نقش گیمیفیکیشن به عنوان یکی از قابل توجه ترین پیشرفت های تکنولوژیکی برای جلب مشارکت مخاطبین برکسی پوشیده نیست. بنابراین، جای تعجب نیست که گیمیفیکیشن در حوزه آموزش مورد توجه ویژه قرار گیرد و اجرا شود زیرا آموزش در بستری تعاملی بین مدرس و مخاطبین انجام می پذیرد از همین رو گیمیفیکشن میتواند نقشی به سزا در تسهیل این ارتباط دوسویه داشته باشد و در رفع چالش همیشگی نحوه تعامل بین مدرسین و دانش آموزان موثرواقع شود بنابراین سعی داریم در محتوای پیش رو ضمن ارائه برخی مثالها از کاربردهای گیمیفیکیشن در حوزه آموزش برخی راهکارها جهت گام برداشتن در این مسیر را پیشنهاد می دهیم.
استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش بیشتر با به کارگیری عناصر مختلفی همچون امتیاز، برخی علائم و نشانهها و یا با دنبال کردن یک خط داستانی مشخص، مورد توجه قرار میگیرد تا مدرسین بتوانند به به کارگیری این عناصرمحیط های آموزشی گیمی شده را برای افزایش تعامل بین مخاطبین خود و هم چنین ارتقای سطح کیفیت آموزش مورد استفاده قرار دهند. بررسی برخی نمونه ها از این کاربرد نشان میدهد توجه به این تکنولوژی نه تنها در یادگیری مباحث جدید و جذابی همچون برنامه نویسی و نه تنها برای کودکان بلکه در یادگیری تمام علوم و برای قشر وسیعی از مخاطبین دانشگاهی نیز مورداستفاده قرار میگیرد به عنوان مثال یک پلتفرم بازی سازی برای یادگیری مبتنی بر وب برای برخی نرمافزارهای مهندسی را طراحی شده است که با بهکارگیری برخی عناصرگیمیفیکیشن ازجمله امتیازدهی،سطح بندی و بازخوردهای فوری در طول دوره آموزش را معرفی کرده است گرچه ممکن است برای برخی دانش آموزان که بخش گسترده ای از آموزشهای خود را در در سیستم سنتی آموزشی گذارنده باشند جذاب نباشد اما پژوهش ها نشان میدهد تأثیر گیمیفیکیشن بر رفع مشکل بیانگیزگی آموزشی در کودکان چشم گیر بوده است به گونه ای که تمایل به تکمیل دوره های آموزشی را از 73 درصد به 97 درصد افزایش یافته است. از دیگر کاربردهای گیمیفیکیشن در آموزش میتوان به تعیین روش و روندی مشخص برای تعیین سطح یا سنجش نهایی یادگیری مخاطبین دوره های آموزشی اشارهکرد به کارگیری همین شیوه در قالب یک سیستم امتیاز دهی سطح/تجربه و دستاورد در یک بازی ویدیویی نشان میدهد دانش آموزانی که موفق به گذراندن سطوح مختلف تعریف شده در بازی شده اند در ارزیابی نهایی نیز موفق به کسب نمرات بیشتری شده اند در حقیقت اجرای سیستم امتیازدهی سطحسازی/تجربه و سیستم دستاورد، حس موفقیت را در دانش آموزان افزایش میدهد نتایج پژوهشی دیگر در این زمینه نشان میدهد سطح مشارکت دانش آموزات و نمرات کلی آنان همبستگی وجود دارد. با این حال، افرادی که بالاترین امتیاز کلی را دریافت کردند، بیشترین امتیاز تجربه را نداشتند، در حالی که کسانی که کمترین نمره کلی را دریافت کردند، کمترین امتیاز تجربه را داشتند.جنبه دیگری از این کاربردها را میتوان در آماده سازی محیط آموزشی برای دانش آموزان یافت به عنوان مثال به کارگیری اجزای بازی مانند خط داستانی مشخص و تابلوی امتیاز در بازی سازی کلاس هنر سه بعدی برای دانشجویان این رشته توانسته است تعامل و انگیزه دانش آموزان را در مقایسه با روش های سنتی تدریس به میزان قابل توجهی افزایش دهد به بیان دیگر نقش گیمیفیکیشن در آموزش علاوه بر افزایش میزان تعامل و مشارکت یادگیرندگان در طول دوره آموزشی سبب ارتقا عملکرد نهایی آنان و به تبع آن ماندگاری بیشتر محتواهای آموزشی در حافظه بلندمدت آنان نیز شده است.مثالهای بیان شده که تنها بخشی کوچک از اهمیت این موضوع بود به وضوح نشان میدهد که گرچه بررسی تاثیر گیمیفیکیشن بر آموزش در دنیا نیز در آغازراه است اما توجه به به کارگیری عناصر گیمیفیکیشن در آموزش در کشور ما نیز باید موردتوجه بیشتر قرارگیرد از جمله زمینه هایی که توجه به گیمیفیکشن میتواند نقشی به سزا در بهبود کیفیت آموزشی آن داشته باشد آموزش مباحثی همچون ریاضیات است زیرا باتوجه به نظام و شیوه آموزشی موجود در کشور و افت شدید دانش آموزان در یادگیری ریاضیات نه تنها به عنوان یک عنوان درسی بلکه به عنوان راه و روشی برای ارتقا قدرت استدلال و تفکر و رسیدن به توانایی حل مسئله بسیارحائز اهمیت است پس لزوم به کارگیری ابزارهای نوین آموزشی در یادگیری ریاضیات بر کسی پوشیده نیست، سعی میکنیم در مقالات بعدی ضمن معرفی و آشنایی بیشتر با تلاش های انجام گرفته در این راستا در کشور با تشریح مثالهای به روز جهانی، حرکت در مسیر ارتقای این سبک فعالیت ها را مورد بررسی قرار دهیم.