امیرحسین دارائی
امیرحسین دارائی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

زمانی که بازی های ویدئویی تبدیل به کلاس تاریخ می شوند

«خب بچه‌ها برای تکلیف درس تاریخ، امشب باید اساسین کرید رو بازی کنید» چیزی که ممکن است تنها یک تکلیف خیالی و رویایی به نظر برسد، به گفته‌ی استاد تاریخ دانشگاه کانزاس اهمیت و ارزشی است که جدیدا در محافل آکادمیک نسبت به بازی‌های ویدئوی و اهمیت آن‌ها در «آگاهی عمومی نسبت به تاریخ» ایجاد شده است.

اندرو دنینگ خاطرنشان می‌کند که پیچیدگی‌های روزافزون منابع و کتابهای تاریخ‌شناسی از یک سو و افزایش روزافزون محققانی که با بازی‌های ویدئویی رشد کرده اند (مانند خود دنینگ ۳۸ ساله) از سوی دیگر، بی اعتمادی که محافل آکادمیک قبلا نسبت به این بازی‌ها داشتند را کمتر کرده است. یکی از دوره‌های آموزشی دانشگاه تنسی بر روی سری بازی‌های «redem redemption» تمرکز دارد، بازی که بازیکنان آن در آمریکای عصر حاضر گشت و گذار می‌کنند. دنینگ اخیرا در مقاله‌ای که در «american historial review» منتشر کرده است، استدلال می‌کند که مقدار جزییات تاریخی ارائه شده در یک بازی «بسیار بیشتر از یک رساله‌ی تاریخی است»

در حال حاضر بعضی از شرکت‌های بازی‌سازی سعی می‌کنند بیشترین دقت را در ساخت بازی‌های تاریخی انجام دهند و به همین دلیل حتی تاریخ‌شناسان را به عنوان مشاور استخدام می‌کنند. دنینگ اضافه می‌کند «نسخه جدید بازی oregon trail از متخصصان تاریخ بومیان آمریکایی به عنوان مرجع استفاده کرده است»

در ادامه‌ی این مطلب ۶ بازی دیگر را بررسی می‌کنیم که ممکن است روزی به برنامه‌های درسی اضافه شوند.

Assassin’s Creed, Ubisoft

اساسین کرید، یک مجموعه بازی در ژانر اکشن-ماجراجویی است. داستان آن در دوره‌های مختلف تاریخی از یونان باستان گرفته تا مرکز لندن امروزی رخ می‌دهد. این بازی سناریوهایی غیر تاریخی و حتی علمی تخیلی در اختیار بازیکنان خود قرار می‌دهد اما جهانی‌سازی آن تقریبا بی‌رقیب است. بازنمایی این بازی از مکان‌هایی که به عنوان میراث جهانی ثبت شده‌اند به اندازه‌ای شگفت‌انگیز است که بازیکنان احساس می‌کنند که واقعا در حال قدم زدن در این مکان‌ها هستند.

Attentat ۱۹۴۲، Charles Games

این بازی آموزشی به خوبی سرزمین‌های چک تحت اشغال نازی‌ها را به تصویر می‌کشد. انیمیشن‌های گذشته و گفتگو با بازیگران حال حاضر، تجربه این داستان را غنی‌تر می‌کند، زیرا بازیکنان از شخصیت‌های مسن می‌خواهند خاطرات دوران جنگ را بازگو کنند. این شیوه داستان سرایی نشان می‌دهد که چگونه تاریخ‌های فردی و جمعی در هر نزاع تاریخی با هم آمیخته شده اند.

Crusader Kings, Paradox Development Studio

در این بازی پیچیده استراتژی ، بازیکنان به عنوان یک سلسله ی قرون وسطایی،از طریق انتخاب تاکتیکی - مثلاً به وسیله ی ازدواج اتحاد ایجاد می کنند - تاریخ ضد واقعیت را آزمایش می کنند (مثلا اگر بر خلاف تاریخ واقعی ولز انگلیس را مستعمره می کرد و نه برعکس؟) با تصور یک نتیجه ی متفاوت ، چنین سناریوهایی می توانند به ما کمک کنند تا آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده است با در نظر گرفتن آنچه که اتفاق نیفتاده بهتر درک کنیم.

Battlefield, EA DICE

در نسخه‌های جدید این مجموعه تیراندازی اول شخص، بازیکنان می‌توانند دو جنگ جهانی را از زوایای مختلف، مانند آردیتی ایتالیایی جنگ جهانی اول، تجربه کنند. سایر بازی‌های مشابه عموماً تنها بر عملیات نیروهای آمریکایی، انگلیسی یا شوروی تمرکز می‌کنند. جدیدترین نسخه‌های این بازی همچنین نقش زنان و افراد رنگین پوست در این درگیری‌ها را نشان می‌دهد، نقش‌هایی که اغلب در تاریخ این جنگ‌ها نادیده گرفته می‌شوند.

1979 Revolution: Black Friday, iNK Stories


این بازی با استفاده از تکنیک‌های مستند، برای تحقیق درباره‌ی انقلاب ایران انتخاب‌هایی را در اختیار بازیکنان خود قرار می‌دهد که ابهامات اخلاقی این آشوب را برمی انگیزد. بازیکنان از طریق عکس‌های آرشیوی و فیلم‌های ویدیویی با وقایع تاریخی روبرو می‌شوند و واقع گرایی را همراه بازی تجربه می‌کنند. این بازی همچنین کودتای ۱۹۵۳ تحت حمایت انگلیس و ایالات متحده را تصدیق می‌کند، قسمتی که اغلب در گزارش‌های غربی مربوط به انقلاب به آن اشاره نمی‌شود.

Brothers in Arms, Gearbox Software

یک بازی تیراندازی اول یا سوم شخص، که اغلب به عنوان یک بازی منحصر به فرد شناخته می‌شود، همچنین می‌تواند نمایش‌هایی سینمایی از یک درام تاریخی را ارائه دهد. این بازی یکی از چالش‌های تاکتیکی جنگ جهانی دوم مانند مانور پیاده نظام برای پهلوگیری و سرکوب واحدهای دشمن را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. در حالی که درس‌های بازی در مورد جنگ و درگیری فصلی نسبتاً با ارزش است، اما پتانسیل روش‌های مختلف یادگیری را از طریق بازسازی نشان می‌دهد.

منبع=smithsonianmag.com

شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید