رندرینگ به فرآیند تولید و ایجاد تصاویر بر پایهٔ مدلهای محاسباتی، و پردازشی و خلق تصاویر گرافیکی و تولید محتوای ویدیویی گفته میشود که به دو صورت پردازش توسط CPU و یا پردازش توسط GPU (پردازش گرافیکی) است.
دنیای مجازی و گرافیکی میتواند هر چیزی باشد، یک فیلم انیمیشن یا یک بازی ویدئویی یک تصویر گرافیکی و یا مدل سهبعدی ولی نکتهٔ مهم در تمام آنها این است که قوانین فیزیکی موجود در دنیای واقعی باید تا حدودی بر روی آن اعمال شود تا دنیای مجازی را به دنیای واقعی ما نزدیک کند.
فرایند رندرینگ مهمترین قسمت از ساخت یک تصویر و یا ویدیو و هر نوع محتوایی که نیاز به رندر کردن دارد است و مهمترین عامل تمایز و تفاوت میان آنهاست. از آنجا که این مرحله بسیار حائز اهمیت است نیاز به سخت افزار قدرتمند برای تولید محتوا با کیفیت است.
به طور مثال برای تولید یک مدل سه بعدی و رندر کردن آن نیاز به نرم افزار های گرافیکی و موتور رندر مانند 3dmax و موتور رندر VRAYوجود دارد که امکان رندرینگ بر پایه CPU BASE و یا GPU BASE است که هرکدام مزایای خود را دارد که در ادامه به آن میپردازیم.
در رندرینگ CPU تمامی محاسبات توسط CPU انجام شده و به طبع آن هرچه CPU قدرتمندتر باشد سرعت رندرینگ افزایش میابد.
اما در رندرینگ GPUمحاسبات کاملا متفاوت بوده و پردازش و رندرینگ توسط کارت گرافیک انجام میشود که مزایای زیادی نسبت به CPU دارد از جمله قدرت پردازشی بیشتر تعداد هسته پردازشی در کارت گرافیک استفاده از RayTracing و محاسبات پرتوها در کارت های گرافیک RTX و همچنین نسل بالاتر رمهای خود کارت گرافیک از جمله مزایای بسیار عالی استفاده از رندرینگ GPU توسط کارت گرافیک است.
با توجه به ماهیت رندرینگ GPU و مزایای بیشتر آن نسبت به CPU نرم افزارهای گرافیکی و موتورهای رندر در سالیان اخیر پردازش تصویر خود را به سمت GPU سوق داده اند که نشان دهنده این است که آینده رندرینگ و نرم افزارهای گرافیکی به سمت رندرینگ بر پایه GPU خواهد بود.
با ورود کارتهای گرافیک سری RTX به بازار و قدرت پردازشی بسیار بالای این نوع کارتهای گرافیک عملا رندرینگ با GPU بسیار با کیفیتتر و پر سرعتتر انجام میپذیرد ضمن اینکه توان پردازشی بالای کارتهای گرافیک نسل جدید کمک بزرگی به کمتر شدن اتلاف وقت حین رندرینگ برای فایل های حجیم و پیچیده دارد.
در طی چند سال اخیر نرمافزارهای تولید انیمیشن و محتوای ویدیویی مدل پردازشی خود را بر پایه رندرینگ GPU طراحی کردهاند و برای استفاده از این نرمافزارها باید کاربر کارت گرافیک سری RTX در اختیار داشته باشد مانند نرمافزارهای Lumion ،Vantage و … .