ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا کیهان
علیرضا کیهان
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

ارزش پول ملی یا ارزش ما . به قلم: علی رضا کیهان

در مبحث اقتصاد بین الملل

میدانید وقتی ارزش پول ملی کشوری افت می‌کند به کدام قسمت زندگی ضربه وارد می‌کند ؟

به یک قسمت،

«««لذت از زندگی »»»

چند روز قبل،در فرودگاهی در خارج از کشور ، بیاد سال‌های قبل ،که وقتی خیلی زود به فرودگاه میرسیدم ،گاری دستی کوچک قسمت فروشگاه آزاد یا به اصلاح

‏duty free را بر میداشتم و با توجه به موجودی ارز باقیمانده در جیبم، از کیت کت جعبه ای گرفته تا کیف سن کوییک پرتقالی و عطر درجه یک تامفورد و اسباب بازی های مارک اسمارتیزm&m و هر چیزی که از خریدش لذت میبردم و البته می ارزید ،میخریدم.

معمولا همه ایرانی ها میخریدند و نیمی از افراد این فروشگاه ایرانیانی بودند که مثل من اگر چه این اقلام، مایحتاج نبود ولی کالاهایی بود که خریدش لذت داشت یا محیطی بود که خریدش لذت داشت،و پس از کلی خرید،به فست فود مکدونالد یا کی اف سی میرفتم و لارج باکس را که حاوی یک همبر سه طبقه و سیب زمینی و چند تکه فیله و یک لیوان نوشابه درجه یک که اندازه پارچ آب بود سفارش میدادم و با اینکه شاید گرسنه نبودم ولی از این سرویس لذت میبردم و گاهی فقط میخریدم و به ایران میاوردم و این بهترین سوغاتی برای همسرم بود .

با اینکه از این فرودگاه دائما سفر میکنم ، ولی آنروز چون زود رسیدم ،مثل سال‌های قبل، از دیدن فروشگاه آزاد خوشحال شدم و گاری فروشگاه را برداشتم و شروع به گشتن کردم .تقریبا بغیر از من هیچ ایرانی دیگری نبود.اختلاف قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی ایران حسابی خودنمایی می‌کرد .

دیگر یک بسته کیت کت ۹۰۰۰ تومان نمیشد،

شده بود ۶۵۰۰۰ تومان.


اسمارتیزهای عروسکی دیگر ۳۰۰۰ تومان نبود،

شده بود ۲۷۰۰۰ تومان


عطر و همه چیز همینجور بود.فکر کنم ایندفعه بیشتر از هر زمان دیگری پول در جیب‌هایم بود ولی مقایسه ارزش ارز و مقدار آن با تومان، لذت خرید را از من گرفته بود .

مثل بازنده ها شده بودم .


به رستوران مکدونالد رفتم.

کمترین و ساده ترین ساندویچ و نوشابه که ۱۳۰۰۰ تومان می‌شد الان شده بود ۱۰۰ هزار تومان .

۱۰۰ هزار تومان برای ایرانیانی که آنجا بودند پول خورد هم نبود ولی لذت خرید از همه گرفته شده بود.

فقط یک زن و مرد ایرانی با دختر کوچکشان پشت یکی از میز ها نشسته بودند ،(شاید بخاطر دخترشان که گرسنه بوده )و بقیه مثل من فقط از قیمت ها عبور می‌کردند.

‌پول بود ولی لذت خرید نبود.


سیاست های اشتباه اقتصادی و ارتباطی ایران با دنیا،

لذت خرید را از همه گرفته است .

ولی بقیه مردم از کشورهای مختلف مثل قبل خرید می‌کردند و از خریدشان لذت میبردند.


«ملتی که پول دارد ولی لذت نمیبرد،ملتی بازنده است .»


‎ « علی رضا کیهان »


( توضیح : این مطلب مربوط به سال 1397 است و بدیهی است که الان، قیمت ها،بیشتر نیز شده اند.)

شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید