(بهروزرسانی شده در تاریخ: 29 اردیبهشت ۹۹)
خب کمربندهاتون رو محکم ببندین که به مهمترین بخش این سری، یعنی «چگونگی شرکت در گیمجم» رسیدیم! اینکه بدونیم تعریف گیمجم چیه، به چند دسته تقسیم میشن و چــــرا اصلا باید توی همچین رویدادهایی شرکت کنیم خیــــلی کار خاصی نکردیم هنوز!
اون Boss Fight اصلی که باید در مقابلهش قدرتمند ظاهر بشیم دقیـقــــا توی این مرحلهس!
خیلیها با گذروندن موفقیتآمیز این مرحله، مجنون این اتفاق میشن، بعضیها هم با دست کم گرفتنش و در نهایت شکست خوردنشون موجب ثبت خاطرهی منفی از این دورهمی بازیسازی توی ذهن خودشون و توی ذهن بقیه میشن، متاسفانه!
پس به سادگی از مطالب این بخش عبور نکنین و به نکات ریز و درشت ذکر شدهش دقت بفرمایین.?
قبل از شروع بذارین حرف پایانی رو اول بزنم...
بله! هر سه تا عبارت رو با همین فونت بزرگ توی ذهنتون ثبت کنین که باهاش کار زیاد داریم!
هر چقدر که «طراح بازی» حرفهای یا «برنامهنویس» زبده و یا «آرتیست» باتجربه باشین ولی نتونین در انتهای کار اون سه عبارت رو به سرانجام برسونید عمــــلا فعالیتتون ابتر و ناقص بوده!
(دلایل مختلفی هم داره که در ادامه قضیهش رو توضیح میدیم)
خب بیایم با هم دیگه به صورت مرحله به مرحله این رویداد رو بررسی کنیم:
مثل یک برج فانوس دریایی باید توی این مرحله چراغ دیدبانیتون رو روی ناحیه مختلف بندازین که دستتون بیاد اوضاع از چه قراره! فقط هم محدود به یک سایت یا دوتا سایت نیست، از گیمجمهای حضوری (مثل نمونه معروفش Global Game Jam) گرفته تا نمونههای آنلاینش (مثل Ludum Dare، itch.io و...).
حالا سوال پیش میاد که براساس چه معیارهایی ما باید این گیمجمها رو زیر ذرهبین قرار بدیم؟?
جوابش آماده هست برای خوندن!?
آنلایـــن باشه یا حضـــوری؟! اگه آنلاین باشه که خب آنچنان کار خاصی نداره نحوه ثبتنامش و رایگان هم هست ولی خب اگه گزینه دومی انتخابتون باشه باید:
◾️ اولا بلیط اون رویداد رو از سایت مورد نظر تهیه کنین،
◾️ دوما باید لوازم مورد نیاز رو جمعآوری بکنین،
◾️ سوما قبل از شروع رویداد (با توجه به موقعیتتون) به سمت اون مکان حرکت/سفر بکنین،
◾️ چهارما ماگِتو یادت نره!
اگه تمایل داشتین یک گیمجم طولانیتر از حالت نرمال(دو یا سه روزِ) شرکت کنین که با استرس کمتر و با خیال آسودهتر بهش برسین یا برعکــــس اگه میخواین خیلی سریعتر عضو یک گیمجم بشین، خروجی بگیرین، سابمیت کنین و بقیه ساعات باقیمونده روز رو برگردین سرکارهاتون، باید توی انتخابهایی که میکنید معیار «مدت زمان تحویل» رو حتما در نظر بگیرین.
به طور مثال برای مورد اول گیمجمهای آنلاینی مثل Brackeys Game Jam 2020.1 یا Community Game Jam که هر دو با مدت زمان ۷ روزِ برگزار شدن و برای مورد دوم هم گیمجمهای آنلاینی مثل Trijam که فقط توی سه ساعت! برگزار میشه مناسب هستن.
برای شرکت توی هر گیمجمی نباید بخش Rulesش رو نادیده بگیریم چون بعضی اوقات Hostهای جم یک سری قوانینِ محدودکنندهای اعمال میکنن که اگه حواسمون نباشه ممکنه آخرکار افسردگی بگیریم!?
این معیار خودش شامل ۴ زیرمجموعه میشه:
یکی از مثالهای مهمش رو بالاتر توی بخش قوانین گفتیم براتون ولی الان یک مثال دیگه:
- گیمجم Game Off 2019 که از طرف تیم GitHub بود، شرکت کنندهها برای ثبت نهایی بازیشون باید یک اکانت عمومی توی خود سایت گیتهاب میساختن و تموم پروژهشون رو به صورت open source در اونجا آپلود میکردن. (مسلما اگه Asset پولی توی پروژهتون داشته باشین نمیتونین پروژهتون رو به صورت
open source قرار بدین!)
جنسیت آدمها نه! جنسیتِ بازیتون، یعنی با چه انجینی باید در نهایت خروجی بگیرین.
مثالهای این مورد:
- سری گیمجمهای UE4 Jam که از طرف خود کمپانی آنریل(Unreal) برگزار میشه فقط خروجیهای انجین خودشون رو قبول میکنن. (متاسفانه هنوز خبری از Unity Jam نیست!)
- گیمجم آنلاین A Messy Community Game Jam فقط بازیهای یونیتی قبول میکنه (چون جایزههایی که در نظر گرفته همه از استور یونیتی هست)
- گیمجم NOKIA 3310 JAM 2 فقط بازیهای قابل اجرا با شرایط Nokia 3310 (یعنی رزولوشن 84 در 48، صداهای تک کانالِه و ...) رو میپذیرفت! نتایج خیلی باحال و خلاقانهش رو میتونین توی این صفحه ببینین.
- گیمجم Make-A-Level فقط بازیهای Platformer که اکثرا به صورت 2D هستن رو قبول میکرد.
- گیمجم JamCraft 5 همونطور که از اسمش پیداست مربوط به بازی سبک Craftingهه. بازیهایی که توی گیمپلیشون فرایندهای کاشت، داشت و برداشت داشته باشن. (نمونه معروف: Minecraft, Stardew Valley)
- گیمجم معروف Ludum Dare توی حالت Compoش [همونطور که توی بخش اول توضیح دادیم] فقط به صورت تنهایی باید شرکت کنین و اجازهی همکاری با هیچ احدی رو ندارین!? همینطور تموم محتویات بازی باید در طول جم ساخته بشه و اجازهی استفاده از هیچ Asset آمادهای رو ندارین.
توجه نکردن به همچین قانونی به نظرتون به کجا ختم میشه؟!?
خب بیایم بیرون از زیرمجموعههای بخش قوانین...
و برسیم به یک بخش جذاب!?
بله، شاید این معیار براتون عجیب باشه ولی خب بعضیها گیمجمهایی رو شرکت میکنن که براشون بهصرفه! با شعار Time Is Money پیش میرن کلا!?
بیشترین جایزهای که خودِ من دیدم تا به حال جایزهی گیمجم Make-A-Level بود که به نفر اول جدا از جایزههای ویژه، ۱۰۰ دلار میدادن! با نرخ دلار الان(حدود ۱۵ هزار تومن) میشه حدودا یک میلیون و پونصد!
رقمِ کمیِه به نظرتون؟!??
(البته توی همین پرانتز بگم که این جایزههای نقدی فقط حدودا شامل 5 تا 10 درصد کل گیمجمها میشه و اکثرا اگه Prize ای درنظر بگیرن محدود میشه به همون استریم 5 بازی برتر (با بازدید مثلا 10 کایی) یا پروموت پروفایلشون توی دیسکورد و از این جور موارد)
اگه یک زمان حس کردین که به هیچ طریقی نمیتونید خودتون رو راضی به شرکت در این جنس دورهمیهای بازیسازی بکنین، این معیار مختصِ شماست! ذهنتون رو گول بزنین که آخرکار دو تومن برنده میشم!?اَلَــــکــــی!
خب همهی این موارد زیر مجموعه مرحله «رصد کنید!» بود، بلـــه!،
بریم مرحله بعدی...
قبل از شروع جم، باید یک سری شرایط رو برای خودتون فراهم کنین که موقع شروع دیگه تمرکزتون روی ایدهپردازی و ساخت بازی باشه و نه هیچچیز متفرقه دیگه!
این مرحله هم شامل معیارهای مختلفی میشه، از جمله:
باید جلوی هرگونه مزاحمتهای روحی و روانیتون بگیرین که در طول رویداد فکرتون آزاد/Free باشه.
به طور مثال: از مراوده و چتهای احساسی و تنشآمیز (چه با جنس مخالف چه با همجنس) خودداری کنین چون به دلایل مختلفی آخر این جنس گفتگوها ممکنه به بیخوابی و داغون شدنِ رشتههای عصبی برسه!
خونسردیتون رو حفظ کنین و هر عامل مخربی رو که دیدین قبل از اینکه نزدیک بشه Snipeش کنین! ?
اون بدنِ بدبختمون که قراره دو روز ازش به صورت فشرده کار بکشیم، باید قبلش بهش آذوقه بدیم که بتونه اون بار سنگین رو تحمل بکنه! اون آذوقه شامل موارد مختلفی میشه، مثل خواب کافی، خوراک مناسب و ...
?پس شبِ قبل جم سعـــی کنیـــم:
- تا 5 صبح سریال نبینیم! - توی دورهمیها و مراسمهای تا پاسی از شب شرکت نکنیم! - غذای چربو چیلی میل نفرماییم که تا فردا ظهرش هضم نشه! - با رکابی زیر پنجره باز نخوابیم که فرداش سر دردو کلیهدرد بگیریم و ... خیلی موارد دیگه.
همونطور که توی بخش قوانین گفتیم، ممکن هست یک سری گیمجمها از هر سه بخش طراحی، هنری و فنی یک محدودیتی برای بازیها قائل بشن، به طور مثال در بخش هنری، محدودیت استفاده از سبک Retro یا Rouglike رو داشته باشیم. اگه اونقدر آشنایی کامل باهاشون نداریم میتونیم قبل جم در موردش تحقیق کنیم که در طول جم بیشتر کار بزنیم با کمی چاشنی یادگیری، نه بیشتر یاد بگیریم با کمی چاشنی کار!!
البته مورد دومی هم قطعا برامون مفید هست ولی خب روی کیفیت خروجی نهاییتون تاثیر میگذاره. یادتون باشه بعضی از تیمها اصلا تمایلی به همتیمی شدن با آدمهایی که صرفا برای یادگیری اومدن ندارن!?
یا مثلا اگه قراره روی یک مکانیک جدید کار کنیم یا حداقل فکر میکنیم که به یک مکانیک خاصی برمیخوریم، خب به جای صرف کردن وقت طلاییمون در طول گیمجم، قبلش با دیدن یک سری آموزشها و انجام دادن یک سری تمرین ها مثلا تا ۵۰ درصد اون فن/رشته کد رو یاد بگیریم.
?این یک ترفند ساده برای Boost کردن کارهامون در طول گیمجم هست.⚡️
این دیگه خیلی عنوانِ مندرآوردی بود خدایی!?
اگه به طور مثال قرار هست تا دو روز دیگه حرکت/سفر کنیم به سایت موردنظرمون ولی به هر دلیلی لپتاپ نداریم یا خراب شده، نباید زمان حرکت یا حالت بدترش توی خود جم به دنبال یک ابزار جایگزین بیوفتیم!
یا اگه آرتیست هستیم و قلم وکوممون مشکلدار شده خب باید تا اون موقع مشکل رو رفع کرده باشیم.
? کلا تا جای ممکن باید از به وجود اومدن اضطراب و استرس جلوگیری کنیم که توی روزهای جم روی فعالیتهای اصلیمون تاثیر منفی نذاره.
تا اینجای کار همهی مواردی که بهش اشاره کردیم برای قبلِ جم بود!
الان بریم سراغ مراحل بعد از اجرای این اتفاقِ دوست داشتنی...
خب حالا بعد از رعایت نکات قبلی وقتش رسیده که بریم وسط میدون و یک خودی نشون بدیم!?
«مهــــمتـــرین» نکتهای که بیشتر صاحبنظران این حوزه برای این زمانِ خاص بهش اشاره میکنن موضوع «تمـــرکــز» هست. باید سعی کنین خودتون رو به این سطح از عرفانیت برسونید که افکار حاشیهای به صورت موقت از ذهنتون دور بشن تا همهی پردازندهها روی یک نوع ورودی، اون هم ورودی از جنسِ ایدهها، تمرکز کنن.
به صورت کلی این مرحله شامل ۵ بخش زیر میشه:
بسته به تیمی یا انفرادی بودنتون این مرحله ممکنه متفاوت باشه ولی اگه فرض بگیریم ما توی یک تیم هستیم، این جلسه شامل یک سری صحبتهای اولیه و کلی در مورد ایدهها و کانسپتهای بازیمون هست.
همهی اعضا تک به تک نظراتشون رو اعلام میکنن و همینطور به نظرات همتیمیشون واکنش نشون میدن.
هرچیزی که از این جلسه بیرون بیاد میتونه کلیت بازی نهایی شما باشه، میتونه هم نباشه! برای همین کلمه «جلسات» رو هم توی عنوان آوردیم! این لوپ/چرخه تا زمانی که تیم به نتیجه نرسه ادامه داره. در بعضی موارد توی 6 ساعت آخرِ جم هم دیده شده!? خدا به خیر کنه!
این بخش «اختیاری» هست و میتونین کلا از ابتدا تا انتهای یک جم با هیچکس گفتگویی نداشته باشین ولی خب برای تیمهای کم تجربهتر این یک امرِ واجب الاجراس چون از قدیم گفتن: «تو مو بینی، من پیچِش مو!»
برای گیمجمهای حضوری، اساتید/فعالان باتجربهیِ حاضر در صحنه، افراد بسیار مناسبی برای این ارائه کوتاه و سریع شما هستن.
?«خجالت» آفتِ این بخش هست! ای کاش میشد بعضی از عادتهای بد مثل خجالت رو قبل حرکت توی خونه جا گذاشت! عالی میشد!
بله، سریع و کثیف! چون اصلا نیاز نیست آرتتون شاهکار هنری باشه، تمام سطرهای کدتون به یک فاصله چیده شده باشه که خوانا باشه (حتی بعضیها استفاده از Tab به جای سه تا Space رو هم رعایت میکنن!)، نیاز نیست طراحیتون شامل یک شبکه درهم تنیده از فیچرها، پاورآپس، مرحلهها و بقیه موارد باشه!
?پس تا جای ممکن سعی کنین پروتوتایپتون رو به اصطلاح «ببندین» تا اینکه روی جزییاتش گیر کنین.
این بخش هم «اختیاری» هست. بیشتر برای گرفتن نظر نهایی بر روی چیزی که ساختیم هست، چون توی بعضی از موارد قیافه پروژهای که در ابتدا تعریف شده هیچ شباهتی با قیافه پروتوتایپ ساخته شده نداره!?
برای همین یکبار دیگه بازیمون رو در معرض نمایش قرار میدیم که بفهمیم به جاده خاکی زدیم یا راه درست رو در پیش گرفتیم.
قبل از این بخش، قطارمون عمداً با سرعت «آهسته» پیش میرفت، حالا وقتش رسیده بعد از دریافت بازخوردهای نهایی همهی زغالها رو توی موتور قطار بریزیم تا با حداکثر سرعت مارو به موقع به مقصدمون برسونه.
?در واقع مرحلهی «تولید اصلی» اثرمون در این بخش اتفاق میافته که توی تایملاین فعالیتهامون، بیشترین زمان رو به خودش اختصاص میده.
داریم کم کم به پایان ماجرا نزدیک میشیم،
اونایی که کمربندهاشون رو محکم نبسته بودن تا الان پرت شدن توی دره!
خب این مرحله یکی از مهمترین و در عین حال حســــاسترین بخش این رویدادهاست.
در این لحظات افــــراد به سه دسته تقسیم میشن:
۱) افراد شنگول! ۲) افراد کِرِخت! ۳) افراد ناامیدِ بخت برگشته!
۱) دسته اول که همونطور از عنوانشون پیداست هم بازیشون رو به موقع رسوندن، هم از کیفیت خروجی نهایی تا حد زیادی راضی هستن، خوشا به سعادتشون! (ما که تا به حال همچین حسی رو تجربه نکردیم تا الان!?)
۲) دسته دوم افرادی هستن که بازیشون تا درصد راضی کنندهای پیش رفته ولی خب اگه یک ساعت وقت بیشتری داشتن بازیشون رو متحول میکردن! باور کنین فقط یک ساعت!
۳) دسته سوم آخ آخ آخ نگو! بلای جونِت میشن!?
یکی از خطرناکترین دستههای حاضر در صحنه هستن که اگه کنترل نشده به حال خودشون بذاری کل روحیه تیم رو به فنا میدن!
این افراد توی اون لحظات حساس به جای اینکه نیترو بزنن تا عملکردشون بره بالا و کار رو برسونن، برعکس شیپوری از جنس ناامیدی دستشون میگیرن و پشتسر هم موسیقی «ما نمــیرسیـــم! ما نمــیرسیـــم!» رو سر میدن! اینجا فقط و فقط یک شخص باتجربه یا همون «رهبر تیم» میتونه اوضاع رو به حالت اول برگردونه، حالا با ترفندهای مختلفی...
ممکنه با یک صحبت حماسیِ شورانگیز! اون شخص به راه راست هدایت بشه ولی در مواقع حاد دیگه فقط با دفع کردن اون شخص میشه روحیه تیم رو حفظ کرد.
?پس مواظب باشیم توی اون لحظات به جای نِق زدنهای مکرر، مثل آدم بشینیم کارو جمع بکنیم! والا!
جدا از این سه دسته افراد، این مرحله حساس به سه بخش کلی هم تقسیم میشه:
اینکه بتونید تمام زحمات انجام شده تا به الان رو به صورت یک فایل قابلِبازی (به فرمت exe یا apk و ...) خروجی بگیرین. شاید بعضیها بگن خب این که کاری نداره، با یک کلیک ساده یونیتی برامون build میگیره راحت! اون دسته از دوستان قطعا از صدها مشکل کمین کرده در پشت صحنه پروژه اطلاع ندارن که دقیقا با زدن همون دکمه خروجی انجین تازه زلف پریشونشون رو برامون نمایان میکنن!?
اونجاست که باید با حداکثر توان و سرعت اون ارورهارو رفع کنیم تا به نسخه پایدارِ (Stable) قابلِبازی برسیم.
حالا باید اون فایل خروجی گرفته شده رو خودتون تست بکنین و بعد [قسمت مهمترش] با دوستهاتون به اشتراک بذارین که اونها هم بازی شما تجربه کنن و در نهایت هم بازخوردهاشون رو با شما/تیمتون در میون بذارن.
به احتمال زیاد بازخوردهایی که دریافت میکنین به دسته کلی تقسیم میشن:
۱) مسرتآمیز! ۲) بیحس! ۳) کمرشکن!
۱) دسته اول که خب به معنای واقعی Boostتون میکنه و باعث میشه با روحیه بهتری پروژه رو جمع کنین ولی فقط به این دسته Feedback نباید بسنده کنین و بگین بازیم بی نظیره!
۲) دسته دوم که هیچ تاثیری روتون نداره، چون بازخورد طرف نه شما رو بالا میبره نه پایین!
?زرنگی شما توی اون زمان اشتراک گذاشتن کارتون اینه طوری افراد رو انتخاب کنین که حداقل دریافتی از این دسته داشته باشین.
۳) دسته سوم که عالی هستن، البته اگه از روی عقل و منطق باشه و نه احساس!
این جنس فیدبکها رو کلا با یک چشم دیگه ببینین و حتما توی دفترچه همراهتون یادداشتشون بکنین که بعدا کار باهاش زیاد دارین.
یکی از دوستداشتنیترین مرحلههای جمع کردن یک بازی رو بهتون معرفی میکنم، جنابِ دیباگینــــگ!
جدا از طنز، یکی از بخشهای مهم و تاثیرگذار مرحله پایانی هست. البته همهمون میدونیم که در طول کل فرایند ساخت پروژه این جناب همراهمون هست و هرچند وقت باید بهش عرض ادب بکنیم ولی خب اینجا قضیهش فرق میکنه.
منظور از اشکالزدایی در این بخش بیشتر برطرف کردن ایرادهای کلی و خیلی تابلو! بازیمون هست.
به طور مثال کاراکتر روی یک سری از لبهها کلا گیر کنه! (به خاطر تداخل Colliderها) یا بعد از وارد شدن به یک ناحیهای کلا بخش Inventory تون کار نکنه! یا یک سری از لاجیکهای مهم بازی به صورت زیکزاکی اجرا میشه!
و خیلی از اشکالهای ضایع دیگه که اگه برطرف نشن بازیکنها یا کلا قادر به بازیتون نیستن یا فقط مثلا یک دقیقه از بازیتون رو میتونن تجربه کنن! یعنی کل دو روزی که وقت گذاشتین دود میشه هوا!?
?البته این مورد شاید برای گیمجمهای حضوری اونقدرها هم مشکل خاصی نباشه (مخصوصا وقتی که آخر گیمجم خبری از ارائه و تحلیل بازیهای سابمیت شده نیست!) ولی وقتی پای نسخههای آنلاینش وسط میاد دیگه اوضاع فرق میکنه!
جلوتر حتما به این موضوع میپردازیم.
مرحله شیرین آپلود کردن پروژهمون رسیده... هورااااا
اینجاست هیروی داستان با صورتی خونآلود، بدنی کوفته و با چشمانی قرمز در حال شمشیر زدنهای نهایی خودشه! ادامه بده قهرمان من... تو هنوز وقت داری...
به صورت کلی این مرحله فرایند پیچیدهای نداره ولی خب باید به یک سری از نکات دقت کنین:
۱) آپلود پروژه رو برای دقیقه 90 نذارین!?
توی اون زمان ترافیک نت ممکن هست به شدت پایین بیاد چون بقیه هم دارن مثل شما آپلود میکنن! پس اگه فقط با چند دقیقه اختلاف فرایند سابمیتتون رو شروع بکنین دیگه اصلا نگران این موضوع نمیشید.
۲) نگران اضافه کردن پروفایل همتیمیهاتون نباشین!
چون این کارو میتونین بعدا هم انجام بدین بدون دردسر.
ولی هنــــوز با دوستانی که توی سایت itch.io گیمجم شرکت کردن کار داریم! ?
۱) مرحله ۶ که خب خیلی مهم هست و بیشتر اوقات باعث دیده شدن و همینطور بیشتر دانلود شدن بازیتون میشه. (تجربه آپلود پروژه توی سایت itch هم واقعا لذت بخشِه?? برعکس سایت GGJ که افتضاحِه UIش!)
۲) مرحله ۷ هم که ۹۵ درصد! گیمجمهای آنلاین شاملش میشن. (با اصطلاحاتی مثل Rate 4 Rate و
Drop your game آشنا میشین!?)
هر دو مرحله رو توی قسمت بعدی [اگه زنده بمونیم!] مفصّل بهشون میپردازیم. اینجا دیگه زیادی طولانی شد!
فعلا بگذارین اونایی که میخوان برگردن خونهشون رو بدرقه کنیم!
تیتراژ بره بالا...
.
.
.
امیدوارم که این بخش هم مثل بخشهای قبلی براتون مفید واقع شده باشه،
من امین منتظری بودم و تا دیداری دیگر بودورود!
لینکهای اضافه اگر تمایل داشتین بیشتر در مورد «چگونگی» این ماجرا بدونین:
- مقالههای سایت گاماسوترا (Gamasutra):
? A Recipe for Great Game Jam
? Taking your game from jam to commercial release
? Life Inside A Game Jam
?How to Get the Most Out of a Game Jam (مقالهای شناخته شده و تاثیرگذار از خانوم Christer Kaitila که هر سه بخش چیستی، چرایی و چگونگی رو با هم توضیح میده)
- ویدئــــوها:
? Global Game Jam 2017: Keynote Address از کانال Extra Credits اعظم!
? 13Things To Know For Your First Game Jam (خیلی خوب این موضوع رو شرح میده)
? How to Game Jam از کانال Brackeys (آپدیت 2020)
? How you can use game jams to build skills (گیمجم فقط به ساخت بازی ختم نمیشه!?)
? 35Quick Game Jam Tips از کانال Jonas Tyroller (بازیساز محبوب ایندی)
? Game Jam Tips for Success! از کانال Ask GameDev
? ویدئوی How Goat Simulator Really Did Become Our Next Game در مراسم GDC
- دو تا ویدئو از خودِ تیم آنریل و یونیتی:
? Game Jam Tips and Tricks- Community Led Training | Unreal Engine Livestream از آنریل
? Unite Europe 2016 - Tips and Tricks for Game Jams از یونیتی (خیلی مفید!)
?...
?...
?(لینکها به مرور زمان اضافه میشه)
✍? محمد ایرجی:
تجربه من اینه: بازی با چند تا مکانیک بر ندارید. یکی دو تا مکانیک کامل بهتر از بازی ناقصه ساختار جدی نمیخواهید، سریعترین راهحل مهمه. نمیشه داستان زیادی گفت توی گیم جم دو روزه باید گیم پلی توی ۵-۶ ساعت در بیاد الزاما برنامهنویس خوب jammer خوبی نیست در آخر مسابقه نیست، لذت ببریم.
✍?آرش نادری:
فکر کنم بهترین درسی (یا فرمول!) که گرفتم از این چند گیم جم اینه: کل وقت گیمجم رو تقسیم بر دو کن، نصف اول رو فقط و فقط روی یک ستون (یا مکانیک) بازی کارکن و اگر در اومد؛ نصف دوم رو صرف پالیش کردن اون یه ستون کن. اگر تا فرا رسیدن نصف دوم در نیومد اون یه ستون، از اول شروع کن چون نصف دوم هنوز هست و فقط پالیش رو از دست میدی.
✍?...
اگه بخشهای قبلی رو از دست دادین :
⭕️⭕️ این مطالب به یاری و همکاری شما دوستان عزیزِ فعال در این حوزه میتونه خیلی کاملتر و همینطور بینقصتر باشه... اگه نکتهای، نظری، پیشنهادی و انتقادی دارین خیلی خوشحال میشم که توی همین صفحه در بخش نظرات منتقلش کنین. (فقط خواهشا حاوی ویروس کرونا نباشه که ما هنوز آرزو زیاد داریم?✌?) ⭕️⭕️