اول در مورد مسئله حجاب یک نکته رو بگم و بعد گشت ارشاد
برای بررسی هر مقوله ی اجتماعی ما باید به دو تا سوال جواب بدیم .
?پاسخ به این سوال که داره چه اتفاقی می افته و مسأله چیه؟ (مقام توصیف)
?پاسخ به این سوال که حالا چه باید کرد (مقام اجرا)
من در این یادداشت ، فقط میخوام ابعاد مختلف مسأله حجاب رو براتون تبیین کنم یعنی پاسخ به سوال اول
این متن هم حاصل گفت و گو هایی هست که با استاد جامعه شناسی خودم داشتم .
?در بررسی جریان بدحجابی و بی حجابی و دادن راهکار ، به قول جامعه شناس ها باید مسئله رو ابتدا با تمام جوانبش بررسی کرد .
?حجاب به ظاهر یک مسئله هست اما در حقیقت ده مسئله هست که ده درمان رو میطلبه .
ماهیت مسئله هم چیزی جز ریشه های مسئله نیست فلذا باید ریشه ها را در آورد .
?مسئله بد حجابی و بی حجابی ، ریشه های متعددی داره که ما حدود دو ساعت داشتیم با استاد جامعه شناسی بحث میکردیم تا اینکه یک تخته پر پر شد .
?سعی من در این یادداشت اینه که فقط بگم خواهشاً سطحی به مسئله حجاب و دیگر مسائل اجتماعی نگاه نکنیم و ساده اندیشانه راهکار ندیم .
?نکته آخر اینکه اصلا در مقام این نیستم که الان چه باید بکنیم ؟ !
چراکه یک بحث جدا می طلبه .
ریشه ها
?یکی از ریشه های بد حجابی عده ای از مردم ، گره خوردن دستورات دینی همچون حجاب و خیلی از دستورات دیگه همچون نماز و ... به کارآمدی یا ناکارآمدی حکومت دینی هست .
خود به خود وقتی حکومت ، در امور مختلف اقتصادی و سیاسی و ... ناکارآمد عمل کنه ، چنین شعائری کم رنگ میشه .
?بنابراین یک عده ای از مردم به خاطر این فساد ها در درون حکومت یواش یواش باورشون به دستورات دینی کم میشه و این قضیه خودش رو در بد حجابی(برای مثال) نشون میده .
از جمله دلایل دیگه ،
?دعوای دیرینه سنت و مدرنیته (که خیلی نیاز به گفت و گو داره )
?خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت شو
?و کم کاری هواداران دین هست . همان هوادارانی که مهمترین عامل در پیشبرد دین هستن .
?توضیح بیشتر اینکه یک عده ای از مردم ، حجاب رو نشونه عقب ماندگی (در یک معنا ، سنت) ، عدم آراستگی ، عدم زیبایی و ... میدونن .
?یا اینکه عده ای از مردم ، تصورشون اینه که اکثر مردم حجابشون مثل خودشون هست . فلذا سعی میکنن مثل اونها بپوشند و وارد جامعه بشن که یک امر اثبات شده جامعه شناختی هست .
?یا اینکه اصلا محدوده حجاب از طرف طبقه متفکر و هوادار دین ، تبیین نشده براشون .
یا اینکه اصلا حجاب رو یک امر معروف
و
بی حجابی رو یک امر منکر نمیدانند .
?یک عده دیگه هم اصلا معاند هستن . یعنی عناد و دشمنی دارن با جمهوری اسلامی یا با اصل اسلام ... فلذا برای اعتراض ، مروج بی حجابی هستن .
خلاصه اینکه گاهی اوقات یک مسئله ، ده ها مسئله رو در درون خودش داره که ده ها درمان رو می طلبه
?این درمان ها را باید طراحی کرد که چنین کاری نشده ...
و ما خیلی سطحی به مسائل نگاه میکنیم .
در حالیکه در کشور های غربی ، به صورت دقیق و با روش های مرسوم علمی ، پدیده ها بررسی و ریشه یابی میشن .
یعنی نقطه زنی میکنن ??
کتاب آناتومی جامعه دکتر فرامرز رفیع پور رو بخونید .
?هر کدوم راهکار های مخصوص به خودش رو میطلبه که اگر یکی مثل استاد ما باشه ، راهکاراش زمین تا آسمون با ما فرق داره . چون جامعه شناس هست .
اما در مورد گشت ارشاد ....
?صحیح یا غلط بودن چیزی در غرب منوط به کارایی و کارآمدی اون یعنی نتایجش هست .
?در مورد اینکه در اسلام کدوم ملاک ، ملاک صحیح و غلط هست باید بحث بشه . چون لزوما این چیزی که در غرب هست ، نیست .
?و یک نکته اینکه صحیح و غلط با حق و باطل فرق میکنه .
ممکنه چیزی باطل باشه اما صحیح (با ملاک غربی ها )
دوم اینکه جالبه بدونید در آمریکا گشت ارشاد وجود داره . آقای دکتر هاشم میرلوحی که حتما اون رو به یاد دارید ، در این مورد کتابی نوشتن .
سوم اینکه نظر استادم که جامعه شناس هست رو دوست دارم بشنوید.
نظرشون این بود که در فرض نبود گشت ارشاد ، مسئله حجاب در کشور نه بهتر بلکه بدتر از وضعیت موجود بود . همین گشت ارشاد تا حدی نگه داشته قضیه رو .
البته ایشون طبیعتا ، رفتار های سنجیده گشت ارشاد رو مد نظرشون بود .
و در نهایت فارغ از اثبات یا نفی عملکرد گشت ارشاد ج ا ا ، نظر شما رو به این متن از آیت الله حق شناس جلب میکنم . انتظار هم دارم که روی حرف های ایشون به عنوان یک فقیه که همه احادیث اهل بیت رو رصد کردن و منظومه ای به دین مبین اسلام نگاه میکنن (و نه جزیره ای و استقلالی که یک نگاه ناقص هست) فکر کنید .
پ.ن برای از بین بردن یک منکر ، به روش اجبار هم نیاز هست . همچنان که در ادله نهی از منکر ، آخرین مرحله ، زور هست .
نباید کلا زیر میز زد و گفت هیچ چیز زوری نمیشه ... خب اگر این رو بگیم که همه کسانی که مجرم هستن رو باید با لطافت باهاشون مقابله کرد .
امیدوارم که تونسته باشم در تبیین مسئله گام موثری برداشته باشم .