(بهروزرسانی شده در تاریخ: ۲۳ اسفند ۹۸)
خب توی بخش اول «چیستی گیمجم» در مورد ماهیت و ذات این رویداد صحبت کردیم... اینکه تعریفش چیه، به چه صورتهایی برگزار میشه و ...
توی این بخش میخوایم از «چرایـــی» ماجرا سر در بیاریم که اصلا فایدهش چیه؟! چرا باید توی همچین رویدادهایی شرکت کنیم؟! به چه دردمون میخوره؟! چون همونطور که همهمون میدونیم الزاما خوب بودن یک چیز(علم، عمل و...) دلیل بر کاربردی بودنش برای شخص ما نیست و هرکس با توجه به شناختی که به خودش داره باید تصمیم بگیره ارزش وقت گذاشتن داره یا نه. خیلی رکو راست!?
بیایم همین اول انواع نگاههای مختلف به این رویداد رو دستهبندی و بررسی کنیم:
? وقت تلف کردنِه! بهتره روی پروژههای واقعی فعلی خودمون تمرکز کنیم.
? یک فرصت عالیِه برای کسب تجربه و آشنایی با فعالان این حوزه.
? خیلی فانِه و با بچها دو روز واقعا خوش میگذرونیم!
? بیشتر برای رصد تَلِنتهای جدید میایم! (منظورشون از تلنت، استعداده!)
? ... [حالت های ترکیبی موارد بالا]
ما الان کاری با درست بودن یا نبودن هیچکدوم از این دیدگاهها نداریم (بذارین به حال خودشون خوش باشن! چه کاریه خب!) ولی برای اینکه Main Camera رو برای کاراکتر مشخص کنیم، باید بالاخره یکیشون رو مدنظر قرار بدیم وگرنه بازی صفحه سیاه اجرا میشه!
«دیدگاه دوم» با نظرسنجی انجام شده از قبل انتخاب شد و No objection!
توی خیلی از رشتهها و حرفههای عملی وقتی حرف از «کسب تجربه» میزنیم ذهن خیلیها میره سمت حضرتِ «کــارآمــوزی»... اینکه به عنوان یک {شاگرد/نیروی تازهکار} بریم {کنار/زیر} دستِ یک {اوستا/نیروی باتجربه} تا ازشون علم و تجربههایی که تا الان بهش رسیدن رو توی بازه زمانی 3 تا 6 ماه به ما منتقل کنن.
این حرکت خیلی با ارزشِه و خیلیها با همین روش تونستن فرصت وارد شدن به بازارکار رو پیدا بکنن ولــــی...
ولی به صورت موردی توی بازیسازی روشهای دیگم هست که اونقدرها به دلایلی مختلفی دیده نمیشه.
یک نمونهش همین حضرتِ «گیمجم (Game Jam)» هست که توی ایران متاسفانه به طور خیلی محسوسی یتیم و بیخانمانِه بنده خدا! (واقعا بعد خوندن این جمله دلتون میاد که سمت سایت itch.io نرین و توی بخش Jamsش یکیشون رو شرکت نکنین؟! -نـــه؟! قلبتون پس کامل زنگ زده!?)
شاید بگین عبارت «زنگ تفریح» چه ربطی به کلمه «کار» داره! خب نکته خیلی جالبهش همینجاست!
شرکت توی گیمجمها هم نقش یک تفریح وسط کار رو داره هم نقش خودِ کار! به اصطلاح توی این مواقع میگن «کار و لذت یکی میشه» و مغز نمیتونه تفاوت بینشون رو دقیقا درک کنه، به خاطر همین علت هورمن "خسته شدم" خیلی کمتری ترشح میشه! به همین راحتی و خوشمزگی!
این رویدادها مملو از دوستهای جدید، همکارهای آینده جدید و همینطور در کنارشون اساتید باارزش زیادی وجود داره که به خودی خود فرصتهای کمنظیری رو توی زندگیمون رقم میزنه. از مزایای دیدار چهره به چهره که 195 درجه با دیدار غیرحضوری/مجازی فرق داره هرچقدر بگیم بازم کم گفتیم!
از همون اول ماجرا که دکمه Join رو میزنین توی سایت itch.io یا [از نوع حضوریش] وارد سایت/مکان برگزاری گیمجم میشین، سیل چالشهای رنگارنگی سمت شما روانه میشن!
یکیشون چالش همکاری تیمی یا چالش تنهایی پیش رفتن، یکیشون مدیریت زمان [که از مهمترین و سرسختترین شون هست]، یکیشون چالش تسکهای ناشناخته و جدید، یکیشون چالش کم بودن سرعت آپلود در ساعتهای آخر گیمجم! (معروف هست به لحظات کچلکننده گیمجم! از بس که اون لحظه حرص میخورین!) و ...
این مورد در واقع بخشی از همون مورد بالایی هست ولی خب اینقدر مهمه که به صورت جدا آوردمش!
شاید کلمه «Deadline» که به فارسی میشه تقریبا «آخرین وقتی که فرصت هست پروژه بسته بشه» توی جاها و زمانهای مختلف شنیده باشیم ولی تا وقتی که از نزدیک باهاش سلامو علیک نکرده باشیم نمیفهمیم که دقیقا چه ابهتی داره و چقدر جدیه لعنتی! دقیقا مثل همون Nemesis پدرسوختهس که توی جاهای مختلف میکشتیمش ولی باز از یه جای دیگه سر راهمون سبز میشد! قابل کشتن نیست و توی هر پروژهای وجود داره عین بختک! (البته بنده خدا توی این مورد استثناً خیرمون رو میخواد و مفیده برامون!)
گیمجم فرصت بسیار بسیار خوبیه برای درک این ماجرا و باعث میشه در آینده وقتی کارفرمامون گفت فلان روز آخرین مهلت تحویله دیگه شوخیش نگیریم. واقعا پروژه برسونیم یا قبلترش باهاش هماهنگ کنیم. (بعضیها این عادت رو دارن که تازه بعد اتمام زمان تحویل برای گرفتن وقت بیشتر دست به زنگ میشن!)
مقیاس اکثر گیمجمها (به جز نمونههای محلی و Local) فراتر از یک کشور خاصیِه و ما با شرکت توشون در واقع با داوطلبان جهانی وارد رقابت میشیم نه یک جامعه آماری کم جمعیت، به همین علت از همون اون موضوع و تِمی که شما و تیمتون روش وقت گذاشتین و یک بازی ازش خروجی گرفتین میتونه هزاران بازی باکیفیت دیگه از سرتاسر جهان برای گیمجم مورد نظر ثبت بشه.
در نهایت ما با وقت گذاشتن روی بررسی و تحلیل اونها میتونیم نکات خیلی مفید و ارزشمندی رو استخراج کنیم که هم برای زمان حالمون به کار میاد و هم برای آینده.
?نکتـــه: دو مورد بعدی، یعنی 6 و 7، اکثراً برای گیمجمهای «آنلاین» صدق میکنه. علتش رو توی «بخش اول- چیستی» کامل توضیح دادیم.
بعد از اتمام گیمجمهای «آنلاین»، شرکت کنندهها به صورت اختیاری میتونن به آثار سابمیت شده رویداد امتیاز بدن، حالا اینکه دقیقا بر اساس چه معیارهایی این امتیازها داده بشه رو برگزارکنندگان یا هاستهای گیمجم تعیین میکنن. همین امر سبب میشه شرکت کننده با اون معیار(Aspect)ها و اصول قضاوت کردن یک بازی آشنا بشن و در آینده بتونن پروژههای خودشون رو با همون معیارها مورد سنجش قرار بدن.
چه فرصتی از این بهتر که اثر شما بتونه سعادت زیارت آدمهای صاحبنظر و با تجربه این حوزه رو داشته باشه و با مورد سنجش قرار گرفتنش بفهمین که به اصطلاح Messed up کردین(گند زدین در واقع!) یا یک اثر نسبتا خوب که حرفی برای گفتن داره تولید کردین. فرصتی که توی حالت معمولی در بیشتر مواقع خیلی سخت و یا غیرممکن به حساب میاد!
در انتهای کار هم با بررسی و تحلیل کلیت اتفاقات رخ داده و دو دوتا چهارتا کردنشون میفهمین که حدودا در چه سطحی از چه جایگاهی قرار دارین، چه نیازهایی توی سه بخش فنی، هنری و طراحی بازی دارین و صد البته نیازهای علوم انسانی که دفعههای بعد با همتیمیتون وارد مشاجرههای وقتگیرِ بیهوده نشین.
همینطور آوازهای دهل از دورِ قبل از گیمجم میتونه تبدیل بشه به فعالیتهای پیوسته و برنامهریزی شده بعد گیمجم. (البته ناگفته نماند حالت برعکسش هم دیده شده!?)
خب به آخر این مطلب رسیدیم...
امیدوارم که تونسته باشم توی این بخش توجه شمارو بیشتر به گیمجمهای دوست داشتنی جلب کنم که در نهایت باعث بشه حضور ایرانیها در صحنه این جنس رویدادهای جهانی بیشتر بشه و از تنهایی دق نکنیم اونجا خلاصه!? (البته توی GGJ امسال که حضور پررنگی داشتن بچها و دمشون گرم?، منظورم از نوع آنلاینش بود)
مثل همیشه برای اطلاعات بیشتر لینکتون میکنم به مقالهها، ویدئوها و کلا هرچیز مفیدی که بدرد این بخش دوم یعنی «چرایی» میخوره:
- مقالههای سایت گاماسوترا (Gamasutra):
? Why Should You Participate in Game Jams
? Professionals: Do the Game Jam (توی این مطلب توضیح میده که چرا حتی حرفهایها هم باید گیمجم شرکت بکنن???)
?How to Get the Most Out of a Game Jam (مقالهای شناخته شده و تاثیرگذار از خانوم Christer Kaitila که هر سه بخش چیستی، چرایی و چگونگی رو با هم توضیح میده)
?...
?...
?لینکها به مرور زمان اضافه میشه.
آمادهاین که بریم سراغ بخش اصلی؟?
همممم، پس بریم:
⭕️⭕️ این مطالب به یاری و همکاری شما دوستان عزیزِ فعال در این حوزه میتونه خیلی کاملتر و همینطور بینقصتر باشه... اگه نکتهای، نظری، پیشنهادی و انتقادی دارین خیلی خوشحال میشم که توی همین صفحه در بخش نظرات منتقلش کنین. (فقط خواهشا حاوی ویروس کرونا نباشه که ما هنوز آرزو زیاد داریم?✌?) ⭕️⭕️