1) نورهستی یعنی چه؟
یعنی تمام موجودات ، ((وجود))خود را از او میگیرند، به سبب او پیدا وآشکارشده وپا به عرصه هستی می گذارند و وجودشان به وجود او وابسته است. به همین جهت، هرچیزی دراین جهان ، بیانگر وجود خالق وآیه ای ازآیات الهی محسوب میشود.
2) نیازمندی جهان به خدا بقا رابایک مثال بیان کنید؟
اگر اندکی دقت کنیم ، درمی یابیم که یک تفاوت بنیادین میان این دورابطه وجود دارد. مسجد گوهرشاد از مصالح ساختمانی مانند خاک وسنگ وگچ وچوب وکاشی و... تشکیل شده که هیچ کدام ازآنها رابنّا به وجود نیاورده است. هریک ازاین مصالح نیز خواصی دارند که بنّا آن را ایجاد نمی کند. بنّا نه چسبندگی گچ را ایجاد می کند ونه سختی واستحکام سنگ را؛به عبارت دیگر بنّا نه اجزای ساختمانی را پدید آورده ونه خواص آن اجزا را. کاربنّا فقط جا به جا کردن مواد وچینش آنها است . اما خداوند، خالق سنگ وگچ وچوب وخواص آنهاوحتی خالق خود بنّا است. بر این اساس وجود بنّا ونیز وجود مصالح وخواص آنها، همه وابسته به خداست وخداوند هرلحظه اراده کند،آنها ازبین می روند وساختمان متلاشی می گردد.
3) به چه کسی انسان موحد می گویند؟
انسان موحد، چون زندگی خود را براساس ر ضایت خداوند تنظیم کرده وپیرو فرمان های اوست شخصیتی ثابت وپایدار دارد و برخوردار ازآرامش روحی است.
4) چگونه انسان دچارشرک به عمل می شوند؟
کسی دل به هوای نفس (بت درون) سپرده واو را معبود خود قرار دهد وامرش را به فرمان های خداوند ترجیح دهد یا درپی کسب رضایت قدرت های مادی وطاغوت ها(بت های بیرون) برآید، چنین شخصی گرفتار شرک عملی شده است.
5) توحید را تعریف کنید؟
توحید به معنای اعتقاد به خدای یگانه است؛ یعنی خدا بی همتاست وشریکی ندارد واین بیانگر اصل وحقیقت توحید است.
6) توحید وبرخی مراتب آن رانام ببرید؟
ü توحید درخالقیت
ü توحید درمالکیّت
ü توحید در ولایت
ü توحید در ربوبیّت
7) با گفتن لا اله الا الله چه اشاره احکامی ازحقوق برای انسان فرامی گیرد؟
تمام احکام وحقوق اسلامی فرد به رسمیت شناخته می شود ودفاع از حقوق او بر دیگر مسلمانان واجب می گردد ودر زمره برادران وخواهران دینی قرار می گیرد.
8) شرک و مراتب آن را نام ببرید؟
Ø شرک در خالقیت
Ø شرک در مالکیّت
Ø شرک در ولایت
Ø شرک در ربوبیّت
9) چهار امور معنوی مهم را نام ببرید؟
در امور معنوی نیز همین گونه است . دعا سبب آمرزش ، صدقه موجب دفع بلا، وصله رحم موجب افزایش طول عمر است.
10) ناتوانی درشناخت ذات وچیستی خداوند رابیان کنید؟
ü دسته اول موضوعاتی هستند که درمحدوده شناخت ما قرارمی گیرند، مانند گیاهان،حیوان ها، ستارگان وکهکشان ها؛ حتی کهکشان های بسیار دورهم ممکن است روزی شناسایی شوند وانسان بتواند به ماهیت وذات آنها دست یابد. درحقیقت ، ذهن ماتوان وگنجایش فهم چیستی وذات چنین موضوعاتی را دارد.
ü دسته دوم موضوعاتی هستند که نامحدوند وذهن ما گجایش درک آنها را ندارند؛ زیرا لازمه شناخت هرچیزی احاطه ودسترسی به آن است. درواقع، ما به دلیل محدود بودن ذهن خودنمی توانیم ذات امور نامحدود راتصوّر کنیم.
11) وجود خدا را تعریف کنید؟
ما وهمه پدیده های جهان، درپدیدآمدن وهست شدن خود به آفریننده ای نیازمندیم که خودش پدیده نباشد وسرچشمه هستی باشد . این وجود برتر متعالی ((خدا)) نامیده می شود.
12) آیا ایمان ما افراد یکسان است؟
ایمان همه افراد یکسان نیست و دارای شدت وضعف است، میزان تاثیرگذاری این اعتقاد بستگی به درجه ایمان به توحید ویکتاپرستی دارد. هرچه ایمان قوی ترباشد تاثیر عملی آن درزندگی بیشتر وهرچه ضعیف تر باشد تاثیرآن کمتر خواهد بود.
13) ابعاد توحید عملی را نام ببرید؟
Ø بعد فردی توحید عملی وثمرات آن
Ø بعد اجتماعی توحید عملی وثمرات آن
14) بعد فردی توحید عملی وثمرات آن را توضیح دهید؟
تمایلات درونی و تصمیم ها وفعالیت های خود را درجهت خواست ورضایت الهی قرار دهد؛ مثلاٌ درانتخاب همسر، شغل، دوست، درچگونگی تحصیل ، تفریح، ورزش وحتی درانتخاب نوع پوشش وبه طورکلی درتمام برنامه های روزانه خود خدا را درنظر می گیرد وتلاش می کند ازدایره فرمان های اوخارج نشود.
15) موحد واقعی در توحید چه کسی است؟
از نظر انسان موحّد هیچ حادثه ای درعالم بی حکمت نیست،گرچه حکمت آن رانداند. ازهمین رو موحّد واقعی همواره انسانی امیدوار است. درمقابل سختی ها ومشکلات ،صبور واستوار است .
16) افکار واعتقادات هرفرد مهم ترین عامل درتعیین هدف ها ورفتارهای اوست.
17) چگونه قدر وفضای الهی برجهان حاکم است؟
((قدر))و((قدر)) به معنای ((اندازه)) است و((تقدیر))به معنای ((اندازه گرفتن))((قضا)) نیز به معنای ((به انجام رساندن))،((پایان دادن))،((حکم کردن))و((حتمیت بخشیدن))است. مخلوقات جهان، ازآن جهت که خدای متعال با علم خود، اندازه، حدود،ویژگی، موقعیت مکانی وزمانی آنها را تعیین میکند، به تقدیر الهی وابسته هستند وازآن جهت که بافرمان وحکم واراده الهی ایجاد می شوند، به فضای الهی وابسته اند؛ پس اینکه می گوییم قدر فضای الهی برجهان حاکم است.
ازعلم خداست(قدر) واجرا وپیاده کردن آن نیز به اراده خداست(فضا). به همین دلیل، نه درنقشه جهان نقصی هست ونه دراجرا وپیاده کردن آن.
1) چه شواهدی به وجود اختیار است را نام ببرید؟
Ø تفکر وتصمیم
Ø احساس رضایت یا پشیمانی
Ø مسئولیت پذیری
2) هر عملی دارای دوحسن می باشد آن را نام ببرید؟
حسن فاعلی وحسن فعلی ، حسن فاعلی بدین معناست که انجام دهنده کار، دارای نیّت الهی باشد، حسن فعلی نیز بدین معناست که کار به درستی وبه همان صورت که خداوند فرمان داده است انجام شود.