Alireza Aghaei
Alireza Aghaei
خواندن ۵ دقیقه·۲ ماه پیش

جرنی پیچیده و کوتاه یا ساده و طولانی

در اولین روزهای شروع فعالیت من در حوزه Fintech،‌ تسکی با عنوان بهبود فرآیند خرید شارژ اینترنت به من محول شد. بعد از فرآیند ریسرچ، یوزرفلو طراحی شد.

یوزرفلو خرید بسته اینترنت
یوزرفلو خرید بسته اینترنت

بعد از تایید یوزرفلو و جمع بندی روی آن نوبت به طراحی وایر‌فریم رسید.
خریداینترنت آنلاین برای بسیاری از افراد امری روزمره و آشنا بود به همین دلیل مهمترین متریک ما برای سنجش عملکرد دیزاین، سرعت انجام تسک بود. ورژن ۱ وایرفریم طراحی شد و یک سوال مهم برای من ایجاد شد

جرنی کوتاه و پیچیده یا طولانی و ساده؟


تسک به نقطه ای رسیده بود که باید استپ ها را در صفحات پیاده سازی می‌کردم. برای توضیح بهتر موضوع، برای من طراحی مراحلی که یوزر طی می‌کرد برای خرید اینترنت چالش شده بود.
پس از پروتوتایپ وایرفریم و بررسی با یوزر مشخص شد زمان انجام تسک در طراحی من از پروداکت های مشابه بیشتر است.
جرنی دوباره بررسی شد و یک نکته مهم در صفحات به چشم خورد!
برای سادگی صفحات، من برای هر صفحه تنها یک عملکرد اصلی را مد نظر قرار داده بودم در حالی که پروداکت های مشابه چند اکشن را در یک صفحه آورده بودند. تسک استاپ شد و در موضوع تعداد اکشن های یک صفحه شروع به انجام ریسرچ کردم، در این مورد که صفحات باید ساده و یک عملکردی باشند یا چند عملکردی. (الزامات فنی در این موارد درنظر نگرفته شده بود) برخی زمان ها ممکن است الزمات فنی باعث شود جرنی تغییراتی کند
که در این جرنی الزامات فنی باعث تغییر جرنی نمی‌شد.

هر بخش مشخصات مربوط به خود را داشت:

صفحه پیچیده (Single page)
۱.جرنی به صورت کلی سرعت بالایی دارد بخاطر تعداد لود کمتر صفحات.
۲. یوزر مراحل کمتری را طی می کند
۳. مناسب جایی که جرنی کوتاه است و در حد ۳ تا ۵ بخش است، مساله اینجا کوتاه بودن جرنی نیست بلکه طولانی بودن آن است، چون برای جرنی کوتاه، قدرت تصمیم گیری داریم که تک صفحه باشه یا چند صفحه اما برای جرنی های طولانی نیاز به چند صفحه ای کردن داریم چون اگر بیش از ۵ اکشن ساده در یک صفحه باشد احتمال منصرف شدن یوزر از خرید بالا می‌رود.
۴. تعداد زیاد اکشن در یک صفحه باعث افزایش تایم یادگیری (Cognitive Load) صفحه می‌شود و خستگی کاربر را در پی دارد.
۵. برای پروداکت های تند مصرف مناسب است، به علت سرعت بالا و رفع پیچیدگی جرنی برای یوزر در طولانی مدت.


جرنی ساده (Mulipage)
۱. برای Return Users مناسب تر است. یوزر بعد از چندین بار طی کردن جرنی تایم یادگیری‌اش پایین می‌آید و اولویت اینجا سرعت انجام می‌شود تا کاهش بار شناختی.
۲. برای پروداکت های تند مصرف مناسب‌تر است، چون یوزر در فواصل زمانی کوتاه جرنی را طی می‌کند و به صورت ناخودآگاه تنها اکشن ها را اسکن می‌کند.
۳. برای فلویی که ممکن است یوزر Retention زیادی در مدت کوتاهی داشته باشه منطقی نیست از این نوع جرنی استفاده کردن. به صورت کلی افراد بعد از مدتی جرنی را حفظ می‌شوند و Cognitive Load آنها به پایین ترین حالت خود می‌رسد پس، سادگی صفحات در این نوع جرنی ها اولویت به مراتب کمتری دارد.
۴.دیتا به حتی اهمیت دارد که بهتر است یوزر تمام حواسش به یک اکشن باشد.
۵. برای پروداکت هایی مناسب است که پرسونای آنها افرادی که Tech Feriendly نیستند و یا در میانسالی و پیری قرار دارند.
۶.برای پروداکت‌هایی که نمونه مشابهی در بازار از آنها موجود نیست و افراد برای اولین بار با این جرنی و دیتا مواجه می‌شوند.

برای مثال در اپ های ۷۲۴ و بلوبانک در جرنی خرید بسته اینترنت، از صفحه Home تا صفحه فاکتور پرداخت هر دو پروداکت مشخص است. جرنی خرید شارژ در بلوبانک هفت صفحه و در ۷۲۴ پنج صفحه است. جرنی بلوبانک هم به راحتی می‌توانست در ۵ صفحه انجام شود،‌ البته تعداد صفحات کمتر اصل نیست ولی با توجه به مواردی که گفته شد بررسی می کنیم که آیا جرنی طولانی تر با صفحات ساده برای خرید اینترنت مناسب است یا خیر.

لزوما single page یا Multipage بودن درست یا غلط نیست، باید دید نسبت به پرسونا و نوع پروداکتی که داریم کدام یک از جرنی ها برای ما مشکلات کمتری بوجود می‌آورد.

به صورت کلی چند عامل در انتخاب نوع جرنی (single page یا Multipage) اهمیت دارند:
۱. پرسونا (میزان Tech Feriendly - سن)
۲. پیچیدگی دیتا
۳. اولویت بیزینس برای New User یا Return User
۴. Purchase Frequency
۵. میزان نمونه مشابه محصول در بازار

بیایید جرنی خرید شارژ را بررسی کنیم
به صورت میانگین مردم هر ماه شارژ اینترنت خریداری می‌کنند پس در دسته محصولات تند مصرف قرار می‌گیرند و پس از مدت کوتاهی جرنی کمترین بار شناختی را برای یوزر دارد و عموم اکشن ها توسط کاربر فقط اسکن می‌شود.
دیتاهایی که باید توسط کاربر وارد شود به حدی کریتیکال نیست که هر صفحه به یک سکشن اختصاص یابد و یوزر فقط روی یک مورد در صفحه متمرکز شود.
Frequency خرید شارژ بالا و ROI آن پایین است پس، Return User است که برای این پروداکت اهمیت دارد
از طرفی یوزر با جرنی خرید شارژ اینترنت به صورت آنلاین آشنا است و Cognitive Load پایینی در این جرنی دارد.

با جمیع موارد بالا میتوان به این نتیجه رسید جرنی کوتاه تر (صفحات کمتر) برای خرید شارژ اینترنت مناسب تر است
وایرفریم نهایی


در آخر به عنوان پروداکت دیزاینر انتخاب نوع جرنی به موارد زیادی بستگی دارد که این مقاله درصد کوچکی از این نکات بود و ممکن است در جایی برای هدفی با اولویت بیشتر تمام این موارد نقض شود. تمامی موارد گفته شده فقط برای طراحی موبایل است،‌ با اینکه تجربه کاربر در هر دو Device شباهت‌های زیاددی دارد اما نکات این مقاله مختص به تفاوت‌های تجربه یوزر در کامپیوتر و موبایل اشاره دارد.

از همراهی شما ممنونم

product designui ux designuser flowpersona
پروداکت دیزاینر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید