بازی و شبیهسازی از جالبترین و مهیجترین حوزههای برنامه نویسی هستند که عنصر شانس و تصادف نقش مهمی در هر دو ایفا میکند.به کمک ماژول random کتابخانهی استاندارد پایتون میتوانید این ویژگی را وارد برنامه خود کنید.
وقتی دو تاس پرتاب میکنید احتمال آمدن هر یک از خالهای ۱ تا ۶ برابر است. در قطعه کد زیر ما با استفاده از تابع randrange ماژول random َ، به تعدادی دفعاتی که از کاربر دریافت میکنیم پرتاب یک تاس را شبیهسازی میکنیم:
*************************************************************************************************
# Code to generate random numbers by throwing dice in Python #
import random
random_roll= int(input("Hello,\n please enter the number of dice rolls."))
for roll in range(random_roll):
print( random.randrange(1,7), end=' ')
*************************************************************************************************
اولین قدم وارد کردن ماژول random است تا بتوانیم از توابع و امکانات آنها استفاده کنیم. تابع randrange دو آرگمان میگیرد و یک عدد صحیح تصادفی از آرگمان اول تا یکی کمتر از آرگمان دوم تولید میکند.