ویرگول
ورودثبت نام
امین منتظری
امین منتظری
خواندن ۱۱ دقیقه·۴ سال پیش

اولین کارِ فریلنسری من! (با 400 دلار دستمزد?)

توی این یادداشت میخوام از اولین درآمد ارزی‌م توی ایران بهتون بگم که چطور تونستم یک آفر/پیشنهاد کاری برای لول دیزاین (Level Design) یک بازی شوتر اول شخص (FPS) از طرف یک تیم بازی‌سازی ایندی (Indie) بگیرم و بعدش هم به ازای تحویل کار، 400 دلار دستمزد آبدار و خوش‌خوراک! رو ازشون دریافت کنم،
به به، جاتون خیلی خالی بود! :)


? من کی هستم اول؟!

قبل از شروع خب باید بگم که من امین منتظری هستم، متولد 74، معماری (Architecture) خوندم و حدود چند ماه پیش (خودمم هنوز حساب نکردم دقیقا چند ماه پیش!) به باغ GameDev (بازی‌سازی) وارد شدم و توی کوشک طراحی مرحله (Level Design) دارم پرسه میزنم! فعلا که آب و هواش خیلی بهم ساخته! ?

❓ شاید برای بعضی‌ها این سوال به وجود بیاد که آقا تو چطور با این سرعت که اونم از یه حوزه دیگه به این حوزه سوییچ کردی کار گرفتی؟! اونم از خارج؟! (مثل قضیه اون ژیان پلیسی که تونست جلوی یه ماشین پرسرعت رو بگیره!?)

تصویری از یه کلیپ قدیمی که ژیان نامحسوس میاد جلوی کمری رو میگیره! XD
تصویری از یه کلیپ قدیمی که ژیان نامحسوس میاد جلوی کمری رو میگیره! XD


خب در جواب باید بگم که پشت صحنه داستان خیلی عمیقه و برمیگرده به دوران قبل از ورود من به بازی‌سازی! در واقع سرمایه علمی و تجربه‌ای که از معماری به این حوزه آوردم خیلی خیلی بدردم خورد و باعث شد یه Boost درست و حسابی بهم بده! هنوزم نیتروش تموم نشده لامصب! :)
(حالا بعدا مفصل در موردش صحبت کنم چون موضوع طولانی‌ه!)



خب بنده از اونجایی که علاقه‌ی زیادی به نوع نگاه فیلسوف‌ها دارم، این موضوع رو به سه بخش چیستی، چرایی و چگونگی تقسیم میکنم (همون کاری که برای سری مقاله‌ی گیم‌جم‌م کردم!) :

? چیستیِ کار فریلسنر!؟

« اساسا فریلنسر از دو واژه Free و Lancer تشکیل شده، پس همونطور از اسمش پیداست باید به صورت مجانی برای ملت کار کنین! بله، همینی که هست! از خداتم باشه که جزو روزمه‌ت میشه!»


کات.../// گند زدی با اون تعریف‌ت! ?

این جمله رو ده بار به گوش کارفرماهای جهنمی بزنین! D:
این جمله رو ده بار به گوش کارفرماهای جهنمی بزنین! D:


اِهِممم، عذر میخوام! در واقع فریلنسر کسی هست که نشسته توی خونه‌ش یا یک محل اختیاری دیگه (مثل فضاهای کار اشتراکی مثل زاویه) و داره از بیرون (داخل یا خارج) کار دریافت میکنه و تماما با هزینه‌های خودش (هزینه‌ی تهیه سیستم مورد نیاز، هزینه برق، خوراک، مسکن و ...) براشون اون تسک رو انجام میده.
الـــزاما استخدام هیچ شرکت یا ارگان خصوصی یا دولتی هم نیست! (توی بعضی موارد میتونه باشه ها ولی خب مدیریت کردن دو تا کار همزمان به عهده‌ی خودشه که خب کار دشواریه!)


اگه میخواید بیشتر بدونین، شمارو به چندتا لینک ارجاع میدم:
1) سری آموزش‌های درآمد ارزی سایت آپ اسکچ آپ (این آموزش برای حوزه‌ی «معماری» تهیه شده ولی خب از هر رشته‌ای میتونین ازش استفاده ببرین. خیلی با جزییات و روون توضیح دادن همکار قدیم و دوست فعلی بنده، آقای سروی)
2) تاک/سخنرانی آقای شهیدی توی ویگما 2020 که خیلی خلاصه توی 30 دقیقه در مورد این جنس کار توضیح میدن.
سخنرانی آقای شهیدی در مورد کلیات درآمد ارزی در ویگما 2020
سخنرانی آقای شهیدی در مورد کلیات درآمد ارزی در ویگما 2020


? چراییِ کار فریلنسر؟!

واقعا با این اختلاف نرخ دلار و ریال الان میشه بهش فکر نکرد؟! معلومه که نه!
بله، اولین دلیل رو آوردن به همچین کاری ضریب خوردن 20 برابری (و حتی بیشتر در آینده نزدیک!) اون هست، یعنی شما اگه فقط 50 دلار دربیاری (پول 3 تا پیتزای اون طرف!) میشه با نرخ الان حدود یک میلیون و صد! خیـــلی‌ه لامصب! حالا شما حساب کن رقم های حرفه ای تر مثل 1000 تا 2000 تا که ملت درمیارن چقدر میشه به ریال! ?

دیگر خود بخوان حدیث مفصل!
دیگر خود بخوان حدیث مفصل!


خیلی رک و پوست کنده اگه بگیم میشه «تهدید رو به فرصت تبدیل کردن»، یعنی اینطوری میشه که از بالا رفتن دلار نه تنها ناراحت نمی‌شین بلکه خیلی هم به قول اون طرفی‌ها "روزتون رو میسازه"! ?


خب این بخش رو هم مثل بخش قبلی خیلی خلاصه توضیح دادم که سریع تر برسیم به داستان اصلی خودمون، اینکه چیشد که کار اومد، از کجا اومد و ...


? چگونگیِ کار فریلنسر؟! (بخش اصلی)

بخش های قبلی فقط برای آشنایی کلی با این قضیه بود، چون بعضی از دوستان ممکن بود کلیت ماجرا رو نمیدونستن از چه قراره، واس همین گفتم یه توضیح خلاصه ای بدم.

⚠️ توجه ⚠️
" این بخش مربوط به تجربه‌ی خودم میشه و ممکنه توی رشته‌ها و کارهای مختلف فرق بکنه. "

خب تازه رسیدیم به اصل ماجرا :
دوووووم... (صدای اول تیزر!) ماجرا از آنجا شروع می‌شود که امین در یک تارنمای اسرارآمیز و اجنوی محور به اسم Artstation ثبت نام کرده و شروع به بارگذاری طومارهای گذشته اش و همینطور طومارهای جدیدش میکند. این پسرک جوان بعد از مشاهده کردن بازخوردهای یمین(مثبت) متعدد، توان بیشتری را صرف این کار میکند تا جایی که مغزش مملو از افکار خویشتن‌فرمایی (همون فریلنسری!) می‌شود.
بعد از مدتی، چندی از اربابان این فرقه بعد از بازدید صفحه وی به اون پیام داده و او را به دیار خود دعوت می‌کنند. او که از این باب خرسند گشته، بارو بندیل خود را جمع کرده و در پشت ابزارک مجازی خود به آنها دست تکان میدهد. دییییش (صدای آخر تیزر!)
همینجوری یهو فاز گوینده‌گی گرفتم...! ولی خب واقعیت همینطور بود.

بنده تا الان دو پیشنهاد کاری از طریق سایت آرت‌استیشن گرفتم که دومی‌ش همین تیمی بود که تونستم باهاشون همکاری بکنم. یه جوون کره ای بود، 21 ساله! برنامه نویس و عضو اصلی تیم. از سال 2017 یه پروژه FPS موبایلی رو توی یونیتی شروع کرده بود که تا الان هم هنوز توی حالت Early access هه.

.

.

.

.

◀️ خب چجوری پیدات کرد؟

وقتی ازش این سوال رو پرسیدم، گفت توی Artstation سرچ کردم «fps level designer» و پروفایل تو رو توی بخش Artists پیدا کردم، به همین راحتی! :))
بعدش من خودم کنجکاو شدم و رفتم همین عبارت رو سرچ کردم توی اون سایت و دیدم جزو 5 نفر اول سرچ میام، اونم بدون برداشتن گزینه «Show pro members first»! (البته الان بعد یه سال که سر زدم به رتبه 13م سقوط کردم ?)
واقعا خیلی دنیای کوچیکی‌ه که پروفایل من بعد این مدت کوتاه اینقدر اومده بالا.

نمایش پروفایل من در ردیف پنجم سرچ! عجــــب!
نمایش پروفایل من در ردیف پنجم سرچ! عجــــب!

.

.

◀️ گفتگو چجوری شروع شد و به چه شکل پیش رفت؟

اول خب بهم گفت در دسترس هستی برای کار فریلنسر، منم گفتم آره. بعدش گفت من ازت یه لول Training میخوام که شامل دو بخشه، یکی Shooting Range یکی Kill House (و حالا بقیه جزییات که بهش نمی‌پردازم). لطفا قیمت و زمان تحویل این لول رو بهم بگو.
منم خب از پروژه‌ی قبلی (که هنوز کاراش شروع نشده!) تا حدودی قیمتا دستم اومده بود و از بقیه همکارا مثل ایشون که توی همین زمینه طراحی مرحله Multiplayer کار کرده بود و همینطور از آقای رحمانی (لول دیزاینر استودیو Black Cube Games) قیمت هارو پرس‌و جو کرده بودم. برای همین بعد از چند دقیقه محاسبه بهش هم قیمت رو گفتم و هم زمان تحویل رو.
برای این پیام آخری که بهش دادم عکس العمل جالبی که داشت که گفت: Sounds great! و اینکه 50 درصد هزینه رو الان می‌گیری (اصطلاح ش Upfront هه) یا پرداخت کامل (full payment) ؟
منم گفتم همون 50 درصد پیش پرداخت خوبه. درسته دستم رو باز نگه داشته بود (به اصطلاح در دیگ باز بود!) ولی خب بازم روش اول رو انتخاب کردم چون برای هر دو طرف منصفانه تر بود.
ایشونم که قبول کردن و همون اول 50 درصد مبلغ یعنی 200 دلار رو سریع واریز کردن.

.

.

◀️ چطور بهت اطمینان کرد؟!

خب راستش طبیعی بود که اعتماد کنه! ? آخه چون من پروفایل آرت‌استیشن‌م رو تا جای ممکن پرملات کار کرده بودم که کارفرما کُش بشه! در واقع چون تعداد کار کم بود (در مقایسه با کسایی که خب مثلا 8 سال توی این حوزه فعالیت میکنن) سعی کردم با یک اهرم دیگه بیننده هارو جذب کنم، «اهــرم پرزنــت»! ?

شما هم اگه پروفایل تون حرفی برای گفتن داشته باشه (حالا چه از لحاظ کمیت یا کیفیت) چرا خب بهتون اعتماد نکنن؟! مثل این میمونه که شما یه پیج itch با کلی بازی منتشر شده ببینی و پیش خودت بگی که نه اینا همه فیک‌ن و من باهاش توی گیم‌جم همکاری نمیکنم!

.

.

◀️ حساب بانکی از کجا آوردی؟

همکار سابق من، آقای سروی، که بالاتر براتون توی بخش «چیستی» لینک آموزش شون رو گذاشتم، خبر داشتم که چند ماه قبل برای کارای درآمد ارزی شون حساب پِی‌پَل (PayPal) باز کرده بودن و داشتن با همون به راحتی هم دریافت میکردن و هم نقد. (این یه حساب مجازی حساب میشه و وجود خارجی نداره!)
ازشون آی دی حساب شون رو گرفتم و به اون تیم کره ای دادم و بعد، فرایند واریز بدون هیچ مشکلی انجام شد. راحت!

.

.

◀️ کارِت گیری چیزی نداشت؟!

نه، اصلا! بنده خیلی عادی با اسم کامل خودم و مثل بقیه کارایی که قبلا انجام داده بودم، این مرحله رو هم براشون طراحی کردم؛ بدون اعمال کردن هیچ VPS یا Proxifire ای یا تایید هویتی، تایید حساب و غیره! (کارهایی که باید برای سایت هایی مثل Freelancer یا Fiverr انجام بشه تا بتونین توشون فعالیت کنین)

.

.

◀️ فرایند کارِت چجوری پیش رفت کلا؟

مدت زمان تحویل ای که روش پیمان بستیم دو هفته بود، یعنی باید تا قبل از 14 روز کارو تحویل می‌دادم. توی اون مدت من شات های WIP رو می‌فرستادم (برای ادامه توی دیسکورد رفته بودیم) و اون شخص هم یا تایید میکرد یا میگفت اینطور باشه بهتره. کلا صحبت پیچیده ی خاصی نداشتیم و من بیشتر با طراحی‌هام باهاش حرف میزدم.
فقط یه اتفاق خیلی مهم آخرش افتاد که تونستم خداروشکر خوب هندل ش بکنم. اگه قضیه ختم به خیر نمیشد خیلی اتفاقات بدی می افتاد، یا طرف بقیه پول رو نمیداد یا اگه هم میداد (چون آدم مهربونی بود) دیگه سمت م نمی اومد و یا حتی حالت بدترش به بقیه همکاراش ازم بد تعریف میکرد! ?
اون اتفاق این بود که توی بخش آخر مرحله با دیزاینی که کرده بودم موافق نبود و میگفت کلا هم مپ رو کوچیک کن و هم فضاهای خالی رو از بین ببر! این ایراداتی که میگرفت خب بیشتر از سمت تکنیکال قضیه و بهینه‌سازی (Optimization) برای موبایل بود. این رو من پذیرفتم ولی بعدش یک نظر دیگه داد که برمیگشت به بیس دیزاین که باید همون اول بهش اشاره میکرد که نکرده بود.
اینکه «آخر لول باید به اول لول وصل بشه» که تا پلیر بتونه سریع بعدش بدون ری استارت، دوباره لول رو شروع بکنه. (چون چندتا مرحله تمرینی این شکلی دیده بود) من دیگه واقعا نمیدونستم اوکی بدم یا نه چون میدونستم اگه بخواد همچین تغییری اعمال بشه دیگه نصف مرحله اساسی باید دست بخوره! ولی دلم نیومد که درخواست ش رو اجرا نکنم و رهاش بکنم با همون لولی که بهش داده بودم.

فرایند Shrink سازی(چلوندن!) مپ و همینطور تغییر طراحی‌ش شروع شد. بعد از فرستادن سه بار از شات های Re-design لول دیدم بازم میگه اون چیزی که میخوام نشده! به خودم گفتم این طرف ممکنه تا 5 بار دیگه هم مپ رو تغییر بدم و براش شات بفرستم بازم بگه نه! برای همین این بار بهش گفتم لطفا روی همین تصویر Top-down اون تغییراتی رو میخوای رو برام بکش. اون هم قبول کرد و بعد از چند دقیقه برام فرستاد.
اون موقع فهمیدم که ای کاش زودتر بهش اینطوری میگفتم تا اینقدر ری دیزاین الکی نکنم!
تجربه ای که ممکنه بعدا بدرد شمام بخوره که بدون تعارف به طرف بگین که «مشکل‌ت رو روی تصویر بکش!»

به کارفرماتون بگین ایرادات تون رو روی تصویر بهتون بگن، نه کلامی!
به کارفرماتون بگین ایرادات تون رو روی تصویر بهتون بگن، نه کلامی!


این بار بعد از فرستادن چندتا اسکرین شات، سریع اوکی ش رو گرفتم و هر دو با رضایتی کامل سر رو بر بالین بالشت گذاشتیم! فرداش هم قبل از اینکه من چیزی بگم بقیه 50 درصد پول رو واریز کرد و منم کارو به صورت نهایی بهش تحویل دادم.

.

.

◀️ چطور نقد کردی حالا؟

به راحتی! البته ناگفته نماند با توجه به نوسانات اخیر دلار باعث شد یخورده تاخیر توی چنج پول مون ایجاد بشه ولی خب در نهایت هم من و هم همکارم با دلار 21.400 تونستیم نقد کنیم. اول سمت ایرانی کارت رفتیم ولی خب خریدی نداشت. بعد از گشت و گذارهای مختلف به صورت شانسی در یک کانال تلگرامی تبلیغ سایت کاشان‌پی رو دیدیم که دلار PayPal رو هم خیلی خوب می‌خرید (همونطور که میدونین دلار پی پل یخورده کم ارزش تر از خود دلار فیزیکی هست و معمولا با دو سه هزار تومن اختلاف میخرن‌ش) و هم خیلی سریع ریال واریز میکرد، چون خب تازه فعالیت شون رو شروع کرده بودن و به دنبال جذب مشتری حداکثری بودن.
شمام اگه امروزا به دنبال یه خریدار خوب هستین این سایت گزینه ی خیلی خوبی هست، البته تا زمانی که مثل بقیه سایت‌ها قیمت‌هاشون کم نشه!

.

.

◀️ جایی کارتُ گذاشتی که ببینیم؟

بله، قطعا! کلا این نکته خیلی مهمه که «کار باید خودش کار بیاره!»، واس همین هرچیز تازه‌ای که زدین رو تنبلی نکنین و توی شبکه های اجتماعی‌تون، مخصوصا توی لینکداین و آرت‌استیشن، به اشتراک بذارین.
این لولی که تا الان براتون داستان ش رو تعریف کردم شامل دو بخشه و توی یک صفحه نمیتونین نتیجه‌ی کارو ببینین، برای همین دوتا لینک شو زیر هم میفرستم:

☑️ مرحله تمرینی(Training) - بخش اول: Shooting Range
توضیحات: این بخش فقط برای تمرین پلیر با اسلحه‌ها هست و آشنایی کلی با مکانیک تیراندازی‌شون.

یکی از شات‌های «بخش اول» مرحله
یکی از شات‌های «بخش اول» مرحله


☑️ مرحله تمرینی(Training) - بخش دوم: Kill House
توضیحات: این بخش مخصوصا برای یاد دادن Aiming بازی طراحی شده و پلیر آخر لول به اولش میرسه تا در صورت تمایل دوباره مرحله رو بدون ری‌استارت شروع بکنه.

دید از بالا به پایین به بخش دوم
دید از بالا به پایین به بخش دوم
دید ایزومتریک به بخش دوم
دید ایزومتریک به بخش دوم


☑️ و در انتها، بازی ای که قراره این مرحله توش قرار بگیره: Strike Team Online

تصویر بازی موبایلی که براش اون مرحله رو زدم
تصویر بازی موبایلی که براش اون مرحله رو زدم


.

.

.

.

خب اینم از اشتراک تجربه‌ی بسیار بسیار کوچیک و کم ارزش‌ من! ?

اگه از جای خاصی از مطلب سوالی براتون پیش اومده حتما بپرسین،
یا اگه نقدی یا نظری به جای خاصی‌ش دارین حتما منتقل ش کنین توی همین صفحه،
دقیقا توی همین قسمت که با ?????? اشاره شده! :)


فریلنسربازی سازیلول دیزایندرآمد ارزیدرآمد دلاری
معماری خوندم ولی در نهایت بازی‌سازی منو اغوا کرد! 😬
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید