امیرحسین مجیری
امیرحسین مجیری
خواندن ۳ دقیقه·۵ سال پیش

روایت زندگی قیدار از تولد تا یک سالگی

این نوشته فروردین 1392 به لطف مهدی خانعلی زاده در روزنامه ی فرهیختگان چاپ شد. رضا امیرخانی این نوشته را «یک نقدشناسی خوب از روند نقد قیدار» نامید.

این نوشته به همراه نوشته‌های مهدی خانعلی زاده و میلاد گودرزی در «عنبرافشان» هم موجود است.

یادداشت چاپ شده در ضمیمه ادب و هنر روزنامه فرهیختگان. مهدی خانعلی زاده و میلاد گودرزی هم در همین صفحه درباره قیدار منفی و مثبت نوشته اند.
یادداشت چاپ شده در ضمیمه ادب و هنر روزنامه فرهیختگان. مهدی خانعلی زاده و میلاد گودرزی هم در همین صفحه درباره قیدار منفی و مثبت نوشته اند.


رضا امیرخانی در روزهای انتشار جانستان کابلستان، گفته بود کتاب بعدی‌ام کتابی با موضوع «جوانمردی» است. سیزدهم فروردین 1391 است که رضا امیرخانی می گوید در حال گرفتن پرینت نهایی کتاب خود است. فردای آن روز او با مهر و ایسنا مصاحبه می‌کند که رمان جدیدش که یک سالِ تمامِ کاری روی آن وقت گذاشته، «قیدار» نام دارد. امیرخانی در توضیحات مبهمی می‌گوید کتابش در مورد مردی است که «نیاز دارد به شدت خودش باشد».

نشر افق کتاب را برای نمایشگاه کتاب همان سال آماده می‌کند. یکی از سایت‌های ضدانقلاب از یک هفته ای مجوز گرفتن «نویسنده‌ی نزدیک به رهبری» می‌گوید. دیگرانی نیز هستند که به این روند مجوزدهی وزارت ارشاد اعتراض دارند. بهمن دُرّی معاون فرهنگی وزیر ارشاد سه ماه بعد می‌گوید قیدار «سه روزه» مجوز گرفت.

خبرنگارها و وبلاگ نویس‌ها از صف کشیدن مردم برای خرید قیدار در نمایشگاه کتاب، گرفتن امضا از امیرخانی و تلاش حراست نمایشگاه برای تفکیک زن و مرد در صف کتاب خبر می‌دهند. در همین روزها بحث و جدلی رسانه ای بر سر روشنفکری دینی و وابستگی امیرخانی به آن در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

نقدهای مخالف و موافق مجازی و مطبوعاتی بر قیدار از همان روزهای نمایشگاه کتاب، شروع شده است. قیدار ماجرای مرد گاراژداری است که مرام «جوانمردی» را در خود حفظ کرده است. برخی قیدار را یادآور زیبایی‌های «من او» می‌دانند و برخی می‌گویند این کتاب ضعیف‌تر از آثار قبلی امیرخانی و قیدار نیز شخصیتی تک بعدی است. محمدرضا سرشار کتاب را «یک تیپ مزخرف از لات‌های دهه پنجاه» معرفی می‌کند. نیره غدیری و اعظم ایرانشاهی به جایگاه زن در قیدار اعتراض دارند، حسین قدیانی، قیدار را کتابی «در رثای سرمایه داری» و علی عبدالوهاب هم آن را «فیلم هندی» امیرخانی می‌نامد. در مقابل امیرعلی صفا قیدار را مروج «سبک زندگی ایرانی اسلامی» می‌داند. سید مهدی شجاعی به امیرخانی برای خلق چنین اثری تبریک می‌گوید و داود غفارزادگان می‌گوید امیرخانی «اگر رمان می‌نویسد ملاحظه‌ی متعصب‌های خام اندیش را نمی‌کند». محمدرضا زائری و محمدرضا بایرامی هم از قیدار تمجید می‌کنند. روزنامه ملت می‌پرسد چرا وقتی می‌شود از قیدار فیلم ساخت به سراغ «لاله» (قهرمان اتومبیل رانی) می‌روید، ماهنامه های «داستان» و «تجربه» هر کدام پرونده‌ای برای این کتاب تهیه می‌کنند و قیدار برنده‌ی جایزه‌ی کتاب فصل وزارت ارشاد می‌شود.

قیدار در اردیبهشت تا شهریور 91 در میان پنج کتاب پرفروش سامانه‌ی فروش تلفنی کتاب (سام) است. در شهر کتاب مرکزی و نشر افق نیز تا مهرماه قیدار جزو هفت کتاب پرفروش است. خبرگزاری مهر فروردین 92 قیدار را جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های داستانی سال 91 معرفی می‌کند. در میان پیشنهادهای کتاب خوانی در نوروز، افراد بسیاری از «قیدار» نام می‌برند. کتاب در ابتدای تیر ماه 91 همزمان با برگزاری جشن امضای قیدار از سوی نشر افق، به چاپ هفتم رسیده است و تاکنون در مجموع 25 هزار نسخه از آن منتشر شده است.

قیداررضا امیرخانینقد کتاب
بذارید بهش فکر کنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید