ویرگول
ورودثبت نام
امیرحسین ولیدابادی
امیرحسین ولیدابادی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

چرا شستن لباس زیر با ماشین لباسشویی اتفاقا خوب است؟

شستن لباس زیر با دست یا با ماشین لباس شویی بیشتر به ترجیح هر فرد بر میگرده و این مقاله برای کسی که ترجیح میده که لباس زیرشو با دست بشوره، نیست. این مقاله برای کسایی هست که به هر دلیلی سو های ذهنی دارن یا نمیدونن که میتونن با ماشین لباسشویی هم لباسای زیرشونو بشورن.

یکی از ویژگی های خوب ما ایرانیا، اینه که به نظافت و پاکیزگی اهمیت میدیم. این اهمیت بعضا از حد معمول فراتر میره و باعث میشه که ما وسواس فکری در مورد پاکیزگی پیدا کنیم. شستن لباس زیر هم به نظر من از این نوع وسواس های ذهنیه. حالا چرا؟

من فکر میکنم دلیل اینکه ما فکر میکنیم که لباس زیرمونو باید با دست بشوریم اینه که مادرای ما این تفکر رو به ما یاد دادن. و وقتی هم ازشون میپرسی میفهمی که مادرای اونها هم این تفکر رو بهشون دادن. اما اگر یکم بخوان بهمون با منطق بگن، اینجوری توضیح میدن که لباس زیر چون در معرض میکروب های مدفوع هست یا هر چی نباید با ماشین لباس شویی بشوریمشون.

من همیشه با این موضوع مشکل داشتم؛ و تا وقتی که با خانواده زندگی میکردم به نوعی در عذاب بودم که مجبور بودم اخر هفته ها یکی دو ساعت وقتمو بذارم که کل لباس های زیری که توی هفته استفاده کردم رو با دست توی حموم بشورم. من همیشه سعی کردم منطقی باشم و ببینم که واقعا من اشتباه میکنم یا نه؟ برای همین یکم در این مورد گوگل کردم. نتیجه جستجوی من توی سایت های فارسی و غیر فارسی به صورت زیر هست.

در سایت های فارسی همه بلا استثنا معتقد هستند که ما باید لباس های زیر رو با دست بشوریم. به دلیل رشد میکروب و قارچ و باکتری. من دو تا از سایت های ایرانی ای که این نظرو دارن در زیر میذارم.

سایت های خارجی نظر متفاوت تری دارن که بیشتر منو جذب میکرد. به نظر سایت پرسیل افراد میتونن با ماشین لباس های زیرشونو بشورن و اگر حساسیتی در مورد میکروب و باکتری دارن میتونن از ضد عفونی کننده لباس همراه شستشو استفاده کنن تا خیالشون بابت میکروب و جرم راحت باشه.

نظرات مردم در سایت quora هم جالب بود. بیشتر افراد برای شست و شو از ماشین لباس شویی استفاده میکردن اما افرادی که استفاده نمیکردن معمولا دلایلشون چیزای دیگه ای به جز میکروب بود . مثلا فردی گفته بود که من از ماشین لباس شویی استفاده نمیکنم چون پارچه لباس زیرم لطیفه و وقتی که با ماشین بشورم زودتر خراب میشه یا رنگ میگیره.

من هم طبق تجربه خودم از زندگی در خارج از ایران، ندیدم که مردم لباس زیرشونو به دلیل میکروب توی ماشین لباس شویی نندازن. فکر میکنم اگه میکروب ها میخواستن انقدر مشکلات ایجاد کنن که هر کسی که از ماشین لباس شویی استفاده میکنه، سوزاک و HPV بگیره که الان سنگ روی سنگ بند نمیشد.

اگر برای زمان براتون خیلی با اهمیته؛ اگر حوصله شستن لباس با دست رو ندارید؛ و اگر برای پوست دستتون ارزش قائلید، اتفاقا خوبه که با ماشین لباس شویی لباس های زیرتونو بشورید.

ولی مشکل اصلی من اینه که ما سوهایی داریم که معمولا هم بهمون به ارث رسیده و تا اخر عمر باهاشون زندگی میکنیم بدون اینکه هیچ وقت در موردشون فکر کنیم، زیر سوال ببریمشون و یا دنبال حقیقت در موردشون باشیم.

رفرنس هایی که من استفاده کردم:

سایت های ایرانی:

لینک ۱

لینک ۲

سایت های خارجی:

لینک ۱

لینک ۲

لباس زیرلباس شوییسو های شناختی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید