ویرگول
ورودثبت نام
امیرمعین
امیرمعین
خواندن ۳ دقیقه·۵ سال پیش

سه روش ایده یابی برای ویرگول نویس ها و وبلاگ نویس ها

از نظر من ایده برای نویسنده غیرداستانی ، که سعی می کند هر روز از خودش چیزی در ویرگول ، وبلاگ ، اینستاگرام یا هر بستر دیگری منتشر کند ، مثل وعده غذایی است .

به خاطر همین من از رفتار خیلی ها تعجب می کنم ، که می گویند ما نمی نویسیم ، چون ایده یا موضوعی نداریم .

مثل این است که هر روز روی کاناپه ، جلوی تلوزیون لم بدهی و دقیقا هیچ کاری نکنی . و امیدوار باشی ، همسایه ات در بزند و برایت نذری بیاورد تا شکم صاحب مرده ات سیر شود . اگر هم بگویند بلند شو کاری بکن می گویی : من غذا نخوردم و شکمم سیر نیست . حالا مگه با این وضعیت هم می شه کار کرد ؟

در صورتیکه طبق اصول ، قاعده این گونه است که انسان برای پیدا کردن دولقمه نون حلال کار می کند ، نه آنکه نون حلال بخورد تا انرژی داشته باشد برای کار کار کردن .

نویسنده هم همینطور ؛ نویسنده نباید ایده داشته باشد تا بنویسد ؛ بلکه باید بنویسد تا ایده پیدا کند .

اما خب دقیقا چه کارهایی باعث رویارویی ما با ایده هایی برای نوشتن می شوند ؟

  • ازاد نویسی
  • ضبط ویدیو
  • ضبط صدا

و لازم است خدمتتان عرض کنم ، که شاهین کلانتری من را با هر سه تا گزینه ی پیش رویتان آشنا کرده است . و اگر بخواهم در یک جمله ، مفید و مختصر ، چگونگی انجام آن ها را برایتان شرح دهم ، باید بگویم که فقط و فقط برای آزادنویسی باید هر آنچه را ، که در لحظه از ذهنتان گذشت ، چه حرف مادرتان باشد ، چه احساستان نسبت به وضعیت کنونی که دارید یا هر چیز دیگری را بنویسید ؛ همین .

و برای ضبط ویدیو و ضبط صدا هم همین طور . مثل آزاد نویسی ، تاکید می کنم : هر چه که در لحظه به ذهنتان رسید را به زبان بیاورید .

حین انجام این کار ها اصلا نباید این نگرانی را داشته باشید که چگونه می توانم به بهترین شکل ممکن بنویسم یا حرف بزنم . چون اصلا قرار نیست این اراجیفی که پشت سر هم ردیف می کنیم منتشر شوند . ا فقط در انجام این کار ها مصمم هستیم ، به منظور ایده یابی و تجربه سبک جدیدی از زندگی .

این سه روش ایده یابی را به شخصه تجربه کرده و از همه شان جواب گرفته ام . پس بدانید ، آنچه که گفتم صرفا ( فقط ) یک سری نسخه نبود که بدون اطمینان از درستی آنها پیچیده شده باشد .

اما اجازه دهید همین حالا خیالتان را راحت کنم ، که با دو صفحه آزاد نویسی یا دو دقیقه ضبط ویدیو و ضبط صدا ، نمی شود به ایده ای دست پیدا کرد .

دقیقا باید بسیار بنویسید و بسیار حرف بزنید ، تا آنکه ناگهان سر و کله ی یک ایده ، بعد از کُلی نوشتن یا کُلی حرف زدن ، میان خروار ها خروار جفنگی که نوشته یا گفته اید ، پیدا شود .

امیر معین .

نویسندگینویسندگی غیر داستانیوبلاگ نویسیویرگول نویسی
امیرمعینم ... نویسنده و روانشناس ویرگولی ... وصلت کرده با کتابها ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید