محمد امین جمالی
محمد امین جمالی
خواندن ۷ دقیقه·۱۰ ماه پیش

مصاحبه من با سایت 3dmodels.org

اثر هنری من به نام Ride,Coffee,Book
اثر هنری من به نام Ride,Coffee,Book

سلام به شما مخاطبین عزیز

حدودا یک ماه پیش وبسایت 3dmodels.org (یا همون hum3d سابق) که بعنوان سایت مدلسازی ماشین از قدیم میشناسیمش مطابق برنامه هر ساله مسابقه ای در زمینه مدلسازی و رندرینگ ماشین برگزار کرد. در این مسابقه شرکت کردم و اثر هنری من به نام Ride,Coffee,Book برنده جایزه منتخب دو شرکت Marmoset و رندر فارم RebusFarm شد. (تصویر بالا) در لینک زیر میتونید نتایج این مسابقه رو مشاهده کنید.

https://3dmodels.org/blog/car-challenge-2023-winners/

در همین راستا، تیم این وبسایت مصاحبه کوتاهی رو با من تدارک دیدند که مصاحبه خوب و دلنشینی بود و ازشون متشکرم. این مصاحبه رو به زبان فارسی در اینجا به اشتراک میذارم و بنظرم میرسه برای کسانی که تازه وارد این زمینه کاری شدن مطالب مفیدی داشته باشه:


لطفا کمی از خودتان برایمان بگویید. چه کار می کنید و چگونه یک هنرمند سه بعدی شدید؟

سلام به شما و بازدیدکنندگان سایت. من برای این گفتگو خوشحالم. وقتی 6 ساله بودم با بازی Flatout آشنا شدم. این بازی برای من بسیار جذاب بود، خیلی برایم هیجان انگیز بود که بتوانم در دنیای کامپیوتر ماشین سواری کنم. من نقاشی‌های زیادی از این بازی روی کاغذ کشیدم و همیشه می‌پرسیدم چطور می‌توان چنین چیزی ساخت. بعد از مدتی NFS Underground 2 منتشر شد و علاقه من به بازی ها دو چندان شد.

چند سال بعد فرصتی پیش آمد تا نرم افزار GameMaker 8.0 را یاد بگیرم. دنیای بازی های دوبعدی آنقدرها برای من جذاب نبود، اما آن را پذیرفتم زیرا نقطه شروع مناسبی بود. بعد از مدتی شروع به یادگیری یونیتی کردم. برای من خیلی سخت بود. در گرافیک کامپیوتری آنقدر خوب نبودم، اما بهتر از طراحی روی کاغذ بود. چون ctrl+z وجود داشت و می‌توانست اشتباهات من را بدون اینکه کارم خراب شود تصحیح کند!

در آن زمان بازی های کوچکم را برنامه نویسی می کردم و برای پروژه هایم نیاز به مدل سه بعدی داشتم. مدل های سه بعدی آماده بسیار کمی برای بازی وجود داشت. از همان ابتدا یادگیری مدلسازی سه بعدی را با مدلینگ ماشین شروع کردم. منابع آموزشی زیادی در دسترس نداشتم، اما بعد از مدتی با دوستانی آشنا شدم که خیلی خوب و دلسوزانه مرا راهنمایی کردند، بنابراین از آنها به خوبی یاد گرفتم. و خلاصه این راه را تا الان ادامه دادم.


الهام بخش این اثر چالش خود را از کجا پیدا کردید؟ داستان ایجاد آن چیست؟

این روزها به آرامش بیشتری نیاز دارم و به مکان های آرام، اشعار حافظ (بخشی از آن در اثر هنری من وجود دارد) و موسیقی آرام علاقه مند شده ام. من به ماشین علاقه دارم و احترام خاصی برای خودروهای دهه 80 و 90 قائل هستم. در صدر این خودروها، من پورشه 911 کلاسیک را به دلیل طراحی بسیار متفاوت و انحناهای دلپذیر روی بدنه آن دوست دارم. ترکیب این علاقه و روحیه درونی من، این اثر را خلق کرده است، بهترین اثر هنری من تا کنون. من به خودم برای ساختنش افتخار می کنم و از ته دل دوستش دارم.


برای ایجاد این تصویر از چه نرم افزار و پلاگینی استفاده کردید؟ آیا با مشکلاتی مواجه شدید و چگونه بر آن ها غلبه کردید؟

من از سال 2010 کار با 3dsmax را شروع کردم و با چالش های این نرم افزار در ساخت مدل های خودرو آشنا بودم، بنابراین از این نرم افزار برای مدل سازی استفاده کردم. همیشه دوست دارم نتیجه نهایی را سریع ببینم. به همین دلیل است که من پروژه های خود را با موتورهای رندر Real-Time رندر می کنم.

در حال حاضر سریع ترین، ساده ترین، منعطف ترین و با کیفیت ترین نرم افزار برای من Marmoset است. قبل از این فقط تجربه رندر استودیویی یک آبجکت با این نرم افزار را داشتم و نمی دانستم که آیا این نرم افزار برای پیاده سازی ایده من مناسب است یا خیر. اما چون یکی از بهترین گزینه ها برای من بود، ابتدا سراغش رفتم و خوشبختانه تونستم حتی فراتر از انتظارم نتیجه بگیرم. در این نرم افزار هیچ ابزاری برای ایجاد سیستم های ذرات وجود نداشت. بنابر این من برای ایجاد بارش باران (که نقش مهمی در فضاسازی این کار داشت) به فتوشاپ آمدم و آنها را به صورت دستی به رندر نهایی اضافه کردم. در کل از نتیجه راضی هستم.


چند وقت یکبار پروژه های شخصی انجام می دهید و نمونه کارهای خود را به روز نگه می دارید؟ کدام یک را دوست دارید؟

من این کارها را به دلیل علاقه ام به هنر و ماشین انجام می دهم. با وجود اینکه مثل خیلی از همکارانم مشغول پروژه های مختلف هستم، سعی می کنم هر 1-2 ماه یک بار کارهای غیرتجاری را به کارم اضافه کنم و از آن بسیار لذت می برم. اکنون گالری اصلی آثار من در ArtStation و LinkedIn فعال است. کار محبوبم برای من پروژه ای است که برای مسابقه انجام دادم، بعد از آن، واقعاً پروژه فورد فیستای Ken Block خودم را دوست دارم. من به کن علاقه زیادی داشتم و مدت زیادی را صرف طراحی این ماشین کردم. در نهایت، پروژه های من مانند فرزندانم هستند و من هر یک از آنها را دوست دارم.

چه کسی یا چه چیزی اخیراً الهام بخش شما شده یا خوشحالتان کرده است؟ شاید این یک کتاب، یک فیلم یا یک هنرمند.

کسانی که ماشین‌های کلاسیک اصیل را بازسازی و نگهداری می کنند و خود آن ماشین‌ها توجه من را جلب می‌کنند. من برای آنها بسیار هیجان زده هستم، به خصوص اگر ماشین خاص و کمیاب باشد یا رنگ ها و لوازم جانبی منحصر به فرد داشته باشد. به نظر من آنها هنرمندان ویژه ای هستند، مثل کسانی که بناهای تاریخی را مرمت و نگهداری می کنند.


لطفاً پنج نکته کوتاه خود را برای هنر سه بعدی به ما بگویید.

- فکر نمی کنم شما نیازی به یادگیری ابزارهای مختلف داشته باشید. سعی کنید از ابزارهای پایه برای انجام کارهای مختلف به خوبی استفاده کنید تا بتوانید بر کاری که می خواهید انجام دهید مسلط شوید و به نتیجه دلخواه برسید.

- یک اثر هنری ترکیبی از علوم مختلف است. پس سعی کنید در مورد سایر علوم نیز اطلاعات کسب کنید. معماری، فلسفه، فیزیک، تاریخ و غیره (هر رشته ای که به آن علاقه دارید) می تواند به شما کمک کند. ایده ها و راه حل های جدید اغلب از ترکیب چیزهای به ظاهر نامرتبط ناشی می شوند.

- از معلمان متخصص کمک بگیرید. برخی افراد با خودآموزی از منابع مختلف شروع به یادگیری می کنند که ممکن است بسیاری از آنها کیفیت لازم را نداشته باشند و دانش آموز متوجه نشود. بهتر است در زمینه مورد نظر خود متخصصان را بیابید و از آنها بیاموزید. ممکن است مجبور شوید کمی هزینه کنید اما پیشرفت شما را سرعت می بخشد. به نظر من معلم متخصص برای دانش آموز کسی است که آثار هنری خوبی داشته باشد، در انتقال مفاهیم پایه قوی باشد و دلسوزانه از آثار هنری شما انتقاد کند و شما را برای حل مشکل راهنمایی کند. البته ممکن است همه ویژگی ها در یک نفر نباشد و باید چند نفر محدود را پیدا کنید.

- تمرین، تمرین، تمرین. سعی کنید مدتی یک موضوع خاص را به خوبی تمرین کنید تا به طور کامل به آن مسلط شوید و در صورت تمایل به سراغ موضوع دیگری بروید. این باعث می شود که راه حل های مناسب برای حل مشکلات آن موضوع به خوبی در مغز شما باقی بماند. این زمان به شما و کارتان بستگی دارد. ممکن است در برخی موارد 1 ماه باشد، ممکن است 1 سال زمان نیاز باشد.

– و در نهایت، موفقیت هرگز آسان نیست، پس با خودتان مهربان باشید که تنها دارایی واقعی شماست. هیچکس از ابتدا بهترین هنرمند نبوده است. خودتان را به خاطر اینکه در ابتدا یا نیمه راه بهترین نبودید سرزنش نکنید. اگر کاری را که انجام می دهید و نتایجی که از آن می گیرید دوست دارید و پیشرفت خود را احساس می کنید، در مسیر درستی هستید. به همین منوال ادامه دهید.

از اینکه تا پایان گفتگو با من بودید متشکرم و امیدوارم در زندگیتان دلی آرام داشته باشید.


نسخه زبان انگلیسی این مصاحبه رو در لینک زیر می تونید مشاهده کنید:

https://3dmodels.org/blog/mohammad-amin-jamali-interview/




سه بعدیمدلسازیمسابقهhum3dخودرو
کارشناسی کامپیوتر ، فعال در زمینه گرافیک سه بعدی و ساخت بازی ، اموزش و اینجور چیزا! علاقمند به انیمیشن، بازی، ماشین و طب و طبیعت!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید