بنام او
خب اول بزارین یه مفهومی رو روشنش کنیم و اون اینه که سیستم های کامپیوتری فقط این گوگولی هایی نیستن که در قالب لپ تاپ و کامپیوتر های رو میزی داریم و باهاشون حال میکنیم
سیستم های کامپیوتری طیف وسیعی از دیوایس ها رو در بر میگیرند از ابرکامپیوتر هایی که برای مقاصد علمی و نظامی استفاده میشه تا این پک های ریزه میزه که توی هوشمند سازی اشیاء داره بکار میره.
هر سیستم کامپیوتری بنا بر مقاصدی که براش طراحی شده از یه معماری توی چیدمان اجزائش بهره میبره و همینجور الا بختکی دم دستگاهش رو سرهم نکردن.
توی این مقاله مدنظر داریم که به معماری sorted program که توسط داوشمون جان فون نیومن طراحی شده بپردازیم با ما همراه بگردید ?
خب توی این مدل معماری ، کل سیستم به سه قسمت تقسیم میشه و سخت افزار های مختلف بنا به اهداف کاریشون توی سیستم ، توی یکدوم از این قسمت ها قرار میگیرند.
و اما این سه قسمت:
۱ - Central Processing Unit [CPU] :
واحد پردازش مرکزی
این قسمت توی سیستم های کامپیوتری تحت این معماری ، وظیفه پردازش و تفسیر داده ها رو بر عهده دارن ؛ چیزی که در مورد این قسمت مهمه اینه که بدونیم کل این بخش الزاما اون قطعه گرون قیمتی نیس که خمیرمالیش میکنیم و خیلی لطیفه ، اوشون میکروپروسسور نام دارن ولی از اونجایی که اکثر سیستم های کامپیوتری واحد CPU شون توی یدونه از اونها خلاصه شده به این نام شناخته میشن .
این قسمت میتونه شامل ده تا میکروپروسسور غول باشه توی سیستم های سروری ، یا چهار تا IC درب داغون توی چیپ های دم دستی.
۲ - Memory Unit [MU] :
این قسمت وظیفه فراهم سازی داده و ایضا بهینه سازی محل کار قسمت CPU رو بر عهده داره ،یجورایی کارگر دم دست اوساس. حافظه های RAM و حافظه Cache میکروپروسسور جزو این قسمت محسوب میشوند.
۳ - Input Output Unit [IOU] :
این قسمت شامل یه سری کنترلر هست که معمولا روی مادربرد قرار گرفتن و قابلیت ارتباط سیستم با محیط خارج رو فراهم میکنن ؛ مثلا کنترلر شبکه ، کنترلر گرافیکی و ...
دقت بکنید که سخت افزار هایی مثل کیبورد ، موس ، کارت گرافیک(جدیدا) ، حتی حافظه های ثانویه مثل HDD , SSD ،جزوه سیستم محسوب نمیشن و در واقع همون اجزا خارجی اند که از طریق قسمت IOU با سیستم در ارتباط اند
خب مقاله پربارمون به اتمام رسید
تا فرداشب خدانگهدار?