فیلمنامه ، رمان (چشمانداز ذهنی شخصیت) یا ، نمایش (در قالب کلمات شخصیت) نیست.
فیلمنامه : داستانی است که با تصویر ، در قالب گفتگو و توضیح صحنه ، و در بطن ساختار دراماتیک تعریف میشود.
فکر اولیه تبدیل میشود به موضوع.
موضوع : ماجرا + یک شخصیت.
پیش از نوشتن فیلمنامه باید مشخص شود : داستان درباره چیست؟ و داستان درباره کیست؟
ساختار(الگو) دو تعریف دارد : ۱) ساختن یا در کنار هم گذاشتن ٬ ۲) رابطه بین اجزا و کل
مجموعهای از ماجرای دراماتیک.
یک صفحه فیلمنامه برابر است با یک دقیقه فیلم.
بطن فضایی خالی است : مثل لیوان.
فیلمنامه داستانی است که با تصویر در قالب گفتگو و توضیح صحنه در بطن ساختار دراماتیک تعریف میشود.
بطن تغییر نمیکند ، بلکه محتوا عوض میشود.
بنا یا آغاز : فرضیهی دراماتیک ، شخصیت اصلی ، موقعیت دراماتیک ، روابط شخصیتها را باید معرفی کنیم.
تقابل : شخصیت اصلی باید با موانع دراماتیک مواجه شود تا نیاز دراماتیک خود را رفع کند.
گرهگشایی : راه حل داستان شما چیست؟
نقطه عطف : حادثه یا ماجرایی است که در داستان چنگ میاندازد و آن را به جهت جدیدی پرتاب میکند.
نقطه عطف حادثهای است که ما را از پرده اول به پرده دوم و از پرده دوم به پرده سوم میبرد.
پیش از نوشتن اولین کلمه فیلمنامه باید ۴ چیز مشخص شود : پایان ٬ شروع ٬ نقطه عطف اول ٬ نقطه عطف دوم
فکر اولیه را بگیریم و پایان را مشخص کنیم ، شروع را تعیین کنیم و بعد نقاط عطف اول و دوم را مشخص کنیم.
تکلیف شماره ۱
فکر اولیه را گرفته و به موضوع تبدیل کنید و بعد با توجه به الگو آن را ساختار بندی کنید.
شخصیت اصلی کیست؟ داستان شما چیست؟
تکلیف شماره ۲
آنچه تا اینجا از داستان مان میدانیم : پایان ، شروع ، نقطه عطف ۱ و ۲.
شخصیتها؟ از کجا می آیند؟ کجایی هستند؟ هدفشان چیست؟ نیاز دراماتیکشان چیست؟ جان کندن
راهنمایی ۴ صفحه خلاصه :
(در نیم صفحه) : سکانس یا صحنه افتتاحیه را به صورت روایت دراماتیک بنویسید.
(در نیم صفحه) : به طور خلاصه ماجرایی را که در پرده اول رخ میدهد بنویسید.
(در نیم صفحه) : نقطه عطف اول را به صورت روایت دراماتیک بنویسید.
(در یک صفحه) : چهار مانع را فهرست کنید که شخصیت (ها) طی ماجرایی پرده دوم با آن (ها) مواجه میشود (میشوند) ٬ موانع میتوانند فیزیکی ٬ درونی ٬ بیرونی ٬ عاطفی ٬ روحی ٬ ذهنی یا ترکیبی از این ها باشند ٬ خلاصه هر مانع را توضیح بدهیم و بنویسیم شخصیت چگونه با آن برخورد میکند.
(در نیم صفحه) : نقطه عطف دوم را به صورت روایت دراماتیک بنویسید.
(در نیم صفحه) : خلاصه ماجرای پرده سوم (گره گشایی) را بنویسید.
(در نیم صفحه) : سکانس یا صحنه پایانی را به صورت روایت دراماتیک بنویسید.
تکلیف شماره ۳
خلاصهی ۴ صفحهای را به هیچکس نشان ندهید.