امیر حسین عبدالهی
امیر حسین عبدالهی
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

آیا ولایت فقیه مشروعیت دارد؟(قسمت اول)

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت اول:

ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است.... حتما این کلام رو بارها شنیده اید که امام خمینی (ره) این کلام را فرمودند و بعضی ها ولایت فقیه رو یه بدعت در دین اسلام میدونن چون معتقدند که فقط امام معصوم قادر به حکومت اسلامی هست تا حدودی هم این نظریه کاملا درسته چون فقط ولایت امام معصوم مورد قبوله و فقط امام معصوم میتونه حکمرانی که و بر امت اسلامی حکم جهاد صادر کنه اما ولایت فقیه به هیچ گونه در تعارض دین نیست چرا؟؟؟؟



در غیاب امام معصوم باید بر جامعه اسلامی فردی حاکم باشد تا بر طبق موازین اسلامی حکم و دستور دهد خب چه کسی مناسب این منصب خطیر است طبیعتا فقیهی که علم دین می داند و شجاع و عادل است و فقهای دین که طبق فرموده امام علی (ع)،فقيهان وارثان پيامبرانند،از بین خود اعلم ترین را برای اداره امور کشور انتخاب می کنند.

از دیدگاه دینی ولایت فقیه به هیچ وجه در تعارض با معارف دینی نیست!! چون ولایت فقیه در طول ولایت رسول الله و امامان معصوم هست نه هم ردیف آن. به این صورت که دایره اختیارات ولی فقیه در حکومت و اداره جامعه با رسول خدا و امامان،یکسان است.پس ما به هیچ وجه وقتی از ولایت فقیه صحبت میکنیم به مقایسه مقام ولی فقیه با رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام نمی پردازیم و غیر معصوم رو هیچ موقع نمیتوان با معصوم مقایسه کرد.

حضرت امام (ره) در این باره فرمودند: « فقیه عادل ، همه اختیاراتی را که پیامبر صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علیهم السلام در امور سیاست و حکومت دارا بودند ، دارد و معقول نیست در اختیارات آن دو فرقی باشد ، زیرا حاکم هر شخصی که باشد ، مجری احکام الهی و اقامه کننده حدود شرعی و گیرنده خراج و مالیات و تصرف کننده در آن ها بر طبق مصالح مسلمین است و منظور از اینکه ولی فقیه تمامی اختیارات پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام رو دارا ست ، تمام اختیارات در امر حکومت و اداره امور جامعه است و ولی فقیه فقط ولایت تشریعی دارد و از نظر مقام و فضایل معنوی هیچ موقع قیاس نمی شوند و همچنین ائمه معصومین ولایت تکوینی هم دارد و ولایت فقیه تنها در محدوده ولایت تشریعی است و ولایت تکوینی را در بر نمی گیرد.




ولایت بر دو قسم است: تکوینی و تشریعی.

ولایت تکوینی به معنای تصرف در نظام خلقت و قانون مندی های مربوط به طبیعت هست که اساساً مربوط به خدای متعال است که خالق هستی در نظام خلقت و قوانین حاکم برآن است و خداوند این ولایت را به پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام عطا نموده است.پس ولایت تکوینی یعنی سرپرستی موجودات جهان و عالم در خارج و تصرف عینی داشتن در آنهاست.

ولایت تشریعی به معنای ولایت در محدوده تشریع و تابع قانون الهی است و اجازه عهده داری مدیریت جامعه در چارچوب قوانین الهی و شرع را فقط به آن ولی می دهد.

ولایت که به معنای سرپرستی و مدیریت است و طبق روایات رکن اصلی دین ولایت است،وظیفه دینی ما در هر عصری پیروی از ولایت است اگر ولی معصوم باشد پیروی از او بر همه مسلمین واجب است و اگر معصوم حضور نداشته و غایب باشند بر همه تکلیف است که از فقیهی پیروی کنند که عالم،باتقوا،شجاع،عادل و کلا فقیه جامع الشرایط باشد تا معارف و دستورات دینی را در جامعه اسلامی پیاده کند.

در مورد ولایت فقیه در روایات به وضوح آمده که عمر بن حنظله از امام صادق(ع) نقل میکند: «من کان منکم قد روى حدیثنا و نظر فى حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حکماً فانى قد جعلته حاکماً علیکم، فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانّما استخف بحکمنا و علینا رد و الرادّ علینا کالراد على الله و هوى على حد الشرک بالله» «آن کس از شما که روایتگر احادیث ما و جست و جوگر در حلال و حرام ما و آگاه به احکام ما است و [مردم ] به حَکَم بودن او رضایت دهند؛ همانا من او را حاکم بر شما قرار دادم. پس اگر به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، همانا حکم ما نادیده گرفته شده و بر ما رد شده است و هر کس ما را رد کند، مانند کسى است که خدا را رد کند و در مرز شرک به خدا قرار دارد.

یا در آیه ۴۴ سوره مائده خداوند به علما و دانشمندان به کتاب تورات که به آنها سپرده شده و به آن گواه بودند در میان مردم داوری می نمودند،اشاره کرده است. یعنی خداوند علما و فقهای دین را مسئول اشاعه دین خدا و حکم بین مردم با احکام کتب آسمانی کرده است.

در مورد اثبات ولایت فقیه کمی صحبت کردیم و متوجه شدیم اصل ولایت فقیه در تضاد با احکام و معارف دینی نیست و در قسمت بعد به امید خدا به نمونه های تاریخی این امر مهم اشاره می کنیم و بیشتر توضیح خواهیم داد.

خوشحال میشم نظراتت گرم شما رو بشنوم.

یا مهدی ادرکنی

این قسمت ادامه دارد....




ولایت فقیهولی فقیه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید