لطف کردن آمارهایی دادن که به طور کل :

  • چقدر پادکست‌ها گوش داده میشه؟
  • پادکست‌ها بیشتر در چه کشور ها و شهرهایی از ایران گوش داده میشه؟
  • در اپ های پادگیر چه تعداد عضو دارن؟
  • تا چه زمانی یک اپیزود شنیده میشه؟ (ممکنه این زمان حتی 2 سال بعد باشه که بنظرم خیلی جذابه)


بطور مثال من بخشی از آمارهای پادکست رادیو کار نکن رو از امین آرامش عزیز دریافت کردم که خواستم اینجا باهاتون به اشتراک بگذارم.


آمارهایی از پادکست رادیو کارنکن

بیشترین شهرهایی که پادکست در آن شنیده می‌شوند.
بیشترین شهرهایی که پادکست در آن شنیده می‌شوند.


میزان پخش شدن هر پادکست توسط کاربران
میزان پخش شدن هر پادکست توسط کاربران


سیر صعودی شنیده شدن پادکست در ماه های سال
سیر صعودی شنیده شدن پادکست در ماه های سال


خب تا اینجا دیدیم که امکان اندازه گیری تا یه حد خوبی وجود داره و یک مزیت پادکست هم میتونه این باشه که شنیده شدن یک اپیزود روند رو به رشدی رو داره و این نوع از محتوا میتونه همیشه زنده باشه!

بعد از انتشار پادکست‌ها، ما گزارشات آماری مثل میزان شنیده شدن و... رو از پادکسترهای عزیز دریافت کردیم و این گزارش ها باعث شد که اسپانسری در پادکست رو ادامه بدیم.

انتقال پیام از زبان پادکسترها

یک مزیت اسپانسری در پادکست این هست که خود افراد پادکستر که هر ماه یا هر فصل در حال انتشار اپیزود جدید هستن از زبان خودشون پیام تبلیغاتی شما رو بیان میکنن و خب این به میزان اثربخشی پیام کمک میکنه چون طبعا لحن خاص خودشون رو دارن مخاطب بهشون عادت کرده و پیام شما رو کلمه به کلمه از رو متن نمیخونن.


حرف آخر....

در این مطلب سعی کردم سوالاتی که از من پرسیده میشد رو پاسخ بدم امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه اگر نکته یا سوالی دارید حتما در بخش دیدگاه با من به اشتراک بگذارید.

اگر هم تجربه‌ای در اسپانسری پادکست دارین خوشحال میشم که بشنوم ?


در مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ قدم بر می‌دارم و دوست دارم شما را هم در این مسیر همراه کنم. https://digitaling.org/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید