ویرگول
ورودثبت نام
Harekat
Harekat
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

گفتاری در باب جمهوری اسلامی و بحران معنا

تا آخر بخوانید ... ممکنه نتیجه برعکس بگیرید .

این کتاب از علی خامنه‌ای را فکر می‌کنم خیلی‌هاخوانده باشند و از محتوای آن باخبرند. من خب کمی کُند ذهنم و به‌ تازگی تمامش کردم.

عجیب است! نمی‌خواهم در مورد محتوایش حرف بزنم.

این که چه شد این آقا ، مقاله را بنویسد جالب است...

سال ۱۳۵۴، دانشجویی در مواجه با مارکسیست‌های دانشگاهش و در جمع‌های دانشجویی مسلمان خلأ ایدئولوژیک را حس می‌کند. مارکسیست‌ها از جهان‌بینی مادی صحبت می‌کردند و منبعی برای ارجاع داشتند و دست‌شان پر بوده ولی انقلابی های مسلمان دست‌شان خالی! جوان راه می‌افتند و به آن‌هایی که حس می‌کرده پاسخی برای سوالش دارند نامه می‌نویسد. بعد از این که از چند دانشجو درباره‌ی سید علی خامنه‌ای پرس و جو می‌کند به مشهد می‌رود. به بازار سرشور راهی می‌شود و با آدرسی که در دست داشته به منزل آیت‌الله خامنه‌ای می‌رسد. پیش او می‌رود و سوالش را می‌پرسد. ایشان هم قول می‌دهند که پاسخ سوال را بنویسید و به دست ایشان برسانند.

خلاصه که این مقاله از علی خامنه ای در کنار دیگر پاسخ‌هایی که به این سوال داده شده چاپ شد. سال ۵۵ اگر اشتباه نکنم.

می‌گویند گویا مقاله‌ی ایشان نزدیک ترین پاسخ را به سوال داشته. بعدش هم که در تیراژ بالا چاپ می‌شود و در دانشگاه ها دست به دست می‌شود و حالا انقلابی‌های توحیدی مبنای فکری‌شان محکم‌تر می‌شود!

سوال هم این بوده که؛ «نقش "توحید" درسیاست و زندگی ما چیست؟ اصلا این موضوع کاربردی هم هست؟»


و ایشان ، توحید را به عنوان یک حقیقت زنده میفهمد و نه صرفا یک مفهوم ذهنی و نظری و فلسفی

⬅ شروع می‌کنه و در سه عرصه ، آثار پذیرش توحید راستین و اصیل رو بیان میکنه .

و نکته اینه که برای بند بند صحبتاش ، از آیات قرآن استفاده میکنه که آدمی به وجد میاد .

یک کار اجتهادی تمیز قرآنی


همین ابتدا بگم که برخلاف تصور اولیه ، به نظر میرسه که جمهوری اسلامی نه تنها بی مبنا و بی اساس نیست بلکه پشت اون یک منطق بسیار قوی وجود داره که خدشه بردار نیست .

فقط بخشی از اون منطق رو اینجا بهش اشاره میکنم .


?خلاصه ای رو از کتابچه تقدیمتون میکنم ...


?توحید ، یک دکترین اجتماعی

?توحید ، پیشنهاد قواره و قالب مخصوص برای جامعه

?دارای قلمرو عملی گسترده

? ارائه شیوه دیگر برای عمل کردن و زیستن

?توحید نظام و سیستمی است که اسلام برای زندگی انسان متناسب دانسته


?توحید یک دگرگون سازی است

?طوفانی است در مرداب راکد اجتماع

?تبدیل و تغییری در نهادهای روانی و بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی

? تعرضی است بر وضع موجود و بر سلطه و قدرت های نگهبان آن

? ریشه و مایه اصلی دین


?همیشه بوده اند کسانی که با وجود اعتقاد به خدا از بدنه های عینی و عملی این عقیده غفلت ورزیده یا به عمد آن را نادیده گرفتند

?این خوش باوران چنان زیستند که یک غیر معتقد به توحید زیسته

? هیچ وقت احساس ناسازگاری با وضعیت غیر توحیدی را در آنها برنیانگیخته است و هوای شرک را برای آنها تحمل ناپذیر نساخته است

?در گذشته نیز آئین حنیف ابراهیم طرفدارانی داشت لیکن در اندیشه آنان توحید فراتر از ذهن و دل و حداکثر فراتر از ذهن و عملی انفرادی قلمروی نداشت

?فلذا کمترین تاثیری در فضای فکری و اجتماعی نداشتند .


?خاصیت این نگرش و برداشت ذهنی از توحید همین بی خاصیتی و نداشتن نقش فعال است در زندگی و به ویژه در زندگی اجتماعی بوده و است


?توحید نظریه ای است که فقط قضاوتی در مورد ماورا الطبیعه ندارد


?نشانه های توحید غیر اصیل :


?توحید صلح کل

?توحیدی که با همه انداد و رقیبان خدا بسازد

? توحیدی که فقط فرضیه پذیرفته شده در ذهن باشد

? چیزی فراتر از یک نقش بدلی از توحید انبیا نباشد


* نتیجه : در چنین توحیدی ، دینامیسم دعوت انبیا وجود دارد .


?نشانه توحید اصیل و راستین :

?تعرض و انکار و ستیزه از سوی مستکبران

?گرایش و قبول حمایت از سوی مستضعفان


?تفاوت توحید نبوی با توحید مطرح شده در محافل عرب :

?اسلام پیامبر ، توحید را مانند راهی جلوی پای مردم می گذاشت در حالیکه مردم در دوره های بعد آن را چون نظریه‌ ای در محافل بحث و مجادله مطرح می ساختند

?در توحید نبوی سخن از بینش تازه ای درباره جهان و تئوری تازه برای حرکت و تلاش و زندگی بود و در محافل عرب بحث از ریزه‌کاری‌های کلامی برای اوقات تفنن و فراغت

?در توحید پیامبر استخوان بندی نظام موجود و محور همه روابط اجتماعی اقتصادی و سیاسی وجود دارد در حالی که در محافل عرب ، توحید ، تابلو نقاشی زیبا و هنرمندانه ای است که همچون پیرایه ای در تالار آویخته باشند


**********************************

?سوال : در میان بدنه ها و ابعاد گوناگون توحید کدام یک است که مستقیماً با منافع طبقه مستکبر در اصطکاک و تضاد است یعنی طبقه مستکبر از کدام نگرش توحیدی به جهان یا از کدام پیشنهاد توحیدی برای جامعه زیان می‌بیند ؟

جواب : شناخت چهره مستکبر در قرآن کمک فراوانی به فهم این مطلب میکند

?قرآن در بیش از ۴۰ مورد از ویژگی های روانی و موقعیت اجتماعی آنان صحبت کرده


در یک کلام ، توحید یعنی لا اله الا الله
و قبل از اعتقاد به خدای یگانه باید نفی کرد عبودیت هر چیزی به غیر خدا را (لا اله ).


خلاصه...

?کتابچه روح توحید ؛ نفی عبودیت غیر خدا ، از مهمترین ، ارزشمند ترین و کاربردی ترین کتابهایی بود که تا الان خونده بودم

?تا حالا کتابی که اینقدر کاربردی باشه رو نخونده بودم . خیلی زیبا ، اعتقاداتی که داریم رو روی صحنه آورده و جانمایی کرده .

⬅چرا که توحید ، مثل خونی هست که در رگ همه اعتقادات ما جاریه

⬅ این کتابچه به ما یاد میده از همین مسائلی که ما بهش اعتقاد داریم، از توحیدی که اعتقاد داریم، بتونیم در زندگی استفاده کنیم،

ساختار نظام اجتماعی و #سبک_زندگی_اسلامی داشته باشیم، به آرامشی که همه دنبالش هستیم برسیم و ...

*این سخنرانی ، امروز ، به عنوان بخشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن منتشر شده است .

?اما در باب جمهوری اسلامی

عقل ناقص من این رو متوجه شده که جمهوری اسلامی آمده است تا پرچم این قرائت از توحید را بلند کند ...
و این است که از اصل آن با افتخار دفاع میکنم .

علارغم تمام نقص هایی که داشته مثل همه حکومت ها (در یک مقاله دیگه حتما بهش میپردازم)

بنابراین نه تنها بحران معنا ندارد بلکه از یک تئوری بسیار قوی به نام توحید نشات گرفته و اساسا ادامه حرکت انبیا بوده در جهت استقرار اسلام ناب

ادامه کوشش امام حسن و امام حسین و حضرت رضا علیهم السلام برای اسقرار حکومت اسلامی


?اما یک نکته خیلی خیلی مهم

توحيد اگر به طور صحيح در روح جا بگيرد، از اين قبيل آثار دارد.

همين عقيده پاك و مقدس اگر با جهل و نادانى توأم شود و با كوچك‏ترين تحريفى در مغز جا بگيرد، يكى از خطرناك‏ترين امراض روحى میشود و مشکل امروز مردم ما این است که از روح توحید تهی شدیم ... فقط به ظاهر اکتفا کرده ایم . توحید را به صورت ناقص اجرا میکنیم و نه حداکثری

شما بخوانید اسلام حداقلی میانه‌رو

دقیقا اینجاست که مشکل ایجاد میشود ... طبیعی است

برای مثال تصمیم گیران و سیاستمداران ما توسعه غربی را در معماری و اقتصاد می‌پذیرند ولی در پوشش، به همه لوازم غربی آن پایبند نیستند .

کج دار و مریز نمیتوان حرکت کرد


پاسخ به سوال «چه باید کرد» را میگذاریم بر عهده اهلش چون فقط در مقام توصیف بودم .



اعتراضات سراسریاعتراضمهسا امینینیکا شاکرمیجمهوری اسلامی
من اگر برخیزم ، تو اگر برخیزی همه برمی خیزند...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید