موزیک ویدیو خانوادگی ۲، یکی از مهمترین ویدئوهای رپ فارسی بالاخره در آخرین ماه سال ۱۴۰۰ منتشر شد.
این ویدیو که از حضور نزدیک به ۴۰ رپر با اصالت ایرانی تشکیل شده با رونمایی از نقاط گردشگری و فرهنگ خاص هر منطقه بدرستی تصویری از یک ملیت واحد اما با قومیت های متفاوت را به تصویر کشیده است.
اهمیت ویدئو برای کسانی که صحنه رپ فارسی را از اوایل دهه هشتاد دنبال میکنند بسیار حائز اهمیت است؛ روزگاری نه چندان دور که اکثر قریب به اتفاق رپرها حتی در حد انتشار یک موزیک ساده و دم دستی هم تحمل نمیشدند و به بدترین شکل با آنها برخورد میشد.
روزهایی که تنها اخبار حواشی رپ فارسی دستگیری و بازداشت و مستندهای بی سر و تَه و فرار و فرار و فرار بود...
این موزیک ویدیو یک اعلان رسمی و زیبا از پایان محدودیت هایی است که برای سالها گریبانگیر ميليونها شنونده و تولیدکننده اثر در رپ فارسی بود.
راهی که امروز و به مرور با مقاومت فرهنگی همین بچههایی که در موزیک ویدئو دیدید باز شده و کار را به جایی رسانده که یک کمپانی بین المللی حاضر به اسپانسری ویدئو شده است.
در روزگاری که بودجه های میلیاردی کلانی از طرف سیستم مدیریتی کشور به دستگاه های عریض و طویل فرهنگی تزریق میشود که هیچ اثر ماندگاری هم با آن خلق نمیشود ما شاهد این هستیم که عده ای جوان و دلسوز واقعی برای کشورشان چگونه سنگ تمام میگذارند. روسیاهی اش بماند برای وزارتخانهای که پیگیر و حامی این طرح نبود!
نقد زیادی به رویکردهای حاکمیتی و دِمُده اداری کشورمان برای پذیرفتن صحنه رپ فارسی وارد است و دیر یا زود این اتفاق بطور رسمی هم خواهد افتاد اما نکتهای که قابل تامل است این میباشد که عُمق علاقهمندی و وطنپرستی حاضرین و دستاندركاران این پروژه از جای جای ویدئو به خوبی خودش را نشان میدهد.
برای مثال صحنه ای که رپر دختر یعنی تَرین در حال اجراست، ما بخوبی حدود توجه عوامل پروژه به نکات ظریف فرهنگی امروز جامعه خودمان را لمس میکنیم.
یا حتی زمانی که رپکُن قمی از ارادت خاص مردم به مذهب تشیع و حرم مطهر صحبت میکند بدرستی تصویر واقعی از ایران با تمام تفاوت هایش را به نمایش میگذارد.
صحنه های مربوط به استانهای مرزنشین و اشعار رپرها از مقاومت مرزیشان همانند یک تئاتر دفاع مقدس به خوبی تصویرسازی تاریخی به نمایش در میآورد.
گفتنی درباره این موزیک ویدئو زیاد است. آنطور که به نظر میرسد استقبال ازین ویدئو به قدری چشمگیر بوده که در یک روز اول به میزان نمایش خیره کننده نیم میلیون رسیده است!
یک دستمریزاد به جَرشا(تهیه کننده) و آهنگساز و تصویربردار و سایر عوامل دخیل در این پروژه داشته باشیم زیرا اثری خلق کردند که یک نقطه مهم در آخرین روزهای بیست سالگی تاریخ رپ فارسی از خود به یادگار گذاشتند.