ویرگول
ورودثبت نام
امین منتظری
امین منتظری
خواندن ۱۰ دقیقه·۸ ماه پیش

برگزاری گلوبال گیم جم چقدر خرج داشت؟

هیچ ایده‌ای ندارم!
هیچ ایده‌ای ندارم!


عنوان‌ش براتون عجیبه نه؟ :))
چرا واقعا مشابه همچین مطلب‌هایی نیست که بقیه تقریبا بدونن که داستان پشت صحنه این رویدادها چیه؟
برگزار کننده‌ها تنبلن که نمی‌نویسن یا نمی‌خوان شما همچین اطلاعاتی رو بدونین؟
.
.
.

هر چی هست مهم نیست!
🔸 توی این مطلب من می‌خوام تا جایی که بتونم خرج‌ها رو تک تک از اول تا آخر لیست بکنم تا بقیه بچها هم مطلع بشن که حدودا چقدر خرج بر می‌داره و چه نکته‌هایی داره. شاید سال بعد خودتون خواستین یه گلوبال گیم جم برگزار کنین. 😉


1) اجـــاره مکـــــان:

این تسک چون توی «یک روز» هماهنگ شد یکی از سخت‌ترین و استرس آورترین تسک‌ها بود!

❓ سؤال: چرا یک روز؟ مگه قبلش وقت نداشتین؟
- جواب: امسال به طرز فوق‌العاده عجیبی که خودمم هنوز نمی‌تونم درک‌ش کنم، فقط یک سایت حضوری توی سایت گلوبال گیم جم رجیستر شده بود و بقیه مجموعه‌ها مثل دانشگاه بهشتی و دانشگاه شریف که سال‌های قبل حضور داشتن هیچ اقدامی براش نکرده بودن.

🔸 نکته جالب‌تر اینجاست که همون یک سایت حضوری هم دو روز مونده به برگزاری کنسل شد! :))
برای پایتخت یک کشوری مثل ایران واقعا شرم آور بود که برای این رویداد جهانی که حتی کشورهای تورقوز آبادی که کل مساحت‌شون یک سی‌ام کشور ما نیست هم توش شرکت می‌کنن، هیچ سایت حضوری نداشت.

🔸 نکته مهم: این کمبودها و اقدام نکردن‌ها فقط تقصیر «یک شخص» نیست و همه‌ی اعضای کامیونیتی اون کشور توش نقش دارن که به همچین وضعیتی می‌رسن. نمونه مشابه‌ش رو زیاد دیدیم از قبل. پس خودمون رو نباید سریع از این قضیه جدا بکنیم. یه جمله معروف هست که میگه: "وقتی که حلالِ مشکل نیستی، خودت جزوی از مشکلی!" :)

فضای کار اشتراکی ماجرا
فضای کار اشتراکی ماجرا
فضای کار اشتراکی ماجرا
فضای کار اشتراکی ماجرا

خلاصه که ما دیدیم وضعیت اینقدر بحرانی شده و هیچ‌کس پرچم‌دار نیست توی عرصه، هر طور شده خودمون رو به صحنه رسوندیم و سعی کردیم با توجه به زمان باقی مونده و انرژی که داشتیم، یه سایت حضوری برای ملت جور کنیم.

خیلی‌ها بهمون پیام داده بودن که ما داریم از شهرستان راه می‌افتیم یا برای فرداش بلیط داریم؛ چیکار کنیم الان؟ یا ما برای اون تایم مرخصی گرفتیم و ... از این جور موارد گِلِه‌ها. ما با خوندن همچین پیام‌هایی واقعا احساس‌مون جریحه‌دار می‌شد (چون خودمونم شهرستانی هستیم) و نمی‌تونستیم به همین راحتی بشینیم توی خونه و هیچ کاری نکنیم.

بعد از پیگیری چندتا مکان از طرف تیم خودمون و بچه‌های کامیونیتی، فضای کار اشتراکی «ماجرا» اوکی شد.
💰 هزینه اجاره برای هر روز 5 تومن ست شد. یعنی دو روز 10 تومن.

رسید پرداخت اجاره مکان برای دو روز
رسید پرداخت اجاره مکان برای دو روز


نسبتا فضای خوبی بود و ما ازش راضی بودیم. یه سری کمبودها نسبت به مکان‌هایی مثل باکس شریف داشت؛ مثل کم عرض بودن میزها، نداشتن حیاط داخلی و ... موردهای دیگه، ولی در کل به خاطر تازه ساخت و شیک بودن فضاهاش میشد ازشون چشم‌پوشی کرد.

فضای کار اشتراکی ماجرا
فضای کار اشتراکی ماجرا


بقیه جاها هم یا باید حداقل یک الی دو هفته قبل رویداد باهاشون هماهنگ می‌کردیم یا قیمت‌شون خیلی بالا بود. (مثلا 15 تومن به بالا)

2) آیدی کارت و پیکسل:

طراحی هر دوتاش رو من خودم مجبوری انجام دادم. در واقع میکسی بود از یه طرح آماده و تغییرات خودم که مناسب اون رویداد بشه. مشخصا من اصلا تخصصم این کارا نیست ولی خب یه تسکیه که همیشه به خاطر کمبود نیرو باید یه نفر از اعضای اصلی تیم قبول کنه، سریع انجام بده و تحویل بده. (اگه گرافیک دیزاینری می‌شناسین که توی این زمینه می‌تونه کمک کنه لطفا بهمون معرفی کنین 🙏🏻)

پرینت‌ش هم از طریق یکی از بچهای اجرایی به اسم لیکا پیگیری شد که در نهایت خودش زحمت کشید حضوری رفت و کارهارو تحویل گرفت.

آیدی کارت و پیکسل بعد از تحویل
آیدی کارت و پیکسل بعد از تحویل


💰 هزینــــه‌ها:
100 تا پیکسل 700/000 تومن
90 تا آیدی کارت (سایز B3) 2/250/000 تومن
(5 تا رنگ بنفش برای منتورها - 5 تا رنگ سبز برای تیم اجرایی - 80 تا هم رنگ آبی برای شرکت‌کننده‌ها)

جمع قیمت: 2/950/000 تومن

رسید پرداخت سفارش پیکسل و آیدی کارت
رسید پرداخت سفارش پیکسل و آیدی کارت

فاکتور پرداخت از خود چاپ خونه
فاکتور پرداخت از خود چاپ خونه


🔸 دوتا نکته در مورد آیدی کارت:
1) سایز B3 اونقدر مناسب رویداد ما نبود.
اگه رویداد دو ساعته دارین و زیاد طول نمی‌کشه می‌تونین برای خرج کمتر برین سمتش ولی اگه مثل ما رویداد دو روزه دارین بهتره سایزهای بزرگ‌ترش رو سفارش بدین.
2) سعی کنین دو طرفه پرینت کنین.
آیدی کارت‌ها همیشه در حال چرخش هستن چون بدن ما ثابت نیست. پس با یخورده هزینه بیشتر پشت‌شون رو هم پرینت کنین تا همه یک‌دست دیده بشن.

3) بنــــر عمودی:

خب طراحی اینم باز "مجبوری" خودم انجام دادم ولی خیلی دیر وقت شد (ساعت 3 شب) و پرینت‌ش رفت برای فردا که روز اول رویداد بود.
سایز بنر 2 متر در 90 سانت بود که یه سایز استاندارد برای بنرهای رویدادهاست. برای این مورد برخلاف آیدی کارت خودم تجربه‌ای نداشتم و برای سایز و نکته‌های دیگه‌ش به حضرت گوگل رو آوردم.

💰 هزینه‌ها:
چاپ دوتا بنر چینی ابعاد 200*90 با پایه استند 714/000 تومن
هزینه ارسال 110/000 تومن

رسید پرداخت پرینت دو تا بنر به همراه استند
رسید پرداخت پرینت دو تا بنر به همراه استند

4) استیکـــر:

داستان استیکر خیلی جالبه! روز دوم رویداد بود و من داشتم در کنار بقیه منتورها به تیم‌ها سر می‌زدم. فیروز، احسان و فرشاد (سه منتورمون) خیلی غرق در پیگیری بازی‌ها و وضعیت تیم‌ها شده بودن ولی من نگاه‌م به یه چیز دیگه جلب شد! پشت لپتاپ دو نفر از بچها دیدم استیکر گلوبال گیم جم 2022 هنوز هست و از دور خیلی خوب مشخصه.
به خودم گفتم ما چرا نداشته باشیم؟ :))

برای همین رفتم سمت یه نفر از بچهای اجرایی به اسم «نازلی» که آرتیست بود و بهش موضوع رو گفتم. اونم خیلی پایه بود و گفت من یه لپتاپ نیاز دارم براش. لپتاپ خودم رو از صفحه نمایشگری که توی سالن بود جدا کردم و گذاشتم روی یه میز. اوکی رو داد و گفت تا چند دقیقه دیگه بهت چندتا کانسپت نشون میدم.

بعد از چند دقیقه که من رفتم یه جای دیگه و داشتم کارای سوشال مدیا رو انجام می‌دادم، صدام کرد گفت بیا به یه سری از طرح‌ها رسیدیم. وقتی رفتم دیدم از یه نفر تبدیل شده به سه نفر :))
یکی از دوست‌هاش به اسم «دانیال» و یه دوست دیگه‌ش به اسم «آراز» که از خود گیم جمرها بود داشتن روی طرح کار می‌کردن. نازلی گفت این طرح‌مونه که از کنسول دستی Game Boy کلاسیک الهام گرفتیم.

🔸 باهم دیگه صحبت کردیم و پیش رفتیم تا زمانی که به «طرح نهایی» رسیدیم که قرار بود پرینت بشه.
توی این مورد اول فرشاد رو صدا زدم که خب توی این زمینه تجربه داره. با نظر من که گفته بودم طرح گیم بوی می‌تونه فانتزی‌تر بشه هم نظر بود. فیروز بعدش اومد گفت نه! من با همون طرح کلاسیک‌ش که بچها زدن حال کردم. اینجا به یه اختلافی نظری خوردیم که نیاز بود نظر یه نفر دیگه رو به عنوان نظر نهایی بیاریم.
رفتیم سراغ احسان و همه سکوت کردیم و داشتیم بهش نگاه می‌کردیم که می‌خواد چی بگه. اول گفت طرح فانتزی‌ش بهتره ولی بعدش بچها با یه سری توضیحات نظرش رو به سمت طرح کلاسیک بردن! :))

🔸 خلاصه طرح نهایی شد این:

💰 هزینه‌ها:

100 تا استیکر 240/000 تومن
هزینه ارسال 110/000 تومن

رسید پرداخت سفارش 100 تا استیکر
رسید پرداخت سفارش 100 تا استیکر


5) پذیرایــــی:

بخش پذیرایی به دو قسمت تقسیم میشه چون روز دوم به کمبود آذوقه خوردیم :))
بخش اول‌ش رو با حمایت بچه‌های همراه اول تونستیم تامین هزینه کنیم. خریدهایی مثل کافی میکس، تی بگ، آب معدنی، بیسکوییت و ...

💰 هزینــــه:
5/019/000 تومن

رسید خرید از فروشگاه شهروند
رسید خرید از فروشگاه شهروند


یه دلیل اینکه سریع‌تر از اون زمانی که انتظار داشتیم تموم شد این بود که چون توی یه فضای مشترک بود، بقیه بچه‌های اونجام که برای یه کار دیگه اومده بودن هم استفاده می‌کردن که خب ما مخالفتی باهاش نداشتیم. اومدیم دور هم جمع شدیم و حالا قراره خورکی‌هامون رو تقسیم کنیم بین بقیه. چی میشه؟ :)

بخش دوم مربوط میشه هزینه خرید دوباره آب معدنی، لیوان کاغذی و قاشق.
💰 هزینــــه:
347/000 تومن

رسید هزینه خرید دوم برای بخش پذیرایی
رسید هزینه خرید دوم برای بخش پذیرایی


5-1) سمــــاور:

آیا می‌دانستید که ما سایت‌های آنلاین برای اجاره‌ی سماور داریم؟ :))
ما خودمونم از طریق این رویداد کشف‌شون کردیم!

💰 هزینه‌ها:
اجاره دو روز 360 تومن
کرایه حمل 400 تومن!
(اینکه چرا آوردن سماور از خود اجاره دو روزش بیشتر شد داستان‌ش طولانیه و ما خودمونم هنوز در شُک هستیم!)

🔸 در کل شد: 760 تومن

رسید حمل و نقل سماور
رسید حمل و نقل سماور
رسید کرایه سماور برای دو روز
رسید کرایه سماور برای دو روز



🔸 حالا نوبتِ جمع هزینه‌ها رسیده!

اگه از همون اول مطلب جمع بزنم تا آخرین هزینه که سماوره میشه این:
◀️ 10 م تومن >>> اجاره مکان

◀️ 700 تومن >>> 100 تا پیکسل

◀️ 2.250 م تومن >>> 90 تا آیدی کارت سایز B3

◀️ 824 تومن >>> چاپ دو بنر عمودی و ارسال

◀️ 350 تومن >>> پرینت و ارسال استیکر

◀️ 5 م تومن >>> پذیرایی (دفعه اول)

◀️ 347 تومن >>> پذیرایی (دفعه دوم)

◀️ 760 تومن >>> سماور

⭕️ جمــــــع کل:
19.471.000 تومن

🔸 یعنی زیر 20 میلیون ما جمع کردیم رویدادُ! :))
رویدادی که برای بودجه‌های 500 میلیونی داشت کلا کنسل میشد!

.

.

.

🔸 حالا دریافتی از صفحه ایوند چقدر بوده؟

ما برای تامین هزینه‌ی جا و چیزای دیگه سه مدل بلیط رو تعریف کردیم:
1- بلیط نوع اول: بلیط مقرون به صرفه به قیمت 100 تومن
2- بلیط نوع دوم: بلیط قیمت اصلی به قیمت 200 تومن
3- بلیط نوع سوم: بلیط حمایتی به قیمت 500 تومن

ما 83 نفر ثبت نام داشتیم که یکی‌ش خودم بودم. پس میشه 82 دوتا.

جزییات آمار صفحه ایوند
جزییات آمار صفحه ایوند


همونطور که توی تصویر می‌بینین مبلغ دریافت شده نهایی شده 14 میلیون و 900 که اگه اون هزینه بلیطی که تستی خودم خریدم رو کم کنیم میشه: 14.700.000 تومن

🔸 جا داره از سه نفری که بلیط حمایتی خرید کردن اینجا هم تشکر بکنم :)

لیست سه نفری که بلیط 500 تومنی خریدن
لیست سه نفری که بلیط 500 تومنی خریدن


خب پس اگه اون مبلغ دریافتی از صفحه ایوند رو از مبلغ کل هزینه‌ها که بالاتر بهش رسیدیم کم کنیم میشه:
5.229.000 تومن


اینجا یه قسمت دیگه می‌مونه که اجازه ندارم مطرح‌ش کنم اینه که «اسپانسرها» دقیقا چقدر ازمون حمایت کردن که آخرسر بفهمیم رفتیم تو ضرر یا چیزی ته‌ش مونده یا نه.
حالا مهم نیست که اون بخش آخرش رو بفهمیم چون در نهایت اگه ضرر کرده باشیم ارزشش رو داشت؛ اگه هم سود کرده باشیم مشخصا می‌مونه برای برگزاری رویدادهای بعدی. 😉

⭕️ چیزی که مهمه خود تهیه این مطلب بود که من از وسط‌های رویداد به ذهنم رسید که حتما براش وقت بذارم و کامل شرح‌ش بدم. شاید بدردتون بخوره و بعدا به کارتون بیاد.

البته که مشخصه اگه شما این مطلب رو مثلا 6 ماه دیگه بخونین قیمت‌ها دو برابر و حتی بیشتر شده باشه! :)
توی ایران هر چیزی امکان‌ش هست و دیگه ما بهش عادت کردیم.


🔸 آخرسر عکس یادگاری‌مون رو می‌ذارم که 9 نفر توش چشم‌شون بسته‌س! از جمله خودم :))

عکس دست جمعی گلوبال گیم جم ۲۰۲۴ تهران
عکس دست جمعی گلوبال گیم جم ۲۰۲۴ تهران


دمِ همتون گرم که ما رو قابل دونستین، تشریف آوردین و کلی خاطره خفن در کنار هم رقم زدیم ❤️🙏🏻


🔸 از بچه‌های تیم اجرایی هم تشکر می‌کنم که توی این رویداد فوریتی ضربتی همراه‌مون بودن و کمک‌مون کردن:
علیرضا کارگر - سید رسول سجادی - ملیکا عاقبتی - نازلی کمالی - پرستو منطقی - شیما - سبحان کَمِرا مَن، امیر فیفا :)

و البته تیم منتورینگ خفن‌مون:
احسان علیزاده (منتور آرت) - فرشاد غلامی (منتور فنی و تولید) - فیروز دهقان (منتور دیزاین)


یه عکس سلفی با جادی به همراه بچه‌های اجرایی هم ببینیم بعد بریم:

جادی با بچه‌های اجرایی رویداد
جادی با بچه‌های اجرایی رویداد


راستی...
اگه سوالی ابهامی در مورد بخش خاصی از مطلب داشتین حتما توی بخش کامنت‌ها بگین که در موردش صحبت کنیم. 🤘🏼✅

گلوبال گیم جمبرگزاری رویدادگیم جمپرشین گیم جمرزpersian game jammers
معماری خوندم ولی در نهایت بازی‌سازی منو اغوا کرد! 😬
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید