ویرگول
ورودثبت نام
Last Chemist
Last Chemist
خواندن ۶ دقیقه·۱ ماه پیش

شیمی تجزیه بعد از کرونا اما همه چیز عجیبه! - ژل الکلی فیک!

مقدمه

آقا سلام.

دیروز یه آنالیزی انجام دادم (اسمش خفنه کار خاصی نبود) و گفتم بد نباشه اینجا گزارشش رو بنویسم.
البته گزارشی که نوشتم یه چیز شخصی هست و در حقیقت به کسی ارسال نشده و صرفا تابستون رو دارم صرف میکنم!

دوران پاندمی کرونا خیلی دارک بود و از همه دارک تر محصولات عجیب و گاها کلاه بردارانه ای که تبلیغ و به راحتی به فروش میرسید. از زمان کرونا یه بطری ژل ضدعفونی کننده بسیار بد بو دارم و از اون زمان من شک داشتم که اصن توی این اتانول (= به صورت عامیانه الکل (از این بابت که الکل ها یه خانواده خیلی بزرگی هستن و دسته بندی و اعضای مختلفی دارن مثل اتانول، ایزوپروپانول و حتی تریشری-بوتانول) هست :/

کلاه بردای یه مثال بارزش نوشیدن الکل صنعتی و در نتیجه مرگ یا کوری دائم و سیروز کبدی و نارسایی اعضای حیاتی رو میشه گفت، ژل هایی که واقعا ژل نبودن،‌ ماسک های شفاف! کارگاه های تولیدی داخلی که ماسک نبودن و مثال های بیشتر.

حالا من تنها آنالیزی که میتونستم توی خونه انجام بدم تقطیر بود ولی تقطیر مایعات اشتعال پذیر با شعله باز خطرناکه (مثلا چراغ الکلی دم دستم) برای همین بیخیال ماجرا شدم و تا به دیروز انجامش ندادم.

حالا شصت روزگار طوری چرخید که اخیرا صاحب یک دستگاه هات پلیت مگنت استیرر ایرانی از برند آلفا شدم (چیز خفنی نیست کف کیفیت مدل های موجود در بازار هست ولی خب کار راه بندازه).

توی متن گزارش اذعان کردم که به دلیل گم شدن! آداپتور دماسنج دست سازم که از لاستیک پیستون سرنگ گاوی!!! (۵۰ سی سی) به دست اومده تقطیر رو فقط با چشم و تا زمانی که بخار آب رویت بشه (بخار مه مانند که به صورت یه ماده سفید روی شیشه آلات رویت میشه) ادامه دادم.

توجه

این رو در نظر داشته باشین که این گزارشی که در ادامه میخونین نتیجه گیری اولیه هست و باید نمونه های بیشتری مورد آزمایش قرار بگیرن که البته این نمونه رو من داشتم ولی نمونه ای که من مورد آزمایش قرار دادم از اونجایی که مصرف نشده بود و حجم ظاهری مشابهی داشت (ازش کم نشده) بنابراین میشه روش آزمایش انجام داد.

دوتا متن هست یکی اصلیه که خب برای اینکه Writing من داره کم کم زنگ میزنه برای همین انگلیسیه اما ترجمه ماشینی رو هم در ادامه میذارم، این متن رو من قبلا توی دفترم نوشتم و وقتی که داشتم این پست رو مینوشتم دیدم اوه چقدر غلط املایی دارم! البته که طبیعی هست استفاده نشه از یادم میره یکی دیگه اینه که یه سری اصلاحات توی متن اصلی انجام دادم که بهتر باشه که به احتمال قوی این رو قراره توی دفترم پاکنویس بکنم!.


متنی که روی بالن میبینید مال ۴ سال پیشه!!! و ربطی به موضوع نداره. (فقط بک گراند!)
متنی که روی بالن میبینید مال ۴ سال پیشه!!! و ربطی به موضوع نداره. (فقط بک گراند!)

متن اصلی گزارش

Header

Report subject : Qualitive analysis of volumetric percentage of Ethanol in product "Alcoholic antiseptic gel" from brand Xinova®
Report no : 01
Report ID : 1403052701

Some notes:

[1] - This bottle has been contained for about 4 years since when the covid 19 pandemic began.
[2] - In this experiment I've been used simple distillation, but for condenser I used a Vigreux column as an "air cooled condenser".

Procedure:

First 100 ml of the gel was measured using a graduated cylinder. Then gel was transferred into a 250ml one neck flat bottom boiling flask which was placed on an analog hotplate magnet stirrer and which sat on minimum stirring spin to prevent from bumping. The flask was gently heated for 1 hour. Since I wasn't used a thermometer with an adapter to monitor the temperature the distillation proceeded until "water vapors" like a white smoke were seen, then the system quickly shut down and the receiving flask detached to prevent from further impurities. Because of lack of a thermometer some of the water containing some other ingredients in gel were distilled over into the receiving flask. Luckily the amount of unwanted distilled is trace and it can be redistilled using a hot water bath.

Preliminary Results:

The distilled is flammable like ordinary ethanol with clean blue color. Smells like ordinary ethanol samples, sharp and sweet and if inhaled too much causes coughing. So the distilled is ethanol.
[1] - The measurements reveals that ONLY 30% OF VOLUME OF THE GEL IS ETHANOL.
[2] - The gel also is not flammable even with blue torch due to low percentage of Ethanol

Final results :

This product is not safe to use as antiseptic because of low percentage of Ethanol (lower than maximum effective 70%).
Further investigation about this product must be done to confirm the disqualification of this product or company.


ترجمه ماشینی (Google Translate)

سربرگ

موضوع گزارش : تجزیه و تحلیل کیفی درصد حجمی اتانول در محصول "ژل ضد عفونی کننده الکلی" برند Xinova®
شماره گزارش: 01
شناسه گزارش : 1403052701

چند یادداشت:

[1] - این بطری از زمان شروع همه‌گیری کووید 19 حدود 4 سال است که در آن نگهداری می‌شود.
[2] - در این آزمایش من از تقطیر ساده استفاده کردم، اما برای کندانسور از ستون ویگرو (با اسم برج تقطیر هم میشناسن) به عنوان "کندانسور هواخنک" استفاده کردم.

رویه:

ابتدا 100 میلی لیتر از ژل با استفاده از یک سیلندر (استوانه) مدرج اندازه گیری شد. سپس ژل به یک بالن 250 میلی لیتری ته صاف یک گردنی که روی یک هات پلیت مگنت استیرر آنالوگ قرار داده شد و برای جلوگیری از ضربه زدن (جوشش ناگهانی) روی حداقل چرخش همزن قرار گرفت، منتقل شد. فلاسک به مدت 1 ساعت به آرامی حرارت داده شد. از آنجایی که من از دماسنج با آداپتور برای نظارت بر دما استفاده نمی‌کردم، تقطیر ادامه یافت تا زمانی که "بخارهای آب" مانند دود سفید دیده شد، سپس سیستم به سرعت خاموش شد و فلاسک گیرنده جدا شد تا از ناخالصی‌های بیشتر جلوگیری شود. به دلیل نبود دماسنج، مقداری از آب حاوی برخی مواد دیگر در ژل به داخل فلاسک گیرنده تقطیر شد. خوشبختانه مقدار تقطیر ناخواسته کمی است و می توان آن را با استفاده از حمام آب گرم تقطیر مجدد کرد.

نتایج اولیه:

مقطر مانند اتانول معمولی بی رنگ و کاملا شفاف با رنگ شعله آبی تمیز است. بویی شبیه نمونه های اتانول معمولی دارد، در صورت استنشاق بیش از حد مزه تند و شیرین دارد و باعث سرفه میشود. بنابراین مقطر اتانول است.
[1] - اندازه گیری ها نشان می دهد که فقط 30٪ از حجم ژل اتانول است.
[2] - همچنین ژل حتی با مشعل آبی به دلیل درصد پایین اتانول قابل اشتعال نیست.

نتایج نهایی:

این محصول به دلیل درصد پایین اتانول (کمتر از حداکثر 70 درصد موثر) برای استفاده به عنوان ضد عفونی کننده ایمن نیست.
برای تایید رد صلاحیت این محصول یا شرکت، بررسی بیشتر در مورد این محصول باید انجام شود.



گالری عکس :

چیز خیلی خاصی نتونستم عکس بگیرم چونکه چیز خاصی نداشت فقط میدونم که خنده دار ترین بک گراند برای عکاسی رو دارم!

قطره درحال افتادن اتانول (تقویم خانم دختر مهتاب هم توی تیر راس هست)
قطره درحال افتادن اتانول (تقویم خانم دختر مهتاب هم توی تیر راس هست)


استوانه مدرج اون پشته! ستون ویگرو هم که وسطیه یه ارلن مایر ۵۰ میلی لیتری هم به عنوان گیرنده.
استوانه مدرج اون پشته! ستون ویگرو هم که وسطیه یه ارلن مایر ۵۰ میلی لیتری هم به عنوان گیرنده.


اگر میخواین خلاصه این پست رو ببینید به کانال تلگرام من مراجعه بکنین :)

لینک خلاصه پست

کانال :‌

( ノ ゚ー゚)ノ @MyDifferentNameChannel \(゚ー゚\)

خلاصه اینکه اینطوری :)

از این پست نتیجه میشه که مراقب چیزایی که میخرید باشید بخصوص در زمان های حساس :)


رد صلاحیتشیمیکروناتقطیر
It is an unpopular opinion, but I am surrounded by the idiots. کانال تلگرام : MyDifferentNameChannel
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید