خیلی شانسی توی سرچم چشمم به این واژهی "رویدادنامه" خورد و برای عنوان این مطلب انتخابش کردم. به نظر چیز باحالیه! بزن بریم سراغ اصل مطلب 👇🏻👇🏻👇🏻
⭕️ اولین گیمجم حضوری 12 ساعته (Twelve Jam) توی تهران برگزار شد و به نظرم نکتههای زیادی داشت که بهتره قبل از رفتن سراغ موضوع خرجها بهشون اشاره بکنیم.
من امینم و قراره چند دقیقه در مورد این رویداد خاص باهاتون گپ بزنم. این مطلب در مورد یک مسابقه بازیسازیه (Game Jam) که هدف، ساخت «یک مرحله» توی یه بازی Platformer از قبل ساخته شده به اسم N++ بود.
🔗 اگه تیزر رویداد یا ویدئوی اعلام Theme رو ندیدین همه توی این 👈🏻 Playlist چنل یوتیوبمون هست.
🔸 حالا بریم سراغ نکتهها:
اولین درسی که خودمون (تیم برگزاری PGJ) گرفتیم تفاوت خیلی زیاد یک گیمجم «یک روزه» با «دو روزه» (مشابه گلوبال گیمجم) بود. ترکیدیم عملا! 💣
با اینکه اختلاف «یک روز» به نظر چیز خاصی نیست ولی فشردگی رویداد هم از نظر زمانی، هم از نظر تعداد خروجیها برای ما اینقدر زیاد بود که ته برنامه من خودم نمیفهمیدم چطور از پشت لپتاپی که اول سالن بود سر در میآوردم به لپتاپ آخر سالن! تعداد درخواستهای Playtest بچها خیلی زیاد بود و تیم منتور برای این حجم درخواست واقعا کم بود.
توی Global Game Jam تیم منتور نهایتا با 10 یا 15 تا بازی در حال ساخت سرو کار داشت که سرعت دولوپشون هم خیلی کمتر از ساخت یک مرحله ساده بود. ولی توی این رویداد ما با بیشتر از 70 مرحله روبهرو بودیم که بعضیهاشون بیشتر از 5 بار در طول زمان رویداد ازمون درخواست تست کردن مرحلهشون و فیدبک دادن بعدش داشتن. شما دیگه فکرشو بکن که چقدر Chaos بود اون وسط! (البته واس منتورها! شرکتکنندهها که داشتن عشق میکردن با ادیتور بازی!)
به معنای واقعی کلمه انگار توی یک بازی کنترل منابع و نیرو (مثل Dinner Dash) قرار گرفته بودیم که همزمان هم باید کلی تسک مختلف انجام میدادیم و هم میزان محبوبیت مخاطبها رو حفظ میکردیم که قلبشون پایین نیاد. عمرا نمیشد! 😶
اون وسط فقط کسایی بیشترین کیف رو میکردن که پویا بودن و با بچها و منتورها تعامل داشتن وگرنه کسایی که گوشهنشین بودن احتمالا این رویداد براشون کاملا یه رویداد معمولی بوده.
👀 درس اخلاقی: حواستون باشه اگه خواستین یه رویداد مشابه یک روزه برگزار کنین این شکلی مثل ما Burnout نشین! :)
داستان این حمایت خیلی جالبه و برمیگرده به زمانی که داشتیم خبر ایونت رو میرفتیم بالا. یه لحظه من با خودم فکر کردم که خب اگه ملت نسخه کرکی N++ رو نصب کنن و روش مرحله طراحی کنن آخرسر کجا میخوان آپلود کنن؟! عملا یک گیمجم ناقص میشد چون معمولا نسخههای کرکی از بخش آنلاین بازیها ساپورت نمیکنن.
یهو به ذهنم رسید که بذار یه تیری توی تاریکی بزنیم و به دولوپرهای بازیش که میدونستیم یه زن و شوهرن پیام بدم ببینیم چی میشه. به قول معروف: "کُنتر که نمیندازه!". به همین خاطر بهشون با این متن ایمیل زدم و رفتم سراغ بقیه کارا.
کمتر از 5 ساعت یه جوابی با این متن اومد:
من و فیروز اینطور بودیم که DAMN! چقدر پایهن اینا! 🤩
به این شکل مذاکره شکل گرفت و ادامه پیدا کرد تا جایی که تونستیم ازشون 120 تا Steam Key (کد رایگان بازی) و یک ویدئوی اینترو از خودشون برای تیزر اول و ویدئوی اعلام تم. اگه این زوج دوست داشتنی از ما حمایت نمیکردن عملا همچین گیمجمی تعریف نمیشد و همچین تجربههایی برای به اشتراک گذاشتن نداشتیم. ❤️
⚠️ البته اصلا فکر نکنین همهی تیمها اینقدر راحت ازتون حمایت میکنن و براتون کد مفتی میفرستن. فقط تیمهای Indie و مستقل هستن که ساختار سازمانی پیچیدهای ندارن و بین خودشون سریع موضوعات رو رد و بدل میکنن. برای همین سریع تکلیفتون رو مشخص میکنن و به جواب میرسین.
یه لحظه فکر کن شما مثلا به یه استودیوی بزرگ AAA مثل یوبیسافت پیام بزنی که آره ما میخوایم مشابه همچین رویدادی رو با کمک لول ادیتور Farcry 5 برگزار کنیم. پیامتون قشنگ میره تهِ تهِ اینباکسشون در کنار کلی ایمیلهای متفرقه دیگه (حتی در کنار یه ایمیل از یه پسر بچه 13 ساله که از ثبت نشدن اچیومنتش از بازیشون شکایت کرده!) و کـــــاملا محو میشه... بدون شک!
یکی از اتفاقهای با ارزش این رویداد، «دیده شدن» خروجیها توسط داورهای غیر ایرانی بود که به نظرم نکته خیلی خیلی مهمیه. یه کوچولو براتون این قضیه رو بسط میدم که چرا اینقدر مهم بوده:
🔸 ماها از اون موقعی که به دنیا اومدیم، چه بخوایم، چه نخوایم، تحث تاثیر «جبر جغرافیایی» مزخرف بودیم و همچنان هستیم. جبر جغرافیایی خیلی خلاصهش میشه «دسترسی نداشتن فیزیکی به امکاناتیه که توی منطقه شما نیست».
شما به طور مثال میری پادکست یه بازیساز معروف رو گوش میدی و متوجه میشی نحوه ورودش به این صنعت این بوده که مثلا اپلای کرده برای شرکت بازیسازی خیلی خفن دو تا خیابون اونورتر! یا مثلا توی یه رویداد بزرگی مثل Gamescom که توی کشور همسایهشون برگزار میشده با یکی از تیم فلان که داشتن روی یه بازی مهم کار میکردن صمیمی بشه و بره توی تیمشون. این "فلان"هایی که میگم میتونه هر تیم یا IP بزرگی مثل Farcry، SprinterCell، Driver و ... باشه که ماها توی بچگیمون کلی باهاشون خاطره داشتیم. دیگه شما تا تهش برو.
حالا این وسط وقتی از نظر فیزیکی به هیچ کدوم از این تیمها یا رویدادهای مطرح جهان دسترسی نداریم (یا اگه داریم خیلی سخته)، همچین اتفاقی و دیده شدن کارهای ایرانیها توی سطح Global یه کمک کوچیک ولی قابل توجه به دولوپرای حال حاضر و نسل آیندهس که بتونن راحتتر کاراشون رو پروموت کنن یا بخوان به تیمهای اون طرفی جوین بشن.
برای همین گفتم این اتفاق و موارد مشابهش "خیلی خیلی مهمه" و واقعا به تیم PGJ افتخار میکنم که بستر همچین اتفاقهایی رو مستقل و بدون انتظار از ارگان خاصی فراهم میکنه. ❤️
تاثیرات این گیمجم برای کامیونیتی PGJ فقط شامل زمان حال حاضر نمیشه. با داشتن کارنامهای که توش سابقههایی مثل برگزاری گلوبال گیم جم توی پایتخت ایران و این گیم جم بین المللی اخیر مشخصا ارگانهای اون طرفی (مثل تیم اصلی Global Game Jam یا تیم IGDA) ما رو بیشتر تحویل میگیرن و میتونیم همکاریهای خیلی خفنی باهاشون بزنیم که آیندهی این کامیونیتی رو خیلی درخشانتر و ارزشمندتر میکنه. خبرهای نهاییش رو به محض قطعی شدن توی شبکههای اجتماعیمون اطلاع رسانی میکنیم حتما.
توی این رویداد ما افتخار این رو داشتیم که «بچههای انیمیشن» هم جزو شرکتکنندهها باشن و در کنار بقیه علاقهمندهای حوزه بازیسازی روی مرحلهشون کار کنن. این بچها برخلاف تجربهی کمی که توی این زمینه داشتن ما رو در طی رویداد شگفتزده کردن! 🤯 چقدر اشتیاق و هیجان توی وجودشون دیدیم که داشتن نهایت تلاششون رو میکردن که بتونن پا به پای بقیه بچها مرحلهشون رو بسازن.
ه🔸 نکتهی جذاب قضیه اینجا بود که برخلاف بقیه شرکتکنندهها که ذهنیت گیمری داشتن و باعث میشد سعی کنن تا جای ممکن دهن پلیر رو از طریق راههای مختلف سرویس کنن!، این بچها به جاش سعی میکردن یه لول معقول با سطحهای ساده بزنن که پلیر بتونه بدون پیچیدگی خاصی به آخر مرحله برسن. خیلی از مرحلهها به همین دلیل پیچیدگی یا سختی بیش از حد بدون تعارف از لیست 20 نفر برتر حذف شدن. 🚮
ه🔸 این نکته نشون میده که الزاما پیشینهی گیمینگ یا بازیسازی داشتن کمکی به رسیدن به یه خروجی قابل قبول توی گیمجم نمیکنه! 👎🏼
.
.
.
🔸 اولین و بیشترین هزینه این رویداد یک روزه مثل همیشه میره سمت اجاره مکان.
15 میلیون تومن ناقابل (تازه با تخفیف!) برای اجاره فضای کار اشتراکی «کرانه» رفت. فضای خیلی باحالی بود و استف خوبی داشت ولی از نظر تهویه هوا چون جمعیت زیاد بود دیگه موتور خونهشون کم آورده بود! 😄
🔸 دومین هزینه میره برای سه تا تیشرت هدیه
یک میلیون و چهارصد برای چاپ سه تا تیشرت هزینه شد. چاپش رو مثل همیشه بچههای دوست داشتنی «خرتناق شاپ» زحمتشو کشیدن. طرحشم، دیزاین ترکیبی از بچهای آرتیستمون دانیال و ملیکا بود.
🔸 یک میلیون و شصد تومن برای خرید استیکرای قلب، ستاره و الماس شد
(این استیکرا برای امتیازهای روز رویداد برای هر نفر بود که آخرسر ختم میشد به اون سه تا تیشرت جایزه)
🔸 یک میلیون و نهصد هزار تومن برای چاپ تگهای اسم و استیکرای ولکام شد
(توی رویداد هر کسی روی سینهش یه Name Tag داشت که توش اطلاعاتی مثل اسم و نوع مسئولیتشون بود)
MEN = Mentor | STF = Staff | ATT = Attenders
🔸 صد تومن چاپ لیست افراد و جدول امتیازات
🔸 یک میلیون و هفصد تومن پول ناهار تیم برگزاری PGJ شد.
(حالا فکر کن اگه همین تیم، تیم اجرایی فلان ارگان دولتی بود. زیر 8 تومن پول ناهارشون در نمیاومد!)
حالا توی بخش بعدی کمک هزینههایی که دریافت کردیم رو لیست میکنیم:
🔹 این اسکرین شات از پنل صفحه ایوند:
و این هم خالص دریافتی با احتساب کارمزد خود ایوند و مالیات:
🔸 پس در نهایت 18 میلیون و چهارصد از طریق بلیطها دستمون رسید. 💸
🔹 یه دونه اسپانسر داشتیم که مثل گیمجم قبلی «استودیو تاد» عزیز بود. تادیها وقتایی که پشتمون خالیه همیشه به فکرمون هستن و تا جایی که بتونن کمک میکنن.
🔹 یه حرکت جدیدی که برای بخش کمک هزینهها زدیم (دیگه فیییشار زیاد بود!) پیام دادن به بازیسازهای داخل و مهاجرت کرده بود. اسمشون رو با افتخار اینجا لیست میکنم:
اشکان سعیدی (NoOp Army) ❤️ هانیه گودرزی (Pioneer Games) ❤️ صادق و یاسمن (Ubisoft) ❤️
🔹 ته ماجرا یه دو سه تومنی موند که نگهش داشتیم برای رویدادهای بعدی. باهاش میشه یه چندتا باکس کلوچه خرید حداقل :))
این بود خلاصهی هزینههای دومین گیم جمی که تیم PGJ به صورت مستقل برگزار کرد. امیدواریم که اونایی که شرکت کردن راضی بوده باشن، چون با تیم کوچیک و بودجه کممون تهِ تهِ تلاشمون رو گذاشتیم تا میانگین فیدبکهارو مثبت نگه داریم.
⭕️ اگه کنجکاو بودین که آخرسر کیا برنده شدن و داورها چه فیدبکهایی به مرحلهها دادن، «این صفحه» رو چک کنین.
📸 این هم عکس دست جمعی آخر:
- سری گیم جم یه روزه Twelve Jam بازم ادامه داره و اگه پیگیریهای قسمت بعدیش نهایی بشه خبرش رو توی سوشالمون میریم حتما. 🤟🏼
- رویداد Global Gam Jam هم مثل همیشه توی «بهمن ماه» هست که خیلی خوشحال میشم مثل سال پیش میزبان شما دوستان عزیز باشیم. 💪🏻
👀 و در نهایت، حـــرف آخــــر:
تنها اسپانسر همیشگی و دلسوز ما خودِ شما اعضای دوست داشتنی پرشین گیم جمرز هستین. با معرفی کردن PGJ به دوستاتون به بیشتر شناخته شدن این کامیونیتی کوچیک کمک کنین. ❤️