وقتی کلمهی پروسیجرال را میشنوید، بدانید که با اتریبیوتها سر و کار دارید. گاهی نرمافزارها این اتریبیوتها را از دید شما پنهان میکنند، و گاهی مانند هودینی آنها را کاملاً در اختیار شما قرار میدهند. بیایید از ابتدا شروع کنیم و مفهوم پروسیجرال را به زبان ساده توضیح دهیم.
پروسیجرال چیست؟
در دنیای گرافیک و انیمیشن، دو نوع ورکفلو یا روش کار وجود دارد:
Destructive (تخریبی): 3ds Max و Maya
Non-Destructive (غیرتخریبی): Houdini و Geometry Nodes در Blender
در نرمافزارهای تخریبی، اگر تغییری اعمال کنید، برای بازگشت به حالت قبلی باید از دستور Ctrl + Z استفاده کنید. اما در روش غیرتخریبی، شما میتوانید به هر مرحله از تغییرات دسترسی داشته باشید، آنها را ویرایش کنید، و نرمافزار به طور خودکار تمامی تغییرات بعدی را با توجه به اصلاحات شما بهروز میکند. این یعنی ورود به دنیای پروسیجرال.
اتریبیوتها؛ پایه و اساس هودینی
اساس پروسیجرال بودن در هودینی، اتریبیوتها هستند. اما اتریبیوت چیست؟
اتریبیوت در لغت به معنای «خصوصیت» است. در هودینی، اتریبیوت داده یا مقداری است که از یک مرحله به مرحلهی دیگر منتقل میشود و میتواند تغییراتی را کنترل کند.
فرض کنید اتریبیوتی به نام "Amin" دارید که عدد 1 را در خود نگه میدارد. این عدد میتواند:
یک گروه را بسازد.
در سیستم ذرهای تغییراتی ایجاد کند.
یا حتی ویژگی خاصی را در یک نود (Node) تغییر دهد.
و غیره...
استفاده از اتریبیوتها در هودینی به شما این امکان را میدهد که کنترل دقیقی بر روی تمام مراحل پروژه داشته باشید.
هودینی؛ از پیچیدگی تا شیرینی
اگر با عجله و بدون درک عمیق با هودینی کار کنید، هیچ چیز از آن نخواهید آموخت. اما اگر صبور باشید و زمان کافی بگذارید، میتوانید پیچیدگیهای این نرمافزار را به شیرینی تجربه تبدیل کنید.
معرفی من
من امین خرمایی هستم، مهندس نرمافزار با سالها تجربه در حوزهی نرمافزارهای انیمیشن سهبعدی و جلوههای ویژه.
با آرزوی موفقیت برای همهی شما در مسیر یادگیری.