ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا ربانی یکتا
علیرضا ربانی یکتا
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

چرا نوشتم و اولین یادداشت

کتاب به اضافه مردم
کتاب به اضافه مردم


به نام خالق یکتا

از آن جایی که هر روز ام پر شده از کتاب و فیلم و یادداشت و..،احساس می کنم چاق شده ام،لذا برای اینکه کمی جلوی این مصرف زدگی رو بگیرم و زنبور بی عسل نباشم می خواهم در مورد چیزایی که می خوانم یا می بینم بنویسم.اینطوری یکی دیگر از کارهایی که می خواهم توی زندگی ام جلو برود یعنی قوت قلم ام را هم تیک اش را می زنم.

طولش ندهم؛از همین آخرین چیزی که خوانده ام یعنی کتاب به اضافه مردم (ده اصل اساسی برای کار فرهنگی) به قلم روح الله رشیدی شروع می کنم.

من کُتب زیادی درباره کار فرهنگی نخوانده ام اما همان اندک خوانده ها و شنیده هایی که از مجموعه های فرهنگی دریافت کرده ام، خلا جدی انزوای گروه های فرهنگی و خودبزرگ بینی و جدایی از مردم و کارکردن روی مسائل پیش افتاده و بی ربط به مردم را احساس کرده ام . چه خوب که یک کتاب آمده و اینبار نه نقش فلان سند بالادستی یا اوامر فلان وزیر را، که نقش خود مردم در جمهوری اسلامی به عنوان مهم ترین پایه و اساس این نظام را در پیشبرد کارهای فرهنگی تبیین کرده است.

در این کتاب به خواننده ای که دغدغه کار فرهنگی دارد توصیه می شود حتما قبل از هرکار فرهنگی به نظام مسائل مردم آن محل توجه شود و این کار را با همراهی آن مردم در جهت حل مشکل شان پیش ببرد تا به نتیجه برسد.البته توجه کنید که موضوع خیلی پیچیده نیست،قرار است منِ فعال فرهنگی در میان مردم باشم و نظام مسائل و دغدغه هاشان را ببینم،برایشان و به کمک خودشان کار کنم،این کار را به هنر مزین کنم که مورد پسند قرار گیرد،به وسیله عملیات محوری نسبت به رویداد ها سریع واکنش دهم و فرصت ها را خوب و زود استفاده کنم،همین!

برای من که کم تر با این رویکرد مواجه شده بودم،خیلی لذت بخش بود و فهمیدم مشکل از مردم نیست،مشکل همین منِ نوعی فعال فرهنگی ام که باید تغییر کنم.توصیه می کنم این کتاب کم حجم را تورقی کنید.

پ.ن:اینجا خیلی کلی بحث کردیم،نویسنده کتاب با زبانی ساده و قابل فهم و با مثال و مصداق،به خوبی تجربه خود را منتقل کرده است.کتاب یکبار مصرف نیست،و پس از خواندن کتاب می توانید از خلاصه هر فصل که در پایان آن فصل آمده به عنوان یک نقشه راه استفاده کنید.در زیر نمونه ای از متن این کتاب را مشاهده می کنید:

وقتی از هنر محوری در کار فرهنگی حرف می زنیم،منظورمان این است که علاوه بر به کارگیری قالب های مختلف هنر در فعالیت ها،کلیت کار فرهنگی ما نیز هنرمندانه باشد.یعنی در کل کار،زیبایی و خلاقیت و تناسب وجود داشته باشد.در این صورت،کارمان اثرگذار خواهد بود؛هم برای خاطب و هم برای نیروی فعال در مجموعه.(صفحه 60)

از این جا می توانید کتاب را تهیه کنید:

https://basalam.com/qafase/product/540391/invite/Mk2b5?utm_source=copy&utm_medium=link&utm_campaign=invite&utm_content=share&ref=Mk2b5&sh=copy-Mk2b5-product-referral

ممنون که یادداشت را خواندید.


معرفی کتاباولین یادداشتکار فرهنگیمردم
پژوهشگر فرهنگی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید