ویرگول
ورودثبت نام
امیر
امیر
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

کارهایی که بعد از ورود به اتریش باید انجام دهید

تو این پست قصد دارم لیست کارهایی رو که معمولا هرکسی که وارد اتریش میشه(چه کاری یا تحصیلی) باید انجام بده رو به صورت تیتروار بگم و برای هر کدوم توضیحاتی بدم

اگر هنوز ویزا نگرفتید و نیاز به راهنمایی در مورد پروسه ی ویزا و سفارت دارید، این پست من میتونه راهنماییتون کنه.



خرید سیم کارت

در اتریش بر خلاف ایران شما گزینه های متعددی برای خرید سیم کارت دارید، اولین و معروفترین گزینه معمولا Magenta هست ولی برخلاف کیفیت بالای سرویسهای مجنتا، بسیار گرون و یک پلن عادیش چیزی حدود ماهانه 30یورو هست.

سیم کارت های مقرون به صرفه ای که میتونید سراغش برید Spusu و یا HoT هست که پلنهای خوبی دارن.

خود من Spusu رو انتخاب کردم و در صورتی که به جای پرداخت ماهانه، سالانه هزینه رو پرداخت کنید تخفیف جزئی ای هم میگیرید. برای من سالانه چیزی حدود 90یورو برای 8گیگ ماهانه+چند صد دقیقه تماس و چند صد تا پیامک هست.




گرفتن کارت اقامتی(RWR) از MA35

در صورتی که با جاب آفر اومدید... بلافاصله بعد از ورود باید از اداره ی مهاجرتی MA35 شهر محل اقامتتون وقت بگیرید و برید اونجا برای انگشت نگاری مجدد و دریافت کارت اقامتتون.

در صورتی که با همسرتون اومدید ... همین پروسه برای همسرتون هم صدق میکنه.

آیا همسر من هم RWR دریافت میکنه؟
در صورتی که شما با جاب آفر اومده باشید... همسر شما کارت دیگه ای به نام RWR Plus دریافت میکنه که مثل کارت شما اجازه ی کار داره ولی یه مزیتی که به کارت شما داره اینه که این کارت اجازه ی کار با هر شرکت و کارفرمایی رو داره و در صورتی که کاری پیدا کرد کارفرما نیاز نیست که برای ایشون اجازه ی کار بگیره

آیا کارتی که همسر من میگیره همون کارتی هست که من بعد از 2 سال کار در اتریش دریافت میکنم؟
هم بله و هم خیر ... شما(اپلیکنت اصلی) به عنوان دارنده ی کارت RWR بعد از 2 سال (یا 21 ماه مستمر) واجد شرایط این هستید که کارت جدیدی به نام RWR Plus دریافت کنید و به الطبع اون اجازه ی کارتون فقط محدود به شرکتی که در اون هستید نمیشه. ولی کارتی که همسرتون در روز اول دریافت میکنه یه تفاوت کوچیکی داره و اون اینه که اون کارت تا زمانی معتبره که ایشون همسر شما باشن. در صورتی جدایی این کارت از اعتبار ساقط میشه.


ثبت آدرس منزل یا Meldezettel

هر شهروندی در اتریش باید آدرس محل سکونتش رو به شهرداری منطقه ای که زندگی میکنه اعلام کنه.

این کار بسیار مهمه چون نامه های اداری و مهاجرتی معمولا به آدرسی که Melde کردید ارسال میشه.

پس سعی کنید که حداکثر 1-2هفته بعد از ورودتون نسبت به ملده کردن آدرس خودتون اقدام کنید.

در صورتی که هتل هستید، از رسپشن بخواید که بهتون فرم مربوطه رو بده و مهرش کنه که خودتون ببرید مجیسترات

آیا باید حتما حضوری برم مجیسترات یا میتونم با ایمیل هم اینکار رو انجام بدم؟
برای بار اول حتما باید وقت بگیرید و حضوری برید، ولی از دفعه های بعدی که آدرستون رو عوض کردید میتونید صرفا با ارسال ایمیل آدرس ملده اتون رو عوض کنید


درخواست SSN یا Social Security Number

بعد از گرفتن کارت RWR شما تازه قانونا اجازه کار در شرکتی که استخدامتون کرده رو پیدا میکنید. به محض شروع کار از شرکتتون بخواید که Social Security Numberاتون رو بهتون بگن. این شماره بسیار مهم هست و در صورتی که بخواید از خدمات دولتی/بهداشتی ای استفاده بکنید این شماره حتما به کارتون میاد.




درخواست کارت بیمه یا ECard

هر شهروندی در اتریش باید بیمه ی درمانی داشته باشه و تمام کسانی که شاغل هستن باید توسط کارفرما بیمه بشن.

پس شما از روزی که کارتون رو در شرکت شروع کردید توسط کارفرما بیمه هستید ولی باید برای دریافت کارت بیمه یا همون ECard اقدام کنید

به این منظور شما باید ایمیلی بزنید به سازمان مربوطه و درخواست وقت کنید برای ارائه مدارک و ثبت درخواست کنید. اطلاعات بیشتر در این لینک.

به دلیل اینکه عموما ثبت درخواست و ارسال ECard چیزی حدود 3-5 ماه طول میکشه شما صرفا با داشتن Social Security Number خودتون میتونید از خدمات درمانی یا ... استفاده کنید. پس همونطور که بالا گفتم سعی کنید این شماره رو از شرکتتون بگیرید و یه جایی ذخیره کنید.




گرفتن Handy Signatur

هندی سیگناتور یک امضای الکترونیکی هست که با استفاده از اون شما میتونید تو تموم سایت های دولتی مثل اداره کار، سیستم درمانی و ... لاگین کنید. (تقریبا شبیه اپلیکیشن های رمز بانک که رمز یکبار مصرف میدن تو ایران).

گرفتن این امضای الکترونیکی بسیار ساده است و صرفا با در دست داشتن کارت اقامتی و پاسپورتتون میتونید برید به یکی از شعبه هایی که خود Handy signatur تو سایتش گفته و درخواست این امضا رو بدید.

نکته: حتما توجه داشته باشید که در صورتی که هنوز آدرس منزلتون رو Melde نکردید نمیتونید هندی سیگناتور بگیرید و باید حتما ابتدا خودتون رو ملده کنید

خیلیها در اتریش این امضا رو هنوز ندارن ولی داشتن این امضا کاربردهای زیادی داره و حتما توصیه میکنم که نسبت به گرفتنش اقدام کنید.

آیا برای گرفتن هندی سیگناتور نیاز به ملده شدن دارم؟
بله در صورتی که ملده نباشید، اپراتور نمیتونه برای شما هندی سیگناتور بسازه و سیستم بهش ارور میده

آیا برای گرفتن هندی سیگناتور نیاز به داشتن سیم کارت دارم؟
بله حتما قبل از رفتن اقدام به خرید سیم کارت کنید.



باز کردن حساب بانکی

برای باز کردن حساب بانکی باید توجه داشته باشید که متاسفانه این روزها به دلیل تحریم ها علیه ایران بیشتر بانکهای اتریش برای شهروندان ایرانی حساب بانکی باز نمیکنن و فقط تنها 2 بانک Erste و Bawag هستن که برای ایرانی ها حساب باز میکنن و تنها گزینه های شما برای افتتاح حساب این 2 بانک هستن که البته نظر من روی Erste هست چون هم بانک خوبی هست و هم هزینه ای برای خدماتش تو سال اول نمیگیره.

یک سری نکات و سرویسهایی هست که اگر قبل از افتتاح حساب در این بانکها رعایت کنید حسابی که باز میکنید یک مبلغی به عنوان جایزه در اون براتون قرار میگیره. مثل ارائه کد معرف. در صورتی که دوست داشتید این نکات رو بدونید با من از طریق ایمیل در تماس باشید که این اطلاعات رو به رایگان باهاتون به اشتراک بزارم amir.cup.2006@gmail.com

آیا برای افتتاح حساب نیاز به ملده هست؟
تا جایی که من اطلاع دارم بله نیاز به ملده شدن دارید.

آیا برای افتتاح حساب نیاز به داشتن سیم کارت دارم؟
بله به دلیل اینکه نیاز دارن تا شماره ای از شما داشته باشن باید خط داشته باشید



گرفتن وقت MA35

بعد از اینکه وارد خاک اتریش شدید لازمه که برید MA35 و نسبت به گرفتن کارت اقامتتون اقدام کنید، ولی قبلش باید وقت بگیرید که این کار رو آنلاین هم قابل انجامه.

اطلاعات بیشتر رو اینجا میتونید ببینید.






جاب آفراتریشمهاجرت به اتریش
چند سالی هست که کارم توسعه نرم افزار هست، علاقه‌مند به حوزه نرم‌افزار و به خصوص مهندسی نرم‌افزار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید