ویرگول
ورودثبت نام
امیرحسین مجیری
امیرحسین مجیری
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

پرندۀ شب (NightBirde) که بود و چرا مشهور شد؟

بیست فوریۀ 2022، شبکۀ NBC (پخش‌کنندۀ مجموعه مسابقۀ America's Got Talent یا به اختصار AGT) خبر داد که نایت برد فوت کرده است. نایت برد (NightBirde) نام مستعار Jane Marczewski بود. یکی از شرکت‌کنندگان فصل شانزدهم AGT (سال 2021) که با «زنگ طلایی» (Golden Buzzer) سایمون کاول (از مجریان برنامه و تهیه‌کنندۀ اجرایی آن) مستقیمن به اجرای زنده در هالیوود راه یافته بود. اما نایت برد که بود و چرا مشهور شد؟

نایت برد (Nightbirde) روی صحنۀ گات تلنت آمریکا
نایت برد (Nightbirde) روی صحنۀ گات تلنت آمریکا


پیش از گات تلنت آمریکا

نایت برد وقتی به روی صحنه ی گات تلنت آمد، 30 ساله بود. قبل از آن در دانشگاه رشته ی ارتباطات خوانده بود و در 21 سالگی (2011) اولین آهنگ خود را منتشر کرده و اولین اجرای زنده اش را هم برگزار کرده بود. سال بعد آلبومی سه آهنگی به همراه نوازندگی گیتار به نام Lines و سال بعدتر (2013) آلبومی شش آهنگه به نام Ocean & Sky منتشر کرد. سال بعد ازدواج کرد و زندگی حرفه ای خود را هم به عنوان آهنگساز و خواننده ادامه داد.

سال 2017 بود که مشخص شد به سرطان مبتلا شده. سال بعد پزشکان گفتند سرطان او رفع شده است. سال 2019 دوباره سرطان عود کرد و گفته شد او سه تا شش ماه دیگر زنده خواهد ماند. در همین سال اولین آهنگش با نام هنری نایت برد را منتشر کرد. سال 2020 دوباره گفته شد که سرطان او رفع شده است. اما دوباره گفته شد که سرطان به ریه ها، کبد و ستون فقراتش رسیده و دو درصد شانس زنده ماندن دارد. در همین سال بود که او از همسرش جدا شد و از نشویل به کالیفرنیا نقل مکان کرد.

روی صحنۀ گات تلنت

https://www.youtube.com/watch?v=CZJvBfoHDk0

کسانی که گات تلنت را دیده باشند می دانند که این برنامۀ استعدادیابی علاوه بر روش اجرای افراد به داستان زندگی شان نیز توجه می کند و معمولن داوران پیش از اجرا از فرد می خواهند دربارۀ زندگی خودش صحبت کند. اتفاقی که برای نایت برد هم افتاد. او گفت به تنهایی و بدون هیچ همراهی به آن جا آمده و می خواهد آهنگی اوریجینال به نام «It's OK» را اجرا کند. این آهنگ داستان زندگی او در یک سال گذشته است که با سرطان می جنگیده است. داوران از حال فعلی او پرسیدند و او خبر داد که سرطان دوباره در نقاط مختلف بدنش مشاهده شده است. او چند جملۀ تاثیرگذار هم روی صحنه و پشت صحنه گفت:

شما نمی‌توانید آن قدر صبر کنید که زندگی دیگر سخت نباشد و بعد تصمیم بگیرید که خوشحال باشید.
من خیلی بیشتر از اتفاقات بدی هستم که برایم می افتد.
من دو درصد شانس زنده ماندن دارم. دو درصد صفر نیست. دو درصد خودش عددی است.

او قرار بود در مرحلۀ یک‌چهارم نهایی مسابقه شرکت کند اما به دلیل درگیری با سرطان موفق به این کار نشد و فقط در تماسی تصویری با داوران و مجری مسابقۀ گات تلنت آمریکا صحبت کرد.

در نهایت بیست فوریه، AGT خبر از مرگ این ستارۀ خوانندگی داد.

آهنگی که او خواند چه بود؟

آهنگ «اوکی است» که پس از اجرای AGT به صدر جداول مختلف آهنگ های محبوب راه یافته بود، متن امیدبخش و زیبایی دارد (این ترجمۀ ساده و غیرحرفه ای آن است):

تابستان به کالیفرنیا نقل مکان کردم
اسمم را عوض کردم و فکر کردم با این کار ذهنم عوض می شود
فکر می کردم تمام مشکلات را پشت سر می گذارم
من نخ دینامیت بودم و فقط مسئله، زمان بود. بله
تمام روز، تمام شب، حالا نمی توانم مخفی شوم
می گفتم خودم را می شناسم اما فکر کنم دروغ می گفتم
اوکی است، اوکی است، اوکی است، اوکی است...
اگر گم شده ای، همه ی ما کمی گم شده ایم
اشکالی ندارد، اشکالی ندارد، اشکالی ندارد...
صدها صفحه نوشتم اما همه را سوزاندم
(بله، همه را سوزاندم)
در طول چراغ های زرد می رانم و به عقب نگاه نمی کنم
اصلن به عقب نگاه نمی کنم
می توانی من را بی پروا بنامی، من گلوله ی توپ هستم
وقتی را که روی طناب راه می روم و بعد از سقوط گریه می کنم نمی توانی درک کنی
اوکی است، اوکی است، اوکی است، اوکی است...
اگر گم شده ای، همه ی ما کمی گم شده ایم
اوکی است، اوکی است، اوکی است، اوکی است...


نایت بردagtگات تلنت آمریکا
بذارید بهش فکر کنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید