ویرگول
ورودثبت نام
امیرحسین مجیری
امیرحسین مجیری
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

تجربه‌ی گرفتن هزینه‌ی سوختن وسیله‌ی برقی به خاطر نوسان یا قطعی برق

حدود دو سال پیش (دی 1399) تجربه‌ای از سوختن وسیله‌ی برقی (موتور حرارتی ماشین ظرفشویی) به علت نوسان برق شهر داشتم. بعد از این حادثه توانستم بعد از ثبت حادثه و بررسی شرکت بیمه بعد از حدود چهار ماه بخشی از هزینه‌ی این خسارت را از بیمه‌ی برق بگیرم. توضیح این که همه‌ی مشترکان برق کشور بیمه هستند و اگر در اثر قطعی یا نوسان برق به وسایل آنها آسیبی وارد شود شرکت برق وظیفه دارد آسیب واردشده را جبران کند.

توضیح دیگر این که این مطلب تبلیغی نیست و فقط برای کامل بودن آن و امکان استفاده‌ی دیگران جزئیات را بیان می‌کنم.

تصویری از سایت بیمه ی شرکت توانیر: بیمه ی برق
تصویری از سایت بیمه ی شرکت توانیر: بیمه ی برق


وقتی دستگاه خراب شد با نمایندگی دستگاه (ماشین ظرفشویی بوش که نمایندگی آن سیهاوی بود. نمی دانم این نمایندگی رسمی است یا نه اما ما دستگاه را با گارانتی این شرکت گرفته بودیم) تماس گرفتم. آنها کارشناسی را اعزام کردند و کارشناس با بررسی دستگاه گفت موتور حرارتی آن به علت نوسان برق سوخته است و بعد از مدتی هم هزینه ی تعویض آن را 3 میلیون تومان اعلام کرد.

بعد از این که پول را تامین کردم از کارشناس خواستم برای تعویض بیاید. همزمان با کار از او پرسیدم که آیا تجربه ای از گرفتن این پول از بیمه ی شرکت برق داشته است یا نه. کارشناس گفت موردی داشته ایم که فردی اقدام کرده و از شرکت برق با شرکت ما تماس و تایید گرفته اند. همین طور گفت که برای اطمینان از این که شرکت برق پول را به شما پس بدهد بهتر است موتور سوخته ی قبلی و جعبه ی موتور جدید را همراه داشته باشید تا اگر شرکت برق خواست حضوری بازرسی کند مدارک کافی داشته باشید. همچنین فاکتور رسمی از شرکت با مهر و امضا و تاریخ به من داد.

در تاریخ 28 فروردین 1400 به سایت بیمه‌ی شرکت توانیر رفتم و این توضیح را نوشتم: «با توجه به نوسان برق و قطع و وصل مکرر آن در تاريخ سه شنبه 23 دي 99 و روزهای بعد، موتور حرارتی دستگاه ظرفشویی منزل بنده سوخته است و کارشناس نمايندگی دستگاه نیز دلیل آن را قطع برق ذکر کرده است. لذا خواهشمند است در زمينه‌ی تامين هزينه‌ی تعويض اين موتور اقدام لازم را مبذول فرماييد».

بعد فرم مشخصات صاحبخانه (مستاجر هم می تواند پر کند) را پر کردم و مدارک را آپلود کردم. مدارک شامل این موارد بودند:

  • تصویر آخرین قبض پرداختی (تصویر پیامک هم قبول است)
  • تصویر کارت ملی
  • سند مالکیت یا اجاره نامه
  • تصویر فاکتور فروشگاه

زمان بندی روند این بررسی به شرح زیر بود:

  • 23 دی 1399 بر اثر نوسان برق موتور حرارتی دستگاه سوخت.
  • 22 فروردین 1400 کارشناس نمایندگی دستگاه قطعه ی سوخته را تعویض کرد. هزینه ی تعویض 3 میلیون تومان شد.
  • 28 فروردین 1400 شرح حادثه را در سایت بیمه ی شرکت توانیر ثبت کردم.
  • 17 خرداد 1400 شرکت بیمه پیامی با شرح «مشمول دریافت خسارت می باشد/ شماره شبا وارد شود» در سامانه نوشت. این شرکت مبلغ برآوردی خسارت را 2 میلیون و 200 هزار تومان ثبت کرد.
  • 6 خرداد 1400 اطلاعات بانکی را جهت واریز ثبت کردم و مبلغ برآوردی را تایید کردم.
  • 9 تیر 1400 شرکت بیمه مبلغ را واریز کرد و شرح واریزی را «مبلغ واریزی از محل بیمه مسئولیت» ذکر کرد.
  • 20 بهمن 1400 شرکت بیمه واریز مبلغ را تایید کرد.
  • 7 فروردین 1401 پرونده به «تاييد مشترک به دليل عدم ارسال اعتراض در مهلت قانوني» بسته شد.

در همه ی مراحل مربوط به ثبت اطلاعات، برآورد مبلغ، واریز و بستن پرونده شرکت برق از طریق پیامک هم اطلاع‌رسانی می کرد. بیمه ی این شرکت بیمه ی کوثر بود. بیمه هیچ تماس تلفنی ای نگرفت و بازرسی حضوری هم نکرد (ممکن است از طریق شرکت تعمیرکار تاییدیه گرفته باشند).

خلاصه

در این مطلب از تجربه ی خود درباره ی گرفتن بخشی از مبلغ خسارت به وسیله ی برقی خانه ام در اثر قطعی و نوسان برق شهری نوشتم. من بعد از حدود چهار ماه موفق شدم حدود 70 درصد مبلغ خسارت را از بیمه بگیرم. نکته ی مهم در این فرایند این است که مدارک کامل را داشته باشید (به ویژه فاکتور رسمی تعمیر یا تعویض دستگاه های سوخته) و همچنین تاریخ قطعی یا نوسان برق را ثبت کرده باشید.

وسیله‌ی برقینوسان برقشرکت برقبیمه برق
بذارید بهش فکر کنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید