ویرگول
ورودثبت نام
amirreza pasandi
amirreza pasandi
خواندن ۹ دقیقه·۱۰ ماه پیش

تجربه شخصی از کنکور فنی و حرفه ای کامپیوتر 1402

سلام خدمت همه دوستان عزیز و گرامی بنده امیررضا پاسندی هستم رتبه 6 کنکور فنی کامپیوتر 1402 از کرج.

یه مدتی بود که دوستان از بنده در جاهای مختلف از تجربه ای که توی این 1 سال دوران کنکور به دست آوردم، سوال می پرسیدند و خب اکثرا که نگاه می کردم بیشتر سوالات، توی یک رنج بودن و خب تصمیم گرفتم که همه ی اون هارو یک جا جمع کنم، که بقیه هم اگه دوست داشتند بخونند.

اگر قصد خوندن مطالب رو دارید یک نکته ای که حتما توجه داشته باشید اینه که همه‌ی مطالبی که خدمتون عرض میکنم همه و همه صرفا تجربیات بنده هست و درست یا غلط بودنش رو تایید نمی کنم چون راهی بوده که من رفتم و نتیجه گرفتم، شاید بدرد شما نخوره.

خب مسلما شما نیومدید اینجا تا مقدمه بخونید پس دیگه بهتره بریم سر اصل مطلب:

سوالاتی که مد نظر خیلی از دوستان بود رو اینجا پاسخ میدم:

1-از کی شروع کردی به درس خوندن و چند ساعت در روز درس میخوندی؟

خب بنده با توجه به طرز فکری که داشتم از 1 مرداد 1401 شروع کردم به درس خوندن، چون خیلی کنکور رو برای خودم بزرگ کرده بودم فکر میکردم برای شروع دیر هم شده و خب استارتش رو زدم و خیلی هم واسش جدی بودم(یعنی اگه کاری چیزی پیش میومد که باعث میشد درس اون روز رو نخونم فکرمو درگیر میکرد). ولی اینکار رو اصلا پیشنهاد نمیکنم و حالا در ادامه میگم که زود شروع کردن نتایج بدی هم میتونه داشته باشه.

ساعت مطالعه رو اوایل به اون صورت جدی نمی گرفتم و حساب نمی کردم و نظرمم اینه که حساب کردنش در اوایل کار، زیاد فایده خاصی نداره. بیشتر تمرکز به کیفیت درستون بدید.

اما در ادامه ساعت مطالعه شما مهم میشه. من خودم بوده که روزهایی به 9 یا 10 ساعت هم رسوندم ولی ساعت مطالعه بیشتر بنظرم فشار مضاعفه و تاثیر خوبی نمیتونه داشته باشه. باز اینم بسته به نوع افراد میتونه متفاوت باشه.

2-منابع‌ درسی که برای کنکور استفاده کردی چیا بود؟

کتاب زرد و سبز و قرمز و آبی آقای میرباقری

کتاب های موسسه اریترو(عمومی و پایه)

کتاب آبی و مشکی و سفید چهارخونه(بیشتر دروس غیرفنیش بدردم خورد بقیش زیاد به کارم نیومد)

کتاب "عمومی و پایه و غیر فنی" زرد قلم چی و آبی دهم و یازدهم و دوازدهم تخصصی قلم چی

همچنین یکی از دوستانم که قبلا کنکور سراسری داشته بود لطف کرد کتاب دینی دوازدهم خیلی سبز رو بهم داد و آخرا(توی مرداد ماه) بعضی از تست هاشو که واسه کنکور های سراسری سال های پیش بود بررسی میکردم که دید خوبی از دینی بهم داد بنظرم.

3-روش درس خوندنت چجوری بود؟

روش من اینجوری بود که درسی که مد نظرم بود رو از روی کتاب تاکید میکنم از روی کتاب میخوندم نه درسنامه، همزمان با خوندن درس هم یه برگه داشتم و نکات مهمش رو مینوشتم(بنظرم این نوشتن خیلی خیلی تاثیر مثبتی داره) بعدش اگه درس تخصصی بود درسنامه همون درس رو میخوندم، بعدش تست همون درس رو داخل همون روز میزدم و در نهایت تست هارو تحلیل میکردم.

برای مرور هم تا چند بار همین کارو میکردم(یعنی اول مرور کتاب)(مرور نکات نوشته شده)(مرور درسنامه)(مرور تحلیل تست ها)

توجه داشته باشید این روش ممکنه برای بعضی ها جواب نده.

4-برنامه درسی و مشاور داشتی؟

اره من چون به اون صورت نمیتونستم برای خودم برنامه ریزی درسی انجام بدم تصمیم گرفتم که مشاور بگیرم. با موسسه اریترو آشنا شدم و برنامه درسی رو از اونجا میگرفتم.

5-کلاس کنکور میرفتی؟

اره داخل همون موسسه‌ای که بودم یعنی اریترو کلاس های مختلفی برگذار میکردن که من بعضی از کلاس هاشو شرکت کردم. کلاس هایی که میرفتم: ریاضی، فیزیک، فارسی، زبان انگلیسی، عربی رو شرکت کردم.

6-آزمون آزمایشی خاصی میرفتی و آیا اصلا تاثیر داره؟

اره داخل همون موسسه اریترو آزمون هم به صورت آنلاین برگذار میشد که شرکت میکردم. و تقریبا بعد از اتمام کتاب یه آزمون از اون درس برگذار میشد.

بنظرم هم آزمون تاثیر خوبی میتونه داشته باشه روی یادگیری، مخصوصا آزمون های دوران جمع بندی(مرداد ماه) چون شما نقطه ضعف های اصلیت رو پیدا میکنی و اونها رو برطرف میکنی و باعث میشه که اون به نقطه قوت تبدیل بشه.

7-درسی رو حذف کرده بودی؟

اکثر دوستان در حذف درس بیشتر توی دروس پایه تمایل دارن که اینکارو انجام بدن و خوب خودم هم اوایل دوست داشتم که فیزیک و شیمی رو نخونم و حذف کنم، بعدا با خودم تصمیم گرفتم حیفه که نخونم.

و شروع کردم به خوندن و بعد از 2 بار خوندن هر کدوم رو که واقعا متوجه نمیشدم رو حذف میکردم. که در آخر شیمی پودمان(۴ و ۵) و ریاضی کل بخش مثلثات رو حذف کردم(که توی خود کنکور هم شیمی رو به خاطر سختیش اصلا نزدم).

اما شما هم سعی کنید همه دروس رو بخونید بعدا اگه دیدید براتون سخته یا متوجه نمیشید حذفش کنید. چون ممکنه همون درسی رو که حذف میکنید سوال راحت ازش توی کنکور بیاد و آدم حسرت بخوره که چرا نخونده.(البته منظورم توی دروس پایه بودا...) شما داخل دروس تخصصی اصلا عقلانی نیست که بیای درسی رو حذف کنی.

البته همه اینا به هدف شما برمیگرده که چه چیزی مد نظر دارید. ممکنه کسی با 10 درصد تخصصی زدن هم کارش راه بیفته.

خب حالا بریم سراغ اینکه چرا نباید زود شروع کنیم و چرا میتونه تاثیر منفی بذاره روی آدم.

ببینید یکی از مهم ترین عواملی که باعث میشه آدم در خوندن درس تو دوران کنکور خسته نشه داشتن توان بدنی انرژی هست و شما اگه بیای این انرژی رو زود مصرف کنی شک نکن که وسط راه کم میاری و جا میزنی.

من خودم اول مرداد شروع کردم به درس خوندن اما واقعا باید بگم که فروردین ۱۴۰۲ خسته شده بودم و نزدیک های تیر ماه که ۲ ماه آخر دوران کنکور حساب میشه واقعا مهم هستن و اگه شل بگیری ممکنه که کلا ورق برگرده.

خب من کم آورده بودم و جدی توان ادامه دادن نداشتم. لحظه شماری میکردم که فقط تموم بشه. از طرفی خیلی از دوستام هم توی ۱۵ تیر که کنکور سراسری داشتن، خلاص شده بودن از کنکور و من اینو که میدیدم خسته تر میشدم. و واقعا فقط با کمک خدا بود که تونستم اون ۲ ماه اخرو ادامه بدم.

پس در نتیجه زود شروع کردن میتونه خطرناک باشه و ممکنه شما آخر کار جا بزنید. و بنظرم کسی که چند ماه آخر رو بهتر مدیریت کنه میتونه نتیجه بهتری از کسی که ۱ ساله داره با خستگی درس میخونه رو بگیره. و مطمعن باشید هر چه قدر هم که انرژی داشته باشید از یه جایی به بعد کم میارید اگه زود شروع کنید یا طوفانی شروع کنید(سنگین درس بخونید).

8-من ساله دهم یا یازدهمم بنظرت واسه کنکور شروع کنم؟

در بالا جوابش رو دادم که زود شروع کردن در سال دوازدهم میتونه خطرناک باشه چه برسه به اینکه بخوای از سال دهم یا یازدهم شروع کنی؛ و اینکه واقعا حیف وقت ارزشمندتون نیست که بخواید از یازدهم یا دهم شروع کنید؟ از زندگیتون لذت ببرید بابا و همزمان مهارتتون رو توی زمینه مورد علاقتون ببرید بالا تا به جای اینکه بشینی وقتت رو صرف تست هایی بکنی که هیچ وقت قرار نیست بدردت بخوره.

اما یک پیشنهادی که میتونه مفید باشه بخوام بدم اینه قبل از اینکه قراره درس خوندن رو برای کنکور شروع کنید، میتونید کتاب های تخصصی یازدهم رو به صورت عملی کار کنید و اگه جایی اشکالی چیزی دارید برطرف کنید. چون برای بعضی ها توسعه و طراحی وب سخته و از پس تست هاش نمیتونن به اون صورت خوب بر بیان.

9-نصیحتت به کنکوری های ساله بعد چیه؟

والا من کسی نیستم که بخوام بقیه رو نصیحت کنم اما به عنوان دوست بخوام یه نکته ای رو بگم اینه که چه توی کنکور و چه توی چیز های دیگه، یا کاری رو انجام ندین یا اگه انجام میدین سعی کنید به بهترین نحو انجامش بدید(همون یا زنگی زنگ، یا رومی روم).

سعی کنید کارهایی که بعد از کنکور هم میشه انجام داد رو توی دوران کنکور بذارید کنار یا کمش کنید. مثلا: فیلم دیدن، تفریحات اضافه و ...

ورزش هم بکنید. کاری که ورزش با ذهن شما میکنه هیچ چیز دگیه نمیتونه جاشو بگیره(عقل سالم در بدن سالم).

استراحت بجا هم در نظر داشته باشید. اگه فشار زیاد به خودتون بیارید شک نکنید که تاثیر منفی داره و به جای پیشرفت، پسرفت میکنید. یه جاهایی آدم نیاز داره ذهنش از همه چی خالی بشه و اگه اون موقع این نیاز برطرف نشه ...

به یک نکته ای هم که باید توجه داشته باشید اینه که برای موفقیت در کنکور نه مدرسه نه معلم نه کلاس کنکور و... نمیتونن تاثیری روی شما بذارن مگه اینکه خودتون بخواید. پس عامل اصلی پیشرفت خودتون هستید و بس.

یه موضوعی هم که من خیلی بهش با تمام وجود اعتقاد دارم اینه که:

شما اون چیزی میشی که بهش فکر میکنی و در نهایت به اونجایی میرسی که براش تلاش کردی(منظورم فقط توی کنکور نیست و کل زندگیه)

برای اون چیزی هم که ۵ سال آینده برات ارزشی نداره حرص و جوش بیخودی نخور چون الکی خودت رو ضعیف میکنی...

یه سوالی که چند نفر پرسیده بودن ازم این بود که آیا اصلا کنکور فنی دادن و وارد دانشگاه فنی و حرفه ای شدن ارزش داره یا نه؟

همه این ها بستگی داره که شما از کنکور و دانشگاه فنی چه بتی در ذهنت ساخته باشی و چه فکری راجبش میکنی... این سوال جوابش میتونه چند صفحه باشه و که در آینده نظرم رو راجبش حتما میگم.

دانشگاهی هم که قبول شدم رو احتمالا میدونید ولی خب با درصد های:

عمومی: 54 | پایه: 29 | غیرفنی: 78 | تخصصی: 65 نرم افزار شمسی پور قبول شدم.

* در دوران کنکور یه سری کانال ها و گروه هایی بودند که بنده ازشون استفاده میکردم و بعضی هاشون بدردم خورد. بعضی ها هم فقط عضوش بودم و استفاده زیادی برام نداشت ولی در کل براتون آخر پست آدرش هاشون رو مینویسم اگه خواستید استفاده کنید(از بالا به پایین به ترتیب اونایی که بیشتر استفاده میکردم).

با این حال امیدوارم که همتون موفق و سربلند باشید و این نوشته ها بدردتون خورده باشه. و بازهم میگم این ها تجربیات بنده هست و ممکنه غلط یا درست باشه.

نظرات و انتقادات شما رو با کمال میل میشنوم و اگر سوالی داشتید که اینجا اشاره نشده بود خوشحال میشم که ازم بپرسید اگه بلد باشم حتما پاسخ میدم. این پست هم رو در آینده ممکنه ویرایش بشه و اگه ببینم کسی سوالی پرسیده که جوابش بدرد بقیه هم ممکنه بخوره حتما اینجا اضافه میکنم.

آیدی تلگرامم:

@amir_psd2

لیست کانال ها و گروه ها:

https://t.me/KonkorFanni

https://t.me/konkorfani1

https://t.me/Eritro_channel

https://t.me/riyazism

https://t.me/FaniumTest

https://t.me/test_konkor_shabake

https://t.me/caa360

https://t.me/+JiNaucxs5_g2ZGJk

https://t.me/KetabFanni

https://t.me/konkorFani1398

https://t.me/PhysicsFanni

https://t.me/konkooryaar_channel

https://t.me/computerfilms

https://t.me/pc_on

https://t.me/Films8Book

https://t.me/akhavanpublication

https://t.me/HonarestanYar

تاریخ: 1402/09/01

موفق باشید.

کنکورکنکور فنی حرفه ایکنکور کاردانیکامپیوترکنکور کامپیوتر
در حال یه چیزی درآوردن از کامپیوتر | علاقه مند به موتور
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید