ویرگول
ورودثبت نام
Last Chemist
Last Chemist
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

نمک دریا بهتره یا سنگ نمک یا نمک تصفیه شده؟?

آقا سلام. این پست رو در ادامه پست قبلیم نوشتم اگر خواستین میتونین بعد یا قبل مطالعه این پست اون رو هم مطالعه کنین ولی ضروری نیست با این حال ضرر هم نمیکنین :)
https://vrgl.ir/ScnGE

میخوام اینبار دیالوگ طوری! پست رو پیش ببرم‌‌ (:

  • شما : به نظرتون از بین نمک های موجود در بازار کدوم یکی از همه بهتر هستن؟
  • من : نمک تصفیه شده یددار
  • دلیل اصلی شما از این انتخاب چی هست؟
  • من :‌ یکی از دلایلی که من دارم خلوص بالای این نمک هست و تقریبا میشه گفت که فلزات سنگین و ترکیبات سمی و یا مضر در اون حضور ندارن.
  • شما : معیار شما از خلوص چی هست؟
  • من :‌ معیار من از خلوص که در اینجا خلوص نمک خوراکی هست، رنگ و شکل کریستال های نمک و تجزیه شیمیایی هست.
  • شما : بیشتر توضیح میدین:
  • من : بله، سدیم کلرید که نوعی ترکیب شیمیایی از دسته ترکیبات معدنی هست که در حالت کریستالی در صورتی که خالص و بدون شکستگی باشه بیرنگ هست (در غیر اینصورت ممکنه سفید دیده بشه) و به صورت پودر سفید رنگ در حالت خالص دیده میشه، همچنین این ماده در صورتی که خالص باشه بی بو هست.
    نمک هایی که سفید رنگ نیستن و رنگ خاکستری یا رسی دارن (البته رنگ های بیشتری هم داریم که به دو مورد اشاره شده) حاوی ناخالصی های فراوانی هستن که بستگی به خاستگاه نمک میتونه از شن و ماسه تا ترکیباتی مثل آهن (|||) اکسید، ترکیبات کروم، منگنز، مس و... باشه. این ناخالصی ها میتونه در دراز مدت و یا حتی پس از چندین روز استفاده باعث عوارض و مسمومیت بشن که کاملا بستگی به میزان و نوع ناخالصی های موجود در نمک داره. به همین دلیل هست که پیشنهاد من این هست که تا حد امکان از خریداری و استفاده از نمک های فله ای به دلیل عدم قطعیت در مورد سلامت خوراکی نمک اجتناب کنین.
  • شما :‌ دلیل اینکه نمک تصفیه شده ید داره برتری داره چی هست؟
  • من :‌ من هرگز در اظهارات خودم بر برتری نمک تصفیه شده ید دار اذعان نکردم. نمک تصفیه شده ید دار از لحاظ ارزش غذایی با دیگر نمک ها برابری میکنه و از این بابت هیچ برتری بر یکدیگر ندارن. به عبارت بهتر به دلیل اینکه مقدار کافی ید در نمک وجود داره و اینکه ناخالصی های خطرناک درش وجود ندارن از لحاظ تغذیه ای ایمن تر هست.

ولی دقت داشته باشین که به هر ننه قمری که نمک تصفیه شده ید دار میفروشه اعتماد نکنین و حتما از «برند های معتبر» استفاده کنین.

  • شما : منظورتون از برنده های معتبر چی هست؟
  • من :‌ متاسفانه برای هر کالایی دلال داریم و ممکن هست نمک های خوراکی که تهیه میکنین حاوی ناخاصی باشه.
  • شما : این که میگن نمک تصفیه شده ید دار سرطان زا هست درسته؟ دلیلش رو اگر بشه توضیح بدین.
من :‌ ببینید، در پروسه تصفیه نمک تقریبا تمام املاح و ناخالصی های مزاحم زدوده میشن و نمک به شکل بسیار خالص متبلور و سپس آسیاب میشه. سپس به نمک تصفیه شده به دست اومده یک نمک حاوی ید مثل پتاسیم یدات اضافه میشه تا نمک تصفیه شده به نمک تصفیه شده ید دار تبدیل بشه.
از این بابت سرطان زایی نمک تصفیه شده ید دار، شایعه ای به سر و ته نیست و در هیچ منبع یا مستند علمی موضوع سرطان زایی یا مشکوک بودن به سرطانزایی نمک تصفیه شده ید دار اثبات نشده.
احتمالا منظور این افراد پتاسیم یدات هست که باز باید عرض کنم که طبق گزارش FDA و NCBI این ماده به صورت افزودنی مجاز و ایمن برای منبع ید پایدار برای نمک تصفیه شده ید دار استفاده میشه. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنین.
اگر حوصله  اش رو ندارین عکس رو گذاشتم
اگر حوصله اش رو ندارین عکس رو گذاشتم
توضیح عکس : طبق ۳۷ امین نشست (TRS 806-JECFA 37/49) پتاسیم یدید و پتاسیم یدات باید به عنوان منبع ید در رژیم غذایی استفاده بشه.
  • شما : ولی نمک دریا فواید خیلی زیادی میگن داره ؟
  • من :‌ لطفا دلیل منطقی و منبع موثق بیاورید تا بررسی کنیم. زمانیکه دیگر ترکیبات موجود چه در سنگ نمک و چه در نمک دریا استاندارد مشخصی درمورد تولید ندارن بهتره که استفاده نشه. اینکه « میگن » فایده داره دلیل بر اعتماد کردن نیست.
  • شما : نظرتون در مورد نمک هیمالیا و امثالش چی هست؟
  • من :‌ بدلیل وجود فلزات سنگین و دیگر ناخالصی ها توصیه نمیشه.
  • شما :‌ به عنوان آخرین سوال، در مورد نمک آبی نظر خاصی دارین؟
  • من :‌ باتوجه به مهملات بسیار خطرناکی که در مورد این نمک دیده ام اصلا به آنالیز ها و آزمایشات ارائه شده اعتمادی ندارم زیرا کاملا در تناقض با یکدیگر هستند!!!! شاید در آینده پستی جداگانه درمورد نمک آبی نوشتم.

به طور خلاصه یکسری موارد کاملا متناقض رو ارائه میدم به موارد هایلایت شده دقت کنین.

واقعا برای من جالب هست که در جدول تناوبی ۱۱۸ عنصر داریم که ۹۲ عنصر طبیعی هستن و ایشون ۸۴ عنصر اون هم کمیاب و مورد نیاز بدن!!!‌ رو ذکر کردن. برای مثال از شما می پرسم که فلز تنگستن چه نقشی در متابولیسم انسان داره؟؟؟ حالا این به کنار با آنالیزی که ارائه کردن، کاملا با ادبیات مقاله در تناقض هستن.
ولی یکم خودمونی باشیم،‌ خداوکیلی اگر من هم چنین چیزی رو جعل میکردم و برای اینکه شما متقاعد بشین ۸۴ عنصر رو با عنوان ضروری تحویل شما بدم شما قبول میکنین؟

شما رو نمیدونم ولی بشدت به شعور من توهین شد.

جمع بندی:

در فضای مجازی چرت و پرت های زیادی وجود داره و متاسفانه ذینفعان برای جذب فالوور و تبلیغ افراد رو با دلیل های بسیار نزدیک به واقعیت مجاب میکنن که دروغ های ایشان رو باور کنین.
اغلب این افراد با مدارک کذایی یا در پوشش پزشک یا متخصص ظاهر میشن که باور پذیری رو برای قشر نا آگاه فراهم میکنن.
در نهایت تنها کاری که میتوان کرد دریافت مطالب از منبع های معتبر هست.

به دلیل ظرافتی که در مطالب تخصصی وجود داره به سادگی میشه اون ها رو جعل کرد و به خورد افراد داد.

پی نوشت : سعی کردم در این پست گوشه ای از مهملاتی که در سطح اینترنت هستن و اقشار مختلف جامعه درگیرش هستن (از جمله افرادی از خانواده من) رو به شما نشون بدم و متاسفانه محدود به مثال های بدون مواد شیمیایی و کاملا گیاهی که فرط و فرط (اگر اشتباه املایی داشت بگین (: )، دیدگاه پزشک سنتی در مورد انواع نمک، نمک آبی و ... نیست و فقط شما میتونین با استفاده از الگو های افشاگری و تحلیلی که توسط امثال من ارائه میشن و با کمک سواد رسانه ای و مدارک و اسناد موثق تایید شده (نه آنالیز جعلی که با اکسل و فوتوشاپ که عمه منم بلده) مشتی محکم بر دهان یاوه گویان بزنین.

پی نوشت ۲ :‌ واقعا به شخصه نمیتونم چنین سو استفاده هایی رو تحمل کنم و تا جایی که میتونم اطلاع رسانی میکنم همونطور که قرار نیست همه رو قانع بکنم، این پست رو مینویسم تا حداقل از بابت وجدان خودم راحت باشم که میتوانستم بنویسم، پس نوشتم.

پی نوشت n ام :‌ یه چیزی که شما مصرف میکنی لزوما همون لحظه آخ شما در نمیاد. ممکنه در طولانی مدت اثرات تجمعی داشته باشه یا باعث نقص ژنتیکی بشه که شاید چندین نسل بعد شما رو تهدید میکنه. بیماری هایی که با سابقه خانوادگی رخ میدن یا گفته میشه که فرد استعداد سرطان رو داره همش به خرافاتی هست که ما دنبال میکنیم.
مسئله فقط نمک نیست دیگر چیز ها ام هستن ولی فعلا توانایی تهیه مواد غذای به اصطلاح ارگانیک رو ندارم! به جاش از ترازوی علم برای بد و بدتر استفاده میکنم مثالش همین نمک هست.

ارادتمند همتون :‌ alishimist OUT


پست های مرتبط:

https://vrgl.ir/ScnGE
https://vrgl.ir/WIKwj
https://vrgl.ir/bodN9


نمک تصفیهشیمینمک آبیسواد رسانه ایعلمی
It is an unpopular opinion, but I am surrounded by the idiots. کانال تلگرام : MyDifferentNameChannel
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید