شاید ایرانی هایی که برای اولین بار بر روی میز کرپس می روند به یاد دوران کودکی خود در کوچه و پس کوچه ها می افتند که یک تاسی در دست داشتیم و در حال بازی تخته نرد بودیم. ولی بازی کرپس مدرن که در مراکز تفریحی بازی می شود خیلی به آن بازی دوران کودکی ما ربطی ندارد. این بازی احتمالات زیادی دارد و بالا بردن احتمال برد به استراتژی و دانش شما از بازی بستگی دارد. تجربه ی شخصی من ثابت کرده است که بازی کرپس شامل دو بخش اصلی است ابتدا ژتون گذاری بر روی احتمال درست و دوم نحوه ی تاس انداختن. حالا بهتر است نگاهی به آموزش گام به گام این بازی مهیج بیاندازیم.
بازی کرپس برخلاف تمامی بازی هایی که در مراکز تفریحی صورت می گیرد نشسته نیست و بازیکنان باید سر پا دور یک میز بزرگ ایستاده و ژتون گذاری کنند. بازی کرپس از دو عنصر اصلی تشکیل شده میز بازی و تاس. ابتدا اجازه دهید تاس بازی را کمی برای شما توضیح دهیم. بر خلاف بازی تخته نرد تاس کرپس معیارهای خاصی دارد ، ابتدا این تاس نباید بیشتر از 8 ساعت بازی شود و معمولا بعد از چند دور کارکنان آن را تعویض می کنند. تاس بازی قبل از شروع باید مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود پیش از آن بازی نشده است و همچنین هیچ گونه زدگی در آن وجود ندارد.
تاس هایی که گوشه آن ها خورده شده باشد از دور بازی حذف شده و کنار گذاشته می شوند. تاس بازی معمولا تاس های شیشه ای هستند و به نردت مراکز بازی از تاس های غیر شیشه ای بهره می گیرند. در بازی کرپس هر فردی که ژتونی بر روی میز بازی دارد حق پرتاب تاس را نیز برای خود دارد. بازیکنان به نوبت و بر اساس عقربه های ساعت تاس ها را در دست می گیرند و تاس ها را پرتاب می کنند. حالا که با بخش اولیه بازی آشنا شدید نگاهی نیز به بخش مکمل آن یعنی میز ژتون گذاری بیاندازیم.
بخش دوم بازی کرپس میز آن است، که 12 تا 14 فوت (3.6 متیر تا 4 متر) است. دور این میز سه کارکن می ایستند که به آن ها Dealer می گونید. Dealer ها به دو دسته تقسیم می شوند Boxerperson که در یک گوشه از میز می نشیدن و مدیریت چیپ ها را بر عهده دارد و Stickerperson که چول درازی در دست دارند و با آن تاس ها را جابجا می کند. میز کرپس به سه بخشی اصلی تقسیم می شود که بخش چپ و راست دقیقا شبیه به یکدیگر هستند و در وسط نیز صندلی Dealer اصلی قرار دارد. میز کرپس بخشی از بازی است که شما می توانید چیپ ها را بر اساس احتمالات بازی ژتون گذاری کنید. ولی اینکه این ژتون گذاری ها به چه صورتی هستند را پس از توضیح بازی به شما خواهیم گفت.
هر تاس 6 وجه دارد و از آنجایی که در بازی کرپس ما دو تاس در درست داریم بنابراین دوازده وجه را در هر ریزش تاس خواهیم داشت. در هر ریزش تاس ما 36 احتمال داریم که احتمال داشتن 7 در هر مرتبه 1 به 6 است یا بهترین است بگوییم از هر 36 مرتبه پرتاب تاس ما تنها 6 مرتبه احتمال دارد عدد 7 را داشته باشیم از آنجایی که داشتن عدد 7 بالاترین احتمال را دارد به آن سلطان بازی کرپس نیز می گویند. پیش رو برای شما احتمال داشتن هر عدد را به تفکیک نشان داده ام.
در بازی کرپس عدد 7 و 11 از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار هستند و در اصل مشخص کننده ی پایان هر راند تلقی می شوند. هر راند بازی توسط Puck یا همان دیسک فعال (OFF) یا غیر فعال (ON) مشخص می شود ، در بازی کرپس پیشنهاد می شود زمانی که دیسک به صورت OFF هست ژتون گذاری را شروع کرده و با ادامه ی بازی ژتون های فرعی خود را بر روی احتمالات جدید ببندید. بازی کرپس دو فاز دارد Come out roll ( که به معنی تاس اول بازی است. در آغاز یک پرتاب کننده یا به قول انگلیسی ها Shooter دو تاس را از Boxerperson دریافت می کند و آماده ی اولین پرتاب تاس یا Come out می شود. پرتاب کننده موظف است تاس ها را تنها با یک دست پرتاب کرده و باید هر دو تاس را بر روی دیوار انتهایی میز بکوبد. پیش از اولین پرتاب بازیکنی که تاس را در دست دارد باید بر روی Pass line که در فارسی به آن خط عبور می گویند یا بر روی Don't Pass Line ژتون گذاری کند. ولی این دو ژتون گذاری به چه معنایی هستند؟
شما اگر در تاس اول بر روی خط عبور یا Pass Line ژتون گذاری کنید با آوردن دو عدد 7 و 11 برنده بازی خواهید بود و Dealer دقیقا همان میزانی را که ژتون گذاری کرده بودید به عنوان برد به شما خواهد داد یعنی اگر شما 10 دلار بر روی Pass Line ژتون گذاری کرده باشید با آوردن 7 و 11 Dealer به شما 10 دلار داده و شما با 10 دلار ژتون اولیه خود بازی را ادامه خواهید داد. در این مرحه اگر باز هم عدد 7 و 11 بیاورید مجدد به شما همان پول ژتون را پرداخت خواهند و این تا زمانی که شما عددی به غیر از 7 و 11 بیاورید ادامه خواهد داشت.
در عوض اگر بر روی Don't Pass Line ژتون گذاری کنید برای بردن بازی باید عدد 2 ، 3 و 12 را بیاورید تا برنده شوید. از آنجایی که احتمال آوردن عدد 7 و 11 در هر پرتاب تاس از 36 وجه 8 است معمولا تمامی پرتاب کننده ها بازی را با Pass Line شروع می کنند. اگر پرتاب کننده ژتون را بر روی Pass Line بگذارد در تاس اول تنها صورتی بازنده خواهد بود که اعداد 2 ، 3 و 12 را بیاورد. اگر در پرتاب هیچ یک از اعداد بالا نیاید بازی به فاز دوم یا Points می رود. در این بخش دیسک از OFF به ON می رود و بر روی اولین عددی که ما آورده ایم گذاشته می شود. به عنوان مثال ، اگر اولین تاسی که شما می اندازید 4 باشد دیسک را Boxerperson برداشته و از OFF به ON تغییر می دهد و سپس بر روی عدد چهار میز می گذارد در این نقطه از بازی شما ، Points را ایجاد کرده اید به این معنی که پس از این مرحله اگر 7 بیارید بازنده هستید و ژتون Pass Line را نیز از دست خواهید داد.
بعد از اینکه Points ایجاد شد کسانی که بر روی Pass Line ژتون گذاری کرده اند باید همان عدد Points را بیاوردند تا ژتون را برنده شوید. به این معنی که اگر می خواهی بعد از آوردن Points برنده باشید باید خود عدد را مجدد بیاورید. ولی اگر بعد از مشخص شدن Points شما عدد 7 را بیاورید Boxerperson دیسک را به صورت OFF در آورده و ژتون های اولیه شما را برداشته و راند بازی را به اتمام می رساند در این مرحله پرتاب کننده ی تاس یا Shooter عوض شده و فرد سمت چپ او تاس ها را برای پرتاب در دست می گیرد.
نکته ای که در مورد Pass Line Bet وجود دارد این است که شما زمانی که بر روی این گزینه ژتون گذاری کردید تحت هیچ شرایط نمی توانید ژتون های خود را کنسل کنید ولی در ژتون گذاری های دیگر این حق برای شما محفوظ است که بعد از چند بار تاس انداختن ژتون را برداشته یا به قول انگلیسی ها OFF کنید.
حالا که با اصلی ترین اصول بازی کرپس آشنا شدید بیایید به ژتون گذاری های بعدی این بازی نیز نگاهی بیاندازیم. دومین حالتی که در کرپس می توانید ژتون گذاری بکنید Place Bet است. اگر شما به میز کرپس نگاهی بیاندازید مشاهده خواهید کرد که در بخش بالایی میز اعداد 4 ، 5 ، 6 ، 8 ، 9 و 10 قرار دارند، بازیکنان و پرتاب کننده می توانند جدا از ژتون های دیگر پول خود را بر روی هر یک از این اعداد نیز قرار دهند. این اعداد از آنجایی که احتمال کمتری نسب به 7 دارند در صورت برنده شدن محل بازی پول بیشتری را نسبت به ژتون Pass Line به شما می دهد. نکته ای که در هنگام ژتون گذاری بر روی این اعداد وجود دارد این است که هر عدد برگشت پول متفاوتی نسبت به عدد دیگر دارد.
افراد که بر روی دو عدد 4 و 10 ژتون گذاری می کنند در صورت آمدن این دو عدد از Dealer در ازای هر 10 دلار ژتون گذاری 18 دلار به آن ها پرداخت خواهد کرد. در ژتون گذاری بر روی دو عدد 5 و 9 در صورتی که تاس یکی از این دو عدد را نشان دهد در ازای هر 10 دلار Dealer به شما 14 دلار پرداخت خواهد کرد. و در نهایت برای کسانی که بر روی 6 و 8 ژتون گذاری کرده اند Dealer در صورت برنده شدن از ازای هر 6 دلار، 7 دلار را پرداخت خواهد کرد. از آنجایی که ژتون گذاری بر روی 6 و 8 با عدد 6 محاسبه می شود هر ژتونی که بر روی این دو عدد بسته می شود باید ضریب 6 داشته باشد!
ولی Place Bet به چه نحوی عمل می کند؟ بازیکنان می توانند این ژتون را حتی در زمان Come Out Roll نیز بگذارند ولی این ژتون زمان فعالی می شود که شما به نقطه ی Point رسید باشید. پس از اینکه شما به Points رسیدید این ژتون ها فعال می شوند به این معنا که تا پیش از آوردن 7 شما هر میزان که این اعداد را بیاورید برنده خواهید شد و تنها زمانی بازنده هستید که عدد 7 بیاید. نکته بارز این ژتون گذاری این است که شما در هر نقطه از بازی که می خواهید می تواند ژتون اصلی را برداشته و دیگر بر روی آن احتمال بازی نکنید.
این دقیقا همان Pass Line هست با این تفاوت که شما زمانی می توانید ژتون را بر روی این بخش بگذارید که Point مشخص شده است. زمانی که در بازی Point مشخص شد بازیکنان می توانند ژتون های بازی را بر روی Come و یا Don’t Come بگذارند. در این مرحله اگر شما 7 بیاورید Pass Line را باخته ولی در عوض Come را برنده خواهید شد این بدان معنی است که شما یر به یر می شوید. ولی اگر بعد از مشخص شدن Points ژتون را بر روی Come بگذارید و عدد های Points (4 ، 5 ، 6 ، 8 ، 9 ، 10 ) را بیاورید در این نقطه ژتون های Come بر روی عدد آمده می رود و حالا شما دو Point دارید. در این لحظه اگر شما عدد 7 را بیاورید بازی را خواهید باخت در غیر این صورت بازی ادامه خواهد داشت و اگر عدد های Point بیاورید در ازای ژتون گذاشته شده همان میزان پول دریافت خواهید کرد.
در Don't Come ما دقیقا مانند Don't Pass عمل می کنیم به این صورت که اگر در اولین تاسی که شما می اندازید اگر بر ژتون های شما بر روی Don't Come باشد و شما عدد 7 را بیاورید بازنده خواهید بود ولی اگر 2 و 3 بیاورید برنده خواهید بود.
منبع : playnowpro